I vinter sprakk nyheten om at Rune Ytreberg, som lenge har vært Dagens Næringslivs Tromsø-kontor, forlater DN til fordel for iTromsø.
Der har han fått ansvaret for å lede den rykende ferske næringslivssatsingen til åtte Polaris-aviser i Nord-Norge, inkludert iTromsø. Tirsdag ble «Næring» rullet ut – og Ytreberg er allerede imponert over responsen fra leserne.
– Det har vært helt overveldende. Vi har fått masse positive tilbakemeldinger – det er kjempegøy og litt skummelt, sier Ytreberg til Medier24.
Etterlengtet satsing
Han forteller at det var jobben som leder for næringslivsstasingen som trakk han til iTromsø.
– Det er stor interesse for saker om økonomi og næringsliv. Avisene i nord har lenge ønsket å få til en satsing på det området, sier han.
Enn så lenge er det bare Ytreberg selv og Jan Harald Thomassen som er satt til å jobbe dedikert med prosjektet. Thomassen har lenge jobbet i NRK Finnmark, med temaer som olje og fiskeriindustri.
– Jeg er glad for at han er med, konstaterer Ytreberg.
– En etterspørsel
Hva er egentlig grunnen til at «alle» norske mediehus lanserer egne næringslivssatsinger om dagen? Dagbladet har lansert sitt «Børsen», Schibsted har rigga seg til med en utvida satsing på E24 og DN har omorganisert redaksjonen og svart Schibsted med ansettelsen av en rekke unge talenter.
Ytreberg tror svaret er relativt enkelt:
– Det går godt. Saker om næringsliv leses bra av abonnenter. Og så er det et viktig saksfelt. Norske journalister har vært gode til å dekke offentlige etater og politikken rundt offentlige bevilgninger, men norske lokalaviser har vært ganske dårlige til å skrive kritisk om lokalt næringsliv, sier han og legger til:
– Der har det vært en etterspørsel etter saker. Det er viktig at det ikke bare er riksmediene som skriver kritisk og bra om næringsliv, sier han.
Han skryter blant annet av tidligere arbeidsgiver DN, og mener de har en knallgod næringslivsdekning.
– Glade når søringan ser oss
Samtidig understreker han at iTromsø-redaksjonen, og mange av de andre avisene som er med i samarbeidet har en bred dekning av hva som rører seg i det lokale næringslivet.
– Nå samkjører vi oss og bestemmer oss for hva vi skal satse på og gå dypt inn i.
Han trekker fram rekken med saker om Hurtigruta og hvordan de har jobbet opp mot norske myndigheter for å få en krisepakke, som også treffer selskapet. Ytreberg forteller at det er en klassisk innsynssak, hvor man ber om alt man kan be om – får avslag, klager og til slutt får innvilget innsyn.
– Den følelsen av å ikke å informasjon – og så jobber du litt ekstra. Og så får du det likevel. Alle journalister kjenner igjen den gode følelsen, sier han.
De har også inngått en samarbeidsavtale med VG og E24, som gjør at sakene kan få nasjonal spredning.
– Vi i nord er alltid veldig glad når søringan er opptatt av oss og hva som skjer nordpå. Det er viktig for oss å bli sett nasjonalt – det er også en ambisjon vi har for denne satsinga.
På spørsmålet om ikke ambisjonen er et SKUP-diplom er Ytreberg klar på at det ikke er det første han tenker på når han står opp om morgenen.
– SKUP er en metodepris. Det er viktigere at vi lager saker som angår de folka som leser oss. Det er mye viktigere enn et SKUP-diplom.