Katastrofesommer for riksavisene: 27 prosent av reklameinntektene er borte på ett år
Men oppløftende digitalvekst, skriver IRM i sin rapport for andre kvartal.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Institutet för reklam- och mediestatistik i Stockholm, som også overvåker det norske mediemarkedet, skriver i en pressemelding om en dyster utvikling i sin rapport for andre kvartal:
Det er både tilbakegang i det totale mediemarkedet, for sjuende kvartal på rad. I andre kvartal 2015 var reklameinvesteringene 2,5 prosent lavere enn samme periode i fjor, og landet på 4,9 milliarder kroner.
Og dernest en alarmerend utvikling for papiravisene:
Som helhet har trykt dagspresse tapt 17,6 prosent, men for riksavisene er det enda rødere.
Her har tilbakegangen vært på hele 27 prosent sammenlignet med fjoråret.
Markedet preges fortsatt av den sterke overgangen fra trykte til digitale medier. Den digitale veksten er ikke i nærheten av å veie opp for papir-tapet, men en viss positiv tendens måler IRM:
Investeringen i digitale medier økte med 10 prosent andre kvartal 2015, sammenlignet med andre kvartal i fjor.
- Det er gledelig at veksten akselerer. Det er første gnag siden første kvartal i 2014 at vi ser en tosifret økning, og det kan bety at kraften er på vei tilbake til markedet, kommenterer daglig leder Madeleine Thor i IRM.