Etter sju kvartaler med røde tall viser nå utviklingen på reklamemarkedet et ørlite lysglimt.
Det opplyser Institutet för reklam- och mediestatistik, som også måler utviklingen for det samlede reklamemarkedet i Norge.
Totale reklameinntekter i løpet av det siste kvartalet ble 4 251 millioner, noe som er knapt 2 millioner mer enn i tredje kvartal 2014.
- I tredje kvartal ser vi en avtagende nedgang for dagspressen i forhold til første halvår. Det er fremfor alt lokalavisene som ikke lenger bare viser tosifrede nedganger. Kommunevalget i høst kan være en forklaring på dette, men det er for tidlig å si om det holder seg slik i årets siste kvartal, skriver IRM.
- Samtidig ser vi at de digitale kanalene er i vekst. Etter fire kvartaler med ensifret vekst ble veksten i andre kvartal 2015 tosifret, og nå i tredje kvartal er det også et økt driv.
Ifølge IRM er det framfor alt søkeordsmarkedsføring, web-TV og rubrikk som bidrar til veksten.
Totalt tilføres mediemarkedet 150 millioner kroner i økte digitale investeringer.
- TV, utendørs og radio fortsetter å øke i tredje kvartal. Dette bidrar også til at markedet med nød og neppe klarer å vise en positiv vekst, skriver IRM.
- Etter en lang periode med negativitet i mediemarkedet kan vi nå glede oss over en liten positiv utvikling, men det er for tidlig å si om dette er varig. Det er ikke et sterkt positivt signal, men det er iallfall bedre enn resultatet for første halvår, sier Madeleine Thor, daglig leder ved IRM.