Såkalte programmatiske annonser, som omsettes automatisk og målrettes basert på informasjon om leserne, utgjør en firedel av de norske nettannonsene. Illustrasjonsfoto.

I fjor ble det solgt programmatiske annonser for 700 millioner kroner i Norge. Det betyr at hver fjerde nettannonse er datastyrt

Såkalte programmatiske annonser, som omsettes automatisk og målrettes basert på informasjon om leserne, utgjør en firedel av de norske nettannonsene.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I fjor ble det solgt programmatiske annonser for 700 millioner kroner i Norge, mens det tradisjonelle annonsesalget på nett var på 2,1 milliarder kroner, skriver Klassekampen og viser til tall fra svenske Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM).

Mediebyråforeningen ser den samme tendensen. I deres marstall utgjorde programmatiske annonser 24 av salget på nett.

– Den store fordelen med programmatisk reklame er at den kan spisses direkte mot målgruppen, sier Victoria Schultz, som er konsern­direktør for salg og marked i Amedia.

– Det er en veldig effektiv og viktig reklamekanal for våre annonsører, og jeg tror vi fortsatt kommer til å se en økning i andel benyttede midler på dette, sier daglig leder Maria Aas-Eng i mediebyrået Red Media Consulting.

Powered by Labrador CMS