Nationen økte inntektene i 2018 og leverte en abonnementsvekst på 5,28 prosent, noe som gir det høyeste opplaget siden 2009. Veksten gir samtidig en økt abonnementsinntekt på 3,43 prosent.
Det viser årsregnskapet fra i fjor.
Totalt endte årsresultatet på 5,2 millioner kroner, sammenlignet med 4,2 millioner kroner i 2017. De samlede driftsinntektene endte på 74,9 millioner kroner, mot 72,3 millioner kroner i 2017.
Økning i digitale annonser
Det er sjefredaktør Irene Halvorsen svært fornøyd med.
- Nationen styrket seg økonomisk og redaksjonelt gjennom 100-årsjubileet i fjor. Vi lanserte debattarenaen #motkultur og dro ut til leserne med debattserien «Nationen til heile nasjonen». Debattene som tok utgangspunkt i Nationens journalistikk og visjon dro fulle hus og vi vant Excellence-pris for Årets redaksjonelle event i konkurranse med de største og rikeste mediehusene i Norge; NRK, DN og Aftenposten. Det er vi veldig fornøyde med, sier Halvorsen.
Nationen merker - som de fleste andre mediehus - de fallende annonseinntektene. Men Nationens inntektsfall var kun på moderate 1,9 prosent i fjor.
Avisen har også en økning i annonseinntekter på digitale flater. Hittil i 2019 er 66 prosent av annonseinntektene digitale, mot 46 prosent for to år siden, opplyser Nationen.
– Veksten fortsetter for Nationen i 2019, både i opplag og på annonsesiden, selv om vi må smøre oss med tålmodighet før de offisielle opplagstallene kommer i september for 1.halvår, sier Halvorsen.
Har økt sidevisninger og unike brukere
I hele fjor og første halvdel av 2019 har Nationen iverksatt flere interne tiltak for å bedre kulturen, organiseringen, samt arbeidsprosesesser og arbeidsflyt. I tillegg lanserte de appen «Min Nationen» i mars.
Det har blant annet økt antall sidevisninger med over 30 prosent, mens unike brukere har økt med 26 prosent (innloggede brukere) og 51 prosent (ikke-innloggede brukere).
– Endringene har gitt oss høyere tempo, bedre arbeidsflyt, flere og bedre saker. Nå får vi mer tid til nye prosjekter, sier nyhetsredaktør Svein Ove Hansli.
– Hvor vi lever, hvordan vi lever og hva vi lever av er store spørsmål i vår tid. Vi opplever betydelig økt interesse for vår journalistikk også utenfor dagens abonnementsbase og jobber hardt med å konvertere denne økte interessen og lesingen i betalende lesere, sier sjefredaktør Irene Halvorsen.