Statskanalen innehar tredjeplassen på listen, kun slått av dagligvarekjeden Coop og Tine. 82 prosent av deltakerne i undersøkelsen «har et godt» eller «meget godt totalinntrykk» av NRK, meldte NRK selv torsdag.
NRK 82 TV 2 68 Aftenposten 66 TVNorge 55 VG 46 Dagbladet 44 Schibsted 37 Egmont Publishing 34 Aller Media 23 Amedia 15
Tallene er andel i prosent som har svart «meget godt inntrykk» eller «ganske godt inntrykk».
Kilde: Ipsos Norge
Men hvordan scorer de andre mediehusene i landet når det gjelder omdømme?
Medier24 har fått tilgang til Ipsos-listen, filtrert ut med de ti mediebedriftene som er blant de 100 bedriftene i undersøkelsen.
Den viser at NRK topper ganske klart, mens TV 2 og Aftenposten tar de øvrige «pallplassene», med henholdsvis 68 og 66 prosent.
Helt på bunnen finner man Amedia med kun 15 prosent som oppgir at de «har et godt» eller «meget godt inntrykk». Aller Media er nest sist med 23 prosent, mens Egmont er tredje sist med en score på 34 prosent.
Fagansvarlig for omdømmeundersøkelsen i Ipsos, Jan Behrens, sier til Medier24 at målingene er basert på befolkningens subjektive besvarelser, der de selv har svart i henhold til deres personlige inntrykk, rykter, fakta og assosiasjoner til bedriftene.
– Det er totalinntrykket til virksomhetene som er grunnlaget for resultatene, og fungerer som et greit bilde av hvilke forutsetninger bedriftene har, sier han.
– Dårlig kjennskap til bedriften som trekker virksomheten ned
Undersøkelsen viser at Egmont, Amedia og Aller Media ligger lenger ned på listen enn for eksempel VG og NRK, og Jan Behrens mener en av grunnene kan være at bedrifter som har navnet sitt som en merkevare vil naturlig nok ha en større tilknytning til befolkningen.
– Dette betyr ikke nødvendigvis at Egmont, Amedia og Aller Media har et dårlig omdømme blant folk, men det kan bety at befolkningen generelt har lite kunnskap om omdømmet til disse bedriftene, selv om de kan ha stor kunnskap om deres produkter.
En av grunnene for at befolkningen ikke har like stor tilknytning til slike bedrifter kan være fordi bedriftene driver en varierende virksomhet som gjør det vanskelig for folk å danne seg en oppfatning, forteller Behrens til Medier24, og fortsetter:
– Dette resulterer i at folk heller velger å svare «vet ikke» på undersøkelsen, som trekker virksomhetene ned på listen. Så et svakt omdømme og dårlig omdømme er to forskjellige ting man må ta til tanke i denne undersøkelsen. Som oftest er det dårlig kjennskap til bedriften som trekker virksomheten ned.
– Omdømme har en økende betydning for befolkningen
Jan Behrens bekrefter for Medier24 at NRK står veldig sterkt i rangeringen, og det har de gjort i mange år. Han mener derfor at dette kan si mye om at debattene som har foregått i NRK ikke har hatt noen betydning omdømmet av virksomheten.
Han forteller videre at han tror bedrifters omdømme har større betydning for befolkningen i dag enn før.
– Generelt tror vi omdømme har en økende betydning for befolkningen som nå følger mer aktivt med i næringslivet og bedriftene. Samfunnet er i en utvikling der de bryr seg mer om at bedriftene er transparente, og at de vet hvem som står bak produktene.
Avsluttende forteller Behrens om fordelene som han mener kommer med et godt omdømme i syn av befolkningen.
– Jeg mener et godt omdømme gir virksomheten tre fordeler:
Du blir hørt ved at kommunikasjonen blir mer virkningsfull
Du blir trodd. Du kommer til orde og folk vil høre etter når du er i en debatt
Du får delta, og de som bestemmer vil lytte til det du sier
Amedia: – Handler ikke om omdømme som sådan
Amedia ligger helt på bunn på omdømmelisten, men konserndirektør Anders Opdahl lar seg ikke bekymre.
– Jeg er trygg på at dette ikke handler om omdømme som sådan, men om synlighet. Og det er i og for seg helt i tråd med vår strategi. Amedia er til for avisene, og avisene er våre merkevarer. Disse er definitivt synlige i sine respektive geografier, og har gjennomgående et meget sterkt omdømme, sier Opdahl til Medier24.
– Dette viser både vår egen omfattende og årlige Afakta-undersøkelse, i tillegg til vel kjente tillitsundersøkelser, hvor lokalavisene som regel alltid kommer ut på toppen hva angår troverdighet, sammen med merkevarer som NRK og Aftenposten, fortsetter han.
Opdahl understreker:
– Husk; det er ikke Ove Mellingen i Amedia som smiler til Skien fra reklamen på Farte-bussene. Det er Ove Mellingen i Telemarksavisa. Det er ikke Skjalg Fjellheim i Amedia som er landets mest brukte kommentator i Dagsnytt 18. Det er Skjalg Fjellheim i Nordlys. Det er ikke Marianne Drivdal i Amedia som stiller til debattmøte om pressens rolle i Åmli. Det er Marianne Drivdal i Tvedestrandsposten. Og slik skal det være, sier han.
Tabellvinner NRK er også blitt forelagt listen og resultatene før publisering, men har ikke besvart Medier24s henvendelser om en kommentar.
TV 2: – Den anerkjennelsen er vi glade for
TV 2s organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand kommenterer imidlertid resultatet slik:
– Det er positivt at både NRK og TV 2 som allmennkringkastere fortsetter å score høyt. Vårt omdømme henger nok først og fremst sammen med den gode journalistikken og innholdet som blir levert i alle TV 2s flater, og den anerkjennelsen er vi glade for, sier hun til Medier24.
– I tillegg, TV 2 som nummer to, men nummer én i rekken av privateide medieselskaper er bra for oss når vi skal hente de flinkeste folka i årene som kommer. Omdømme og attraktiv arbeidsplass er ikke det samme, men det henger tett sammen, og vi er avhengig av at de dyktigste folka ønsker seg til TV 2, påpeker Willand.
Hun mener den høye plasseringen for TV 2 skyldes hardt arbeid fra alle i organisasjonen.
– Den posisjonen vi greier å ta i det norske folks bevissthet er summen av alt alle i TV 2 gjør, ikke resultatet av arbeidet til «noen som jobber med omdømme». Sånn sett så legger vi arbeid og ressurser ned i dette hver eneste dag, sier Willand.