Reklamebyrået McCann, som er en norsk avdeling av internasjonale McCann Worldgroup og Interpublic Group, har lagt noen tunge år bak seg:
Med tap av en rekke store kunder som Statoil og Netcom, har omsetningen dalt fra 225 millioner kroner i 2011, til 76,7 millioner i 2014.
I årene 2012, 13 og 14 var det samlede driftsunderskuddet på nær 34 millioner kroner.
Men nå har selskapet «møtt bunnen» - og er på vei oppover igjen:
I 2015 fikk selskapet en liten omsetningsvekst, til 84,7 millioner kroner.
Og fra et driftsresultat i 2014 på minus 12 millioner kroner, ble det i fjor «bare» 4,3 millioner minus på drifta.
Forventer økning i 2015
Bak omsetningsveksten ligger bare en marginal vekst i de såkalte byråinntektene, som er kjernen i drifta - fra 37,3 til 37,8 millioner kroner.
Men av årsberetningen kan vi lese at det er forventet en ytterligere økning i 2016, med tilhørende resultatforbedring.
- Det er god kontroll på kostnader, selskapet har investert langsiktig i mennesker og verktøy. Etterspørselen etter selskapets tjenester økte i 2015, og det forventes at økningen vil fortsette i 2016, heter det.
Tømmer kassa og omorganiserer
Til tross for negativ drift og årsresultat på minus 3,3 millioner, har selskapets styre og internasjonale eiere valgt å tømme kassa - og ta ut 23 millioner kroner i utbytte.
Det gir en egenkapital etter 2015 på 8 millioner kroner.
Selskapet McCann AS vil også bli omorganisert i 2016, kan vi lese av årsberetningen:
- Selskapet vil som en del av en restrukturering i Norden bli overdratt til selskapet I&F McCann Norway AS i løpet av første halvår 2016. Selskapet vil etter dette være en affiliate til Interpublic Group, heter det.