- Nå lager vi vårt eget mediehus, sier Rema 1000. Går til Google, Facebook og Instant Articles
NMD16: Den tida der lokalavisene kunne vente på en faks med dagens annonse fra Rema 1000 er for lengst forbi. - Vi må gjøre det som er mest lønnsomt, for å nå riktig målgruppe, sier Mette Fossum Beyer.
- Nå lager vi vårt eget mediehus. Det er ikke alt som er like profesjonelt her, og vår første live-sending ble litt testing. Men for oss handler om å bruke alle våre kanaler for å nå riktige målgrupper, og utvikle nye metoder for å være interessante.
Slik forteller Mette Fossum Beyer, kommunikasjonsdirektør i Rema 1000, om dagligvaregigantens planer for kommunikasjon og reklame i egen regi framover.
Det gjør hun på Nordiske Mediedager torsdag, under konferansens nye sidespor for annonseteknologi.
Dit er hun invitert fordi Rema er blant de norske annonsørene som er mest offensive i å prøve ut nye teknologier, formater og kanaler.
- Vi må gå fra print til digitale medier. Kanskje litt TV også. Men vi ser at det er Facebook og Google som er framtida. Og hvor er norske medier da?, spør hun.
- Det handler om at vi går fra massekommunikasjon til inviduell kommunikasjon. Vi kan nå forskjellige målgrupper med forskjellige budskap. Og det får vi til gjennom gode samarbeid med de globale aktørene, sier hun til mediefolkene i salen.
Lager sitt eget medihus
Rema 1000 har den siste tida lansert både podkaster, sendt butikkåpninger live på Facebook, var tidlig ute i annonseformatet Canvas Ad.
Og er nå blitt blant de første bedriftene utenfor mediebransjen som tar i bruk Facebook Instant Articles, en lynrask metode å lese innhold og artikler på via Facebook på mobil.
Det har også blitt mer og mer eget innhold, eller content marketing, fra Rema 1000 det siste året. Og mer skal det bli.
- Vi ønsker å være first mover og first adapter i å prøve nye teknologier. Vi anser Facebook som en god mediekanal der vi kan nå mange kunder, og vi ser hvordan godt innhold engasjerer mer og mer, sier Mette Fossum Beyer.
Ja, det blir mindre papiravis
Rett før jul i fjor ble det bråstopp for nesten all papirannonsering fra Rema 1000. Det er ikke helt stopp i 2016, men papirannonser er definitivt ikke den viktigste kanalen for dagligvaregiganten.
Noe som bekreftes av inntrykket og signaler Medier24 har fått fra en rekke store og små aviser landet rundt.
- Vi har fortsatt noe, men dette vurderer vi kontinuerlig. For eksempel kan vi kjøre noe fram mot helgene fortsatt. Men det blir hele tida en vurdering av hva som er mest lønnsomt, og hvor vi når målgruppene våre, sier Fossum Beyer til Medier24 torsdag.
- Men den tida der lokalavisene kunne vente på en faks med neste annonse fra Rema 1000, er forlengst forbi?
- Ja, det er den nok. Men det betyr ikke at vi ikke kan samarbeide med lokale mediehus, dersom kjøpmenn eller butikker i den regionen har spesielle budskap mot sine målgrupper.
- Men da snakker vi nok primært digitalt, hvor vi kan nå kundene direkte - og måle resultater og effekt langt bedre, sier hun.
Kaller VG-samarbeidet en suksess - kan det bli flere slike?
Et av disse samarbeidene er VG Familieliv, som Fossum Beyer på NMD torsdag skrøt av - og oppsummerte som en suksess. Til tross for støyen og kritikken som har vært.
- Noen ganger skulle man tro det var Rema som ble felt i PFU..., kommenterte kommunikasjonsdirektøren muntert.
Hun snakket helst om de over 8 millioner sidevisningene Familieliv--samarbeidet har generert, pakket inn med kommersielle budskap fra Rema.
- Her nådde vi de «unge, kule mødrene», med saker som engasjerer. Og fikk presentert våre budskap for dem samtidig, sier Fossum Beyer.
Og kan det bli flere slike samarbeid? Hva bør mediehus som vil beholde markedspenger fra Rema, gjøre?
- Kan vi sette oss ned og utvikle samarbeidsformer som gjør at vi treffer måle målgrupper, kan det selvsagt være interessant, sier hun.