Mathias Jørgensen i VG, Ole Marius Trøen i P3 Nyheter og Nicolai Aagaard i Se og Hør deler sine Instagram-tips og -erfaringer.
SoMe-ekspertene deler sine beste råd: Slik lykkes ditt mediehus på Instagram
– Vi vil ikke spamme ned feeden til folk, men heller bli en naturlig del av den, sier VGs Mathias Jørgensen.
Katharina Mortensen
Publisert
Denne artikkelen er over to år gammel.
Flere leser nyheter gjennom sosiale medier, og spesielt yngre målgrupper.
Ifølge Barn og medier-undersøkelsen 2018, gjort av Medietilsynet, er sosiale medier den mest benyttede kilden til nyheter for unge, og omtrent halvparten av barn og unge ser daglig nyheter i sosiale medier.
De fleste mediehusene er i dag på Instagram, men hva er hemmeligheten for å nå ut til flest mulig? Medier24 har spurt tre redaksjoner om deres beste Instagram-tips.
– Husk god kvalitet
Mathias Jørgensen er leder for leserutvikling i VG og forteller at de er veldig opptatt av å ha en tydelig «branding» og å bygge VGs merkevare på Instagram. På hovedkontoen ønsker de å nå ut til alle, mens de på underkontoene som VG-sporten og VG-TV har mer konkrete målgrupper.
– Det er viktig å vise at vi er VG på Instagram, forteller Jørgensen.
Han forteller videre at de på selve feeden på hovedkontoen fokuserer på å ha bilder med god kvalitet.
– Vi ønsker å presentere det beste fra VGs fotografer på feeden, sier han.
Positive følelser engasjerer
I VG er de opptatt av at det de poster på Instagram skal inneholde følelser.
– Det er ofte positive følelser som fungerer best, men også negative. Det viktigste er at posten engasjerer følelsesmessig.
Jørgensen forteller videre at klassiske idrettsbilder hanker inn mange likes og kommentarer.
– Klassiske seiersbilder, nordmenn som vinner, eller andre samlende ting som kongefamilien, gratulasjoner i forbindelse med at en kjent person har bursdag eller venter barn, men også kondolanser engasjerer. Ting det er lett å like, som det ikke er noen fare i å engasjere seg i, forteller han.
Har gått bort fra videoer
VGs hovedkonto hadde flere videoer i feeden tidligere, men det er noe de har valgt å gå bort fra.
– Vi poster ikke så mye videoer på hovedkontoen. Det er flere videoer i feeden på underkontoene våre som VG-nett og VG-sporten, men på hovedkontoen har vi lagt vekt på bilder, forteller Jørgensen.
Han forteller at de bruker ulike Instagram-funksjoner på ulike måter.
– Mens det på feeden er mer fokus på merkevare og branding, med gode bilder fra fotografene, er story der vi i større grad kan drive trafikk, sier Jørgensen.
Han forteller videre at de prøver å dra folk inn i VG-universet gjennom story, og at de jobber målrettet med dramaturgien i storyene.
– Vi har tre til fire slides og bygger opp med anslag, utdyping og avslutter med teaser. Det siste bildet forteller deg hva du får og hvorfor du skal sveipe opp, sier Jørgensen.
Han forteller at de tidligere har forsøkt med korte nyhetsoppsummeringer, med en side per nyhet.
– Det fungerte litt dårlig, og mange falt av. Vi nådde ikke målet vårt med å få folk inn på VG. Det er også en grense for hvor mye tekst man kan ha i et bilde fordi man skal kunne lese det på 15 sekunder, sier han.
– En vanskelig plattform å gå viralt på
Jørgensen forteller at Instagram er vanskelig plattform å g viralt på, men at de i VG gjør flere grep for å bli synlige.
– Vi tagger relevante steder og personer for å bli synlige for dem som allerede følger de personene, sier han.
I tillegg til dette får VG mye trafikk fra personer tilknyttet VG, som for eksempel Mads Hansen og Vegard Harm.
– Når en VGTV-serie har en ny episode ute kan vi få mye trafikk derfra, forteller Jørgensen.
VG ønsker ikke å spamme følgerne sine, og passer på å ikke legge ut mer enn tre til fire poster i feeden per dag.
– Vi vil ikke spamme ned feeden til folk, men heller bli en naturlig del av den, forteller han.
Belønning
Ole Marius Trøen er leder for P3-nyheter, og forteller at de også på P3-nyheters Instagramprofil legger rundt fire bilder om dagen. De prøver også å passe inn på folks feed, og er opptatt av at det de legger ut er visuelt fint.
– Instagram er et visuelt medie. Mange har pene profiler, det skal passe inn og være pent å se på, sier Trøen.
For å bli mer synlig bruker P3-nyheter emneknagger og tagger de som er relevante for det de legger ut. Trøen opplever også at Instagram belønner for at man bruker alle funksjoner, som video, story og Instagram-TV, ved å gjøre deg mer profilert i utforsk-funksjonen.
– Innimellom legger vi ut videoer, i tillegg til at vi bruker story. Vi har til og med brukt Instagram-TV uten at det var noen braksuksess, forteller Trøen.
Han har mer tro på Instagram-stories.
– Story er en spennende plattform å utfolde seg på, sier Trøen.
Han forteller at de i P3-nyheter prøver å legge ut story ofte, og at de gjerne drar ut for å produsere dem.
– Da får vi mer «egenjournalistikk», det er som å gå ut for å lage en vanlig sak, forteller han.
De forhåndsproduserer og redigerer alle stories på forhånd og er opptatt av at det skal se pent ut.
– Det er ikke en regel, men vi bruker anslag og klassisk oppbygging, og det funker, sier han.
Positiv vinkling
Trøen mener at så lenge en nyhet når opp på nyhetskriteriene kan det legges ut, og at en positiv vinkling genererer mer likes.
– Man får igjen for å prøve å finne den positive vinklingen, forteller Trøen og fortsetter:
– Vi fikk veldig mange likes da vi la ut bilde da det var Urørt-kåring. Da la vi ut bilde av artisten og skrev at det var første kvinne som vant siden 2007. Det er en likbar vinkel, sier han.
I tillegg til å ha en positiv vinkling mener Trøen at gjenkjennelsesfaktor er viktig. Det er nødt til å treffe målgruppen og være likbart.
– Mange tagger en venn i kommentarfeltet, litt sånn «wow, sjekk her», sier han.
Skape debatt
P3-nyheter passer på å legge ut poster som engasjerer målgruppen, og som skaper debatt. Da de postet et innlegg om 17. mai-komiteen skapte det debatt i kommentarfeltet, samtidig som det skapte engasjement da de la ut at Karpe Diem-konsertene var utsolgt.
– Det er to forskjellige sider av å skape engasjement, begge er saker som målgruppen er opptatt av, forklarer han.
Trøens beste tips for å gjøre det bra på Instagram er å ha godt innhold som det er lett å like, og å vite hvem man ønsker å nå.
– Bildene må være gode, dårlige bilder fungerer ikke, sier han.
P3nyheter bruker også tekst på bildene sine, noe de opplever at fungerer bra.
– Vi vil at folk skal få et overblikk når de ser bildet.
Sladder selger
Nicolai Aagaard er sosiale medier-ansvarlig i Se og Hør. Han mener også at det beste tipset er å ha godt innhold.
– Vår erfaring er at godt innhold trumfer alle andre triks i boka. Oppskriften er like enkel som den er utfordrende – folk samler seg rundt den som har noe interessant å fortelle. Derfor er kampen om nyhetene og de gode sakene den viktigste å vinne, sier Aagaard.
For Se og Hør sine Instagram-følgere slår det godt an med oppsiktsvekkende saker om både norske og internasjonale kjendiser.
– Jeg røper ingen stor hemmelighet når jeg sier at Kardashian-slekta består av fargerike folk som skaper høy temperatur. Og den siste tiden har både «Ex On The Beach», «Farmen» og «Skal vi danse» løftet interessen i taket både på TV og i sosiale medier, forteller Aagaard.
Aagaard forteller at Se og Hør bruker story oftere og oftere på Instagram. Han mener det er en ny og spennende plattform, som de bruker for å dele innhold.
– Vi bruker stories stadig oftere når vi er ute i felt. Jeg kan avsløre at Instagram Stories er en stor suksess for oss, så det skal vi utvikle videre, forteller han.
Kjenn følgerne dine
– Vi sikter mot yngre kvinner. I dag vet vi ganske nøyaktig hvem kjerneleseren er. Og vi vet at hun er flittig bruker av Instagram, sier Aagaard og fortsetter:
– Da er det skivebom å prøve treffe dem med kjendisinnhold lørdag kveld. Da har de andre ting å gjøre enn å følge oss. Det hemmelige trikset for suksess er å legge ut en post akkurat når målgruppen er mest sulten etter den.
Aagaard mener at alt handler om å være i god dialog med lesere, følgere og fans. I Se og Hør har de jobbet målrettet gjennom flere år for å bli kjent med sine lesere.
– Vi har blitt ekstremt godt kjent med leserne våre. Og da er det enklere å engasjere dem. Akkurat som i livet ellers, sier Aagaard.
Å gjøre feil straffer seg
– Når vi en sjelden gang viker fra prinsippet om å sikte etter kjerneleseren, kan det hende vi bommer litt. Som for eksempel om vi skriver at en kjendis på over 80 år er blitt bestemor. Det er ikke akkurat noe sukkertøy for leseren vår, og da får vi fort juling når vi studerer uketallene, forteller Aagaard.
I tillegg mener han at man skal være forsiktig med å ha for rampete og pikant innhold.
– Det kan man fort bli straffet for, sier han og fortsetter:
– Der har vi nok tidligere pushet grensene relativt hardt, men det er vi forsiktige med i dag.