Medietilsynet tildeler penger til norske medier gjennom innovasjonsstøtten. Nå har 24 prosjekter fått penger.

Nå er 10 millioner i innovasjonsstøtte delt ut: Se hvilke 24 prosjekter som får støtte

– Nesten halvparten av mediene som får støtte denne gangen er små, lokale nyhets- og aktualitetsmedier, sier Mari Velsand i Medietilsynet.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Nå har Medietilsynet fordelt om lag 10 millioner kroner i innovasjonsstøtte til en rekke medier. Totalt kom det inn 36 søknader, og det ble totalt søkt om 15 millioner kroner.

Nå er 10 millioner fordelt på 24 ulike prosjekter delt ut. 

– Nesten halvparten av mediene som får støtte denne gangen er små, lokale nyhets- og aktualitetsmedier, og totalt 98 prosent av midlene går til disse mediene eller til utvikling av lokalt innhold, sier Medietilsynets Mari Velsand i en pressemelding.

Det er LLA (Landslaget for lokalaviser) og Norsk Lokalradioforbund som i denne runden den største delen av kaka, med henholdsvis 1,1 millioner og cirka 850.000 kroner.

– Dette er prosjekter som skal komme mange lokale medier til gode, gjennom bistand til digitalisering og kompetanseløft, sier Velsand.

Se hele lista her: 

Søker

Prosjektbeskrivelse

Sum (i kroner)

Vestavind Bygdeblad for Sveio

Dronejournalistikk

65 270

Østhavet

Etablere ny nettavis og digitalisere det gamle arkivet med tekst og bilder

85 000

Dølen

Skape engasjement og nye lesere med levende bilder rettet mot unge lesere

179 750

Bjørgu (Oppegård avis)

Ny portalløsning skal dekke den nye, sammenslåtte kommunen etter at Oppegård og Ski kommune slås sammen

220 000

Folkebladet

Løfte kulturjournalistikken ved å bruke nye journalistiske virkemidler, som lyd og opplevelsesjournalistikk

387 500

Finnmark Dagblad

Gjøre arkivbilder digitalt søkbare

500 000

Skjåk Mediautvikling

Utvikle og gjøre det mer «hipt» å bruke dialekt gjennom en dialekttjeneste

748 000

Polaris Media Midt-Norge

Åtte lokalaviser får hjelp til å bli mer lest av et rullerende digitaliseringsteam

805 875

Namdalsavisa

Løfte fram lokalt innhold alle kan forholde seg til gjennom personalisering og kunstig intelligens

430 000

Mediehuset iTromsø

Digitalisering og tilgjengeliggjøring av fotoarkivet

486 000

Adresseavisen

Lage nye debattarenaer, både fysiske og digitale

650 000

Norpublica

Database over folkevalgte, tilbys lokale medier

21 600

Norpublica

Datagravingsprosjekt, tilbys lokale medier

240 500

Dag og Tid

Utvikle lydavis, der abonnentene kan høre utvalgte saker fra avisa via én app

171 600

Norsk Lokalradioforbund

Etablere digitalt ressursfellesskap for lokalradioer for å lette den digitale overgangen

855 000

Landslaget for Lokalaviser

Digitalt kompetanseløft for lokalavisene

1 100 000

MVL Media (Gjøvik og Toten)

Utvikle to lokale gratisaviser til digitale abonnementsaviser

773 000

Bladet Vesterålen

Utvikle nettavisen med video- og streamingløsninger

500 000

Hedmarksradioene

Oppdatere dagens produksjonssystem for å frigjøre tid til å lage mer radio

229 367

Lokalavisen Trysil-Engerdal

Fullautomatisering av papiravisproduksjonen

225 500

TV Haugaland

Digitalisere TV-tilbud for lokal breddeidrett

180 000

Radio Rjukan

Lage innhold til turistradio for podcast og smarthøyttaler

160 000

Futh (Fitjarposten)

Utvikle den lokale gratisavisen til en nettavis med brukerbetaling

149 000

Agderposten

Utvikle nytt produksjonssystem for en gruppe lokalaviser

837 000

Totalt

 

9 999 962

Powered by Labrador CMS