Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen takket nei til å bidra, men mener likevel han burde ha stoppet Innovasjon Norges Sommarøy-stunt.

Kjente til omstridt PR-stunt:

Røe Isaksen legger seg flat: Innrømmer at han burde dratt i nødbremsen på PR-stunt fra Innovasjon Norge

Ble spurt om å bidra til Innovasjon Norges falske nyhet allerede i mai. – Min håndtering ikke har vært god nok, og det vil jeg beklage, sier han til Medier24.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Innovasjon Norge-direktør Håkon Haugli har lagt seg langflat etter at det statlig eide selskapet lurte medier over hele verden til å publisere saker om at Sommarøy planlegger å bli en «tidsfri sone».

Det var NRK som avslørte at det hele kun var et PR-stunt for å trekke flere turister til Norge.

Nå beklager også næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. 

For som øverste sjef for Innovasjon Norge fikk statsråden allerede 22. mai informasjon fra selskapet om det planlagte stuntet om Sommarøy.

Det viser e-poster som Medier24 har fått tilgang til. Se utdrag fra den nederst i saken.

– Vi tenkte ikke at dette kunne oppfattes villedende

Innovasjon Norge ønsket konkret at Røe Isaksen skulle medvirke i en video om saken, noe han avviste.

– Dette takket jeg nei til, men vi skjønte ikke eller tenkte ikke at dette var noe som kunne oppfattes villedende basert på slik henvendelsen var formulert. Det var ingen varselbjeller som ringte hos oss da. Grunnen til at jeg takket nei var fordi jeg ikke deltar i slike kampanjer eller stunts som statsråd, sier Røe Isaksen til Medier24.

Den 7. juni kom så den første pressehenvendelsen fra NRK om en kommentar fra Røe Isaksen om saken. Statsrådens rådgiver ga da beskjed om at Innovasjon Norge måtte fortelle til NRK at de var involvert.

Innovasjon Norges beskjed tilbake var at de skulle sende ut en pressemelding, men at de ønske å vente enda litt til.

 

Røe Isaksen er klar på at han burde ha tatt direkte affære. 

– Det er grunnleggende at folk kan ha tillit til informasjon som kommer fra det offentlige. Derfor mener jeg min håndtering ikke har vært god nok, og det vil jeg beklage. Da vi fikk henvendelser fra pressen om dette burde vi gjort det klart og tydelig – via formelle kanaler og Innovasjon Norge-styret – at vi forventet at Innovasjon Norges involvering ble gjort kjent. Hvis ikke ville vi gi beskjed selv, sier han.

– Etter den første journalisthenvendelsen kom ga vi en tilbakemelding til Innovasjon Norge om at de måtte gi til kjenne at de var involvert i dette. Da burde jeg også ha tatt dette opp med Innovasjon Norge-styret, påpeker Røe Isaksen.

Det eneste mediet som Røe Isaksen uttalte seg til var Aftenposten Junior – som denne uken har saken som sitt hovedoppslag.

– Jeg synes dette er en morsom måte å vise at Sommarøy ønsker å være et sted hvor man gir slipp på den vanlige hverdagsrytmen, sa han til avisen – samtidig som det ble understreket at ingen steder Norge faktisk kan melde seg ut av vanlig tidsbruk.

 

Har bedt om møte med Innovasjon Norge

Les utdrag fra e-posten her:

Utdrag fra e-posten: 

 

«Forslag til stunt: Innovasjon Norge og SAS skal lansere en kampanje –våre brands blir ikke frontet – hvor innbyggerne på Sommarøy ikke ønsker å forholde seg til tiden siden det er sol døgnet rundt. En kampanje for å vise en ny side av midnattssola.

Ideen: Video/bilder av at den lokale initiativtageren Kjell Ove fra Sommarøy overleverer underskrifter til ministeren. Underskriftene handler om at Sommarøys innbyggere ikke lenger vil forholde seg til tid, noe de ikke gjør uansett om sommeren, så nå ønsker de å få "formalisert" det.
Det hele skal gjøres med glimt i øyet, og brukes for å dokumentere Sommarøy sitt initiativ. Det er ikke et reelt ønske men en ny måte å fortelle utenlandske besøkende om midnattssola.

Siden næringsministeren er øverste sjef over både klokken og reiselivet er forslaget en video/bilder der Kjell Ove fra Sommarøy overleverer underskriftene til næringsministeren. Dette bør ikke ta mer enn 10 minutter, i Oslo / gjerne foran Stortinget. 

Tidspunkt: Så snart som mulig, før 15 juni.  

Bruk: Brukes uformelt i Sommarøys sine sosiale medier og i pressesammenheng.  Det skal ikke benyttes kommersielt  av hverken VisitNorway eller SAS på et senere stadie»

Røe Isaksen er sitert i en sak i Aftenposten Junior om saken. Han erkjenner at han aldri burde snakket med dem om akkurat dette. 

– Grunnen til at jeg valgte å svare Aftenposten Junior var fordi det var to helt konkrete spørsmål hvorav det ene gikk på hvorvidt det var mulig å gjøre noe slikt. Svaret mitt var at ingen kommuner kan melde seg ut av reglene for tid. Men det var en gal vurdering å svare Aftenposten Junior, sier han.

Nå vil næringsdepartementet følge opp saken videre med Innovasjon Norge. 

– Jeg har bedt om et møte med Innovasjon Norge, hvor de skal legge fram sine vurderinger. Vi i Næringsdepartementet kommer også til å gå gjennom saken fra vår side, fordi jeg mener vi og jeg burde ha håndtert dette bedre. Jeg burde som sagt vært klarere til Innovasjon Norge tidligere da jeg fikk pressehenvendelsen, sier Røe Isaksen.

Og understreker:

– Dette er en sak som åpenbart ikke burde ha kommet fra Innovasjon Norge.

Røe Isaksen ønsker imidlertid ikke å gå inn på hva som kan bli konsekvensene. 

– Nå må vi først høre hva som har vært vurderingen. Jeg er også interessert i å høre hvordan Innovasjon Norge ønsker å trekke opp grensene fremover.

– Jeg mener også det er en viktig diskusjon om hvorvidt særlige offentlige aktører skal ha enda klarere rammer enn andre når de markedsfører. Dette må vi komme tilbake til, forteller Røe Isaksen.

Powered by Labrador CMS