Til venstre: Faksimile av BBC-artikkel om Sommarøy. Til høyre: Jurist Kristine Foss i Norsk Presseforbund

Presseforbundet ut mot Innovasjon Norge etter PR-stunt

Historien om «klokkeløse Sommarøy» ble sitert landet over. Historien var imidlertid ikke sann, og bak PR-stuntet sto blant andre Innovasjon Norge.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tidligere denne måneden fikk Sommarøy utenfor Tromsø både nasjonal og internasjonal oppmerksomhet for at øysamfunnet skulle ønske å kvitte seg med tiden. NRKDagbladetAftenpostenDagens Næringsliv og TV 2 siterte alle nyheten, som stammet fra en pressemelding fra PR-Operatørene.

Nå har NRK undersøkt realitetene i prosjektet, og funnet ut at det statlige selskapet Innovasjon Norge sto bak den usanne historien som var et arrangert PR-stunt for å tiltrekke oppmerksomhet til den idylliske øya.

Det påståtte folkemøtet viste seg å være et informasjonsmøte, hvor Innovasjon Norges planer ble presentert for de oppmøtte. NRK har pratet med sommarøyværinger som beskriver prosjektet som «tull og tøys».

Reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Bente Bratland Holm, bekrefter at Innovasjon Norge sto bak ideen.

– Noen vil kanskje føle seg litt lurt, men man kan ikke annonsere seg til oppmerksomhet lenger, man er nødt til å fortelle en god historie, sier Bratland Holm til NRK.

Juridisk rådgiver i Norsk Presseforbund, Kristine Foss, mener saken kan svekke medienes tillit til Innovasjon Norge som kilde.

– Jeg reagerer på at Innovasjon Norge, som en statlig virksomhet, står bak en pressemelding med arrangerte bilder som forteller en historie som ikke er sann. De burde vært åpne fra start om at dette er et PR-stunt, sier hun til NRK.

  • Les hele historien hos NRK her.
Powered by Labrador CMS