Emil André Erstad mener mediene burde ha skjønt at dette var et PR-stunt.Den norske HelsingforskomiéHilde Sandvær
Kritiserer pressen for å ikke avdekke at «klokke-bløffen» var PR-stunt: – Mediene burde gjort mye mer
– Det er ikke mange spørsmål man skulle ha stilt for å finne ut av at dette er et PR-stunt, sier kommunikasjonssjef i Den norske Helsingforskomité, Emil Andre Erstad, om PR-stuntet til Innovasjon Norge.
Medier over hele verden har publisert saker om at Sommarøy planlegger å bli en «tidsfri sone». Tirsdag kunne NRK avsløre at det hele var et PR-stunt fra Innovasjon Norge for å trekke flere turister til Norge.
– Jeg vil komme med en tydelig beklagelse, og et løfte om at vi ikke skal gjøre noe slikt igjen, sa administrerende direktør Håkon Haugli i Innovasjon Norge til Aftenposten.
– Mediene bør beklage
Tidligere KrF-rådgiver, nå kommunikasjonssjef i Den norske Helsingforskomité, Emil André Erstad, sier til Medier24 at han mener mediene også bør gå i seg selv etter denne runden.
Ifølge NRK har saken har blitt omtalt av 1479 ulike medier.
– Mediene burde gjort mye mer for å stille kontrollspørsmål om hva dette er for noe. Det er ikke mange spørsmål man skulle ha stilt for å finne ut av at dette er et PR-stunt. For at tilliten til mediene skal være høy, så er vi avhengig av at denne typen saker unngås, sier han til Medier24.
Erstad understreker at han mener kritikken mot Innovasjon Norge er både velbegrunnet og velplassert:
– Samtidig håper jeg at de pressemeldingene vi sender ut blir gjenstand for kritisk journalistikk. Og det sier jeg som kommunikasjonssjef, sier han og ler litt.
Spøk til side: Erstad mener det kan få alvorlige konsekvenser for tilliten folk har til de redaktørstyrte mediene.
– Vi skal kunne stole på det som står i avisa eller sendes på TV. Enten det er russiske nettroll, propagandaaviser eller Innovasjon Norges kampanjer som spres falske nyheter, så bryter det ned tilliten når den typen ting slipper gjennom, sier han og legger til at han mener det kan få alvorlige konsekvenser for tilliten til mediene.
– Vi risikerer at folk ikke tror på det som står i avisa neste gang, sier han.
– Klinger hult
Erstad får støtte fra Filter-redaktør Harald Klungtveit på Twitter. Også Klungtveit mener mediene må gå i seg selv.
– Det er knapt noen medieledere i landet som hever stemmen mot at mediene selv sauser sammen reklame, journalistikk, sponsing og PR i konsepter som er stadig mer ugjennomtrengelige for nordmenn flest. Dette skjer uten at de engang rydder opp i den delen av journalistikken som er så ukritisk og reklameaktig at den bidrar ytterligere til forvirringen. Da klinger det litt hult om man skal være forurettet over at et byrå lurte en røverhistorie forbi redaksjonenes dårlige faktakontroll, skriver han i en sms til Medier24.
Han mener det er mer bekvemt for journalister å rette kritikk mot andre aktører enn mediene selv.
– For øyeblikket jobber de mektigste mediehusene med å innføre «sponsing» av nyhetsjournalistikk, med mildt sagt uforutsigbare konsekvenser. Min gjetning er at også det tabuet brytes uten noe annet enn en kort skinndebatt. Det er veldig mye mer bekvemt for journalister å kritisere eksterne aktører når det kommer til villedning og tvilsomme premisser, skriver han.
Dagbladet: – Vårt ansvar
Nyhetsredaktør i Dagbladet, Frode Hansen, sier til Medier24 at han mener stuntet fra Innovasjon Norge er spesielt.
– Jeg synes det er spesielt at en statlig virksomhet går ut med en historie som ikke er sann. De burde absolutt vært åpne om at dette var et PR-stunt, skriver han.
Når det kommer til kritikken av mediene, så understreker han at det selvsagt alltid er deres ansvar å kontrollere at saker de setter på trykk er riktige.
– Mediene skal til enhver tid drive kildekritikk, uavhengig av avsender. Burde vi gjort flere undersøkelser? Det er alltid vårt ansvar å sjekke fakta. I dette tilfellet kom det imidlertid en melding fra en statlig virksomhet, som i utgangspunktet skal være noe man bruker som grunnlag for videre arbeid, skriver han videre.
Han understreker at de kommer til å legge inn en presisering i sakene de allerede har publisert.
Nordlys: – Ikke nyhetsverdi for oss
Sommarøy ligger i Troms, og dermed også i dekningsområdet til Nordlys. De er blant avisene som ikke har omtalt saken – før i går, da det ble kjent at det hele var et PR-stunt fra Innovasjon Norge og PR-operatørene.
Ansvarlig redaktør Helge Nitteberg forteller at det har vært et bevisst valg fra deres side å ikke omtale saken tidligere.
– De har vært på både nyhetsredaktøren og flere av vaktsjefene våre for å selge inn dette. Vi oppfattet det som en jippo, hvor vi vurderte at det ikke hadde nyhetsverdi for vår del. Vi har andre, og viktigere saker å bruke tid på, sier han til Medier24 og fortsetter:
– Jeg skal ikke hovere over andre som har omtalt saken, men vi fant det ikke interessant nok. Når man får pressemeldinger og innsalg fra PR-selskaper, som for eksempel PR-operatørene, og får tilsendt bilder og pressemeldinger, så er det noe i refleksene som tilsier at dette kanskje ikke er det vi skulle bruke mest tid på, sier han.
Han understreker at han har forståelse for at det går an å bli lurt, men håper mediene kan ta lærdom av denne saken.
– Vi kan ta dette som en liten påminnelse for oss alle, om at det kan være greit å gjøre egne undersøkelser, sier han.
iTromsø: Kritisk tilnærming til ideen
Ansvarlig redaktør i konkurrenten iTromsø, Stig Jakobsen, forteller at de gjorde et bevisst valg om å omtale saken, men ønsket å løfte fram de problematiske sidene ved ideen.
– Svakhetene ved ideen spotta vi kjapt, så jeg synes vi har gjort vår del av jobben. At det var litt jippo over det i utgangspunktet, det så vi uten å gjøre noe som helst jobb. Da blir det oppgaven til journalisten å få fram de kritiske synspunktene, og det synes jeg vi lykkes med, sier han til Medier24.
Han mener det hadde vørt krevende for dem å avdekke at det hele var et stunt, men han understreker at deres sak inneholder kritiske spørsmål om både skjenkebevilling og regulering av arbeidstid.
– PR-stuntet har åpenbart fungert, når også medier som CNN går på. Vi som lokalavis ønsker å få fram de upraktiske sidene ved ideen og de potensielle lovbruddene. Det mener jeg vi lykkes med, sier han.
Innovasjon Norge beklager
Håkon Haugli i Innovasjon Norge har gått ut og beklaget hele kampanjen. I en pressemelding skriver de at «initiativet til denne kampanjen kom opprinnelig fra Innovasjon Norge, og den er utarbeidet i samarbeid med lokale aktører på Sommarøy og vårt internasjonale reklamebyrå».
Haugli beklager det hele.
– Vi skal være en åpen, transparent og pålitelig aktør, og derfor tar vi denne saken svært alvorlig. Vi går nå gjennom rutinene våre for kampanjer av denne typen, sier administrerende direktør Håkon Haugli i meldingen.
Videre skriver de at det aldri var deres intensjon å lure noen:
«Vår intensjon har ikke vært å lure noen. En av våre oppgaver er å markedsføre Norge som reisemål. Målet med kampanjen var å skape oppmerksomhet om Norge og særlig Nord-Norge som reisemål på nye måter. Tradisjonell annonsering ikke lenger er like effektivt og vi prøver derfor ut nye måter å markedsføre Norge på».