Anne Kari Gylder (til venstre) fra det norske utviklerselskapet Innocode og Veslemøy Rysstad fra MBL markerte lanseringen av den nye skoleavis-appen i fjor med kake. Nå kan de glede seg over ytterligere vekst i 2020.
Jan Magnus Weiberg-Aurdal
Stadig flere skoleelever lærer seg journalistiske metoder: – Dette er vi stolte av
Gratisverktøyet skoleaviser.no har doblet antallet brukere det siste året, opplyser Mediekompasset.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Gratisverktøyet skoleaviser.no har doblet antallet brukere det siste året, opplyser Mediebedriftenes Landsforening (MBL).
Nettsiden har nå 1200 daglige brukere, mot 500 i fjor høst. Tjenesten ble lansert i 2017 og over 10 000 artikler er publisert.
Det gleder prosjektleder i MBLs Mediekompasset, Veslemøy Rysstad.
– Dette er vi selvsagt stolte av. Det er moro at vi har klart å utvikle et undervisningsopplegg som bygger på å lære seg journalistiske metoder og forstå mer av dagens medievirkelighet, sier hun.
– Ikke minst er det bra at dette brukes gjennom skoleåret og at det langt på vei brukes tverrfaglig som jo er det nye credoet i fagfornyelsen i skolen, sier Rysstad.
MBL opplyser at Skoleaviser.no brukes over hele landet, men at aktiviteten er størst i Oslo-området.
Hittil i 2020 har over 106 000 besøkende tatt turen innom.
– Vi startet jo forsiktig med et enklere digitalverktøyt til valgfaget Medier og kommunikasjon i ungdomsskolen i 2013, og nå dekker ressursen mye større del av skoleløpet, selv om de fleste skoleavisene fortsatt lages av ungdomsskoleelever, forteller Rysstad.
Nå lover ut hun en ytterligere satsing i 2021.
– Fra nyttår vil vi bygge ut ressursen med flere digitale «undervisningspakker» om journalistikk, sier Rysstad.