Bente Håvimb i MBL og Håvard Rønnevig Bakken fra ANFO.
Kilian Munch
Ny undersøkelse:
Fire av ti annonsører vil øke budsjettet for innholdsmarkedsføring
– Ikke la det være noen tvil: Norske annonsører elsker innholdsmarkedsføring.
Denne artikkelen er over to år gammel.
En ny undersøkelse fra MBL og ANFO viser at 43 prosent av annonsørene planlegger å øke budsjettene til innholdsmarkedsføring det neste året. 9 av 10 vil enten beholde dagens nivå eller øke budsjettene.
ANFO og MBL har i samarbeid med Mediaforum gjennomført undersøkelsen - som er rettet mot norske annonsører, der tema er innholdsmarkedsføring.
I undersøkelsen var det i all hovedsak to temaer:
- Viktighet og bruk av innholdsmarkedsføring/content marketing og brand studios
- Tillit til redaktørstyrte medier, mediebyråer, og mediehusenes egne brand studios/content byrå.
– Ikke la det være noen tvil: Norske annonsører elsker innholdsmarkedsføring. En rekke undersøkelser viser det. Den totale reklamepotten øker ikke særlig, men vi ser at content tar en større del av reklamekaka. Med andre ord blir det en kamp om midlene, forteller fagdirektør Håvard Rønnevig Bakken i ANFO.
Størst tillit til magasiner og tidsskrifter
Foran noen hundre markedsførere under Mediekonferansen gikk de gjennom undersøkelsen, som også viser at ni av 10 annonsører sier det er viktig å være synlig med innholdsmarkedsføring – og nær seks av 10 mener det er veldig viktig.
– Det er ingen tvil om at content er viktig for norske annonsører. Og det er ikke bare noe som de store annonsørene bryr seg om – dette er uavhengig av størrelsen på markedsbudsjettet, sier Bente Håvimb, innsikts- og analyseansvarlig i MBL.
Undersøkelsen viser også at respondentene har størst tillit til egne kanaler – fordi det gir dem større kontroll på rammene rundt sitt eget budskap. Men etter det så er listen slik:
- Magasiner/fagtidsskrifter
- Lokalaviser
- Riks- og regionaviser
- Instagram
- Snapchat
- YouTube
- Google
- Facebook
- TV
- Radio
12 funn fra undersøkelsen:
- Innholdsmarkedsføring er viktig for annonsørene. 9 av 10 annonsører sier at det er viktig for de å være synlig med innholdsmarkedsføring. Nær 6 av 10 veldig viktig.
- Tradisjonelle medier som magasiner og aviser scorer høyest på å tilby et trygt miljø for innholdsmarkedsføring, etter egne kanaler.
- Søk og sosiale medier scorer høyest på å skape effekt gjennom innholdsmarkedsføring, men magasiner og fagblader rates også høyt og høyere enn Facebook.
- 7 av 10 ville heller brukt pengene på innholdsmarkedsføring hos redaktørstyrte medier enn på internasjonale plattformer, alt annet likt.
- 8 av 10 mener det viktigste er at innholdsmarkedsføring treffer de riktige menneskene og gir resultater, ikke hvor den er plassert.
- Nærmere halvparten av annonsørene har nå egne in-house content byråer (45 %). Over halvparten av de største annonsørene har dette.
- 7 av 10 har jobbet med mediehusenes egne content-byråer. Først og fremst på produksjon av innhold (80 %), men også på dokumentasjon av effekt (32 %) og valg av distribusjonskanaler (30 %).
- 51 % er enige i at mediehusenes egne content-byråer tilbyr de beste løsningene fri for bindinger til egne kanaler.
- 63 % er enige i at mediebyråene leverer de beste løsningene fri for bindinger til ulike medier og teknologileverandører.
- Flest vil anbefale andre å jobbe direkte med mediehusenes byråer (54 %) eller bygge in-house kompetanse på innholdsmarkedsføring (54 %). Mediebyråer, Reklamebyråer og PR/kommunikasjonsbyråer følger deretter på lista over aktuelle samarbeidspartnere.
- Annonsørene planlegger å øke budsjettene (43 %) til innholdsmarkedsføring det neste året. 9 av 10 vil enten beholde dagens nivå eller øke budsjettene.
- 3 av 4 er fornøyde med leveransen fra mediehusenes content-byråer og 1 av 4 sier at de vil styrke samarbeidet det neste året.