VG har allerede blitt felt én gang for tekstreklame-saker i år. To saker ligger klar til behandling i PFU. Og i dag ble det kjent at det kommer en fjerde, når Fædrelandsvennens NJ-klubb klager VG Familieliv inn for utvalget.
Ansvarlig redaktør og direktør Torry Pedersen i VG sier til Medier24 at han hadde forventet støy og debatt i år - men hadde håpet den skulle handler mer om «en felles målsetting».
- Jeg hadde håpet på en mer nyansert debatt mot en felles målsetting om hvordan vi skal finansiere journalistikken framover. Etablerte forretningsmodeller forvitrer dag for dag. Skal tre personer hos oss jobbe med en reportasje som «Nedlasterne» i ti måneder, så må vi finansiere det.
- Hvordan gjør vi det? Hvordan kan vi skaffe inntekter på en måte som også er tydelig overfor leserne? Det er min utfordring, og der er jeg nok enig med NJ-klubben i Fædrelandsvennen med at vi trenger en diskusjon.
Lover langt svar
Pedersen hadde onsdag formiddag ennå ikke lest PFU-klagen, men slår fast at det nok kommer et fyldig svar her:
- Jeg pleier ikke å uttale meg så mye annet enn til PFU. Men som dere også vil vite, pleier svarene mine å være ganske omfangsrike. Det tror jeg vi kan regne med at det vil være denne gangen også, sier Pedersen.
- Hva tenker du om at ansatte i et mediehus i samme konsern klager dere inn til PFU?
- Det har skjedd før, og det har jeg ikke noe problem med. Det er bare bra at vi får en debatt om hvordan journalistikken skal finansieres. Mitt anliggende er å finne former for dette, samtidig som vi ivaretar den journalistiske integriteten. Som med alt nytt og nybrottsarbeid er det viktig å finne de riktige balansene.
- Og så sier jeg ikke at alt vi har gjort, er 100 prosent riktig, sier Pedersen.
- Hvorfor skal Norge være annerledes?
- Nå blir det fire PFU-saker for tekstreklame på samme år. Hva gjør du hvis dere blir felt fire ganger?
- Vi justerte på vår merking sist i forbindelse med MinMote-saken, selv om jeg er uenig i PFUs vurderinger. Men: Den store debatten mener jeg går på hvordan dette gjøres i de ledende, internasjonale mediene. Og hvordan det fungerer der.
- Men er det gitt at alt som er bra i England og USA, er rett og bra i Norge?
- På deler av presseetikken er det jo ikke likt, når vi for eksempel snakker om hvordan vi identifiserer domfelte. Men jeg har vondt for å se hvorfor vi skal skille oss ut på dette feltet fra USA, Storbritannia og Sverige. Er nordmenn så mye mer etiske enn verdens ledende mediehus?, spør Torry Pedersen retorisk.
Før han må løpe inn i VGs styremøte onsdag formiddag.
- Blir tekstreklame og PFU-klager tema der?
- Nei, det kan jeg ikke tenke meg!