Oslo (NTB): Reklamefinansierte tekster i norske aviser er så vanskelige å skille fra redaksjonelt innhold at hver femte leser ikke oppdager forskjellen, viser en medieundersøkelse.
– Den skjulte reklamen er sleip og vanskelig å oppdage. Vi vet ikke om vi blir utsatt for den eller ikke, sier generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund til Klassekampen.
Avisen viser til rapporten «Bruksmangfold – en analyse av nordmenns nyhetskonsum», som NTB omtalte i forrige uke.
Innholdsmarkedsføring er reklame som etterligner journalistiske sjangre og virkemidler.
70 prosent av deltakerne i undersøkelsen sier at de leser den type annonseartikler i større eller mindre grad, og 20 prosent svarer at de i liten grad er klar over at innholdsmarkedsføring er en form for reklame.
– Denne type annonsering er et relativt nytt fenomen, og det tar litt tid for folk å tilvenne seg kodene. Jeg er ikke spesielt bekymret på lang sikt, sier sjefredaktør Torry Pedersen i VG til NRK.
Rapporten er laget av Trøndelag Forskning og Utvikling på oppdrag fra regjeringens Mediemangfoldsutvalg.