Som Medier24 og flere medier meldte forrige uke, har også VG nå begynt sin satsing på innholdsmarkedsføring og sponset innhold.
Men det gikk ikke helt som planlagt, melder DN Etterbørs mandag kveld:
En reklamefilm for Norsk Tipping ble trukket tilbake etter at VG-logoen var synlig på en mikrofon brukt i opptaket.
Og den andre «reklamen» som «VGs partnerstudio» så langt har publisert, for katastrofefilmen Bølgen, er nå klaget inn til PFU, ifølge DN.
Det er en «vanlig leser», Hallgeir Lied, som står bak klagen. Lied skriver blant annet dette til PFU:
Dette er reklame som VG gjør så godt de kan for at det skal ligne mest mulig på det vanlige redaksjonelle stoffet på vg.no ved at de bruker samme fonter og skriftstørrelser, svakt gul bakgrunn som skiller seg lite fra det hvite bak det som skal være redaksjonelt
Forsvarte fontsettet
Medier24 tok forøvrig opp spørsmålet om like fonter med VGs «partnerstudio», da vi omtale lanseringen forrige uke.
Slik kommenterte kommersiell sjef Jonas Ibsen Brynildsrud reklamens utseende på forsiden da:
- Det handler om at dette er godt innhold som skal være godt nok for å ligge på forsiden av VG. Det er ikke en annonsør som har produsert innholdet, det har gått gjennom en grundig kvalitetssjekk. Samtidig er vi tydelig med både annonsørlogo og merking av sponset innhold.
Avsindige PFU-tilsvar
Overfor DN vil ikke Torry Pedersen kommentere klagen, utover at han «pleier å ta saksbehandlingen med PFU».
Og det «pleier han å gjøre» til gangs: Da VGs MinMote i vinter ble klaget inn for lignende forhold, svarte Pedersen med et 20 siders tilsvar.
VG-sjefen mente at klageren, som den gang var Dagbladets klubbleder Harald Klungtveit, måtte ha «særdeles betydelige anlegg for avsindige konspirasjonsteorier».
Konspirasjonen endte forøvrig med at VG ble felt i PFU for brudd på god presseskikk.
LES MER om MinMote-saken: