Se, det går an: To lokalaviser valgte omstilling og slo seg sammen. Nå lager de én stor avis - og tjener penger igjen

Framtida så mørk ut på Innherred. Men etter at Levangeravisa og Verdalingen slo seg sammen, peker de fleste pilene i riktig retning.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Levangeravisa og Innherreds Folkeblad Verdalingen slo seg sammen til å bli avisa Innherred og kom ut for første gang i mai 2015.

Begge avisene slet med store kostnader og dalende inntekter og noe måtte gjøres.

– Vi hadde ikke overlevd om vi ikke gjorde noe, forteller daglig leder Odd Arild Sandnes.

– Ja, alternativet vårt hadde vært å halvere bemanningen og gå fra tredagersavis til ukeavis, da hadde vi klart det. Men huff, så kjedelig det hadde vært, skyter redaktør Roger Rein inn.

Leverer solid resultat

Medier24 møter en stab som er opptatt av å lage en god lokalavis for sine to kommuner.

Og det kan tyde på at de gjør mye rett:

Fasiten ble et nytt og mer effektivt selskap som heller trykker én avis tre ganger i uken.

Hvis man regner med tall fra de gamle selskapene fra januar til mai i fjor, samt det nye selskapet fra juni, peker mye i riktig retning, opplyser selskapet:

  • Annonseinntektene har økt med tre prosent
  • Abonnementsinntektene er opp 5,5 prosent
  • De totale driftsinntektene er opp 5 prosent
  • Kostnadene er redusert med 8,5 prosent

De leverte til sammen 300.000 kroner i pluss i 2014, men resultatet for 2015 ender på rundt tre millioner, opplyser Sandnes.

– Jeg kan også avsløre at 2016-tallene trolig blir ganske bra og vi styrer mot en driftsmargin på litt over 10 prosent, noe som er i henhold til budsjettet, sier han.

Ifølge tall fra MBL og LLA, har avisa Innherred 7.179 i opplag, noe som er en nedgang 812 fra da avisene sto hver for seg. Årsaken er noe overlapp, opplyser selskapet, som også forteller at de har i underkant av 300 rene digitale abonnenter og i snitt rundt 40-50.000 unike brukere på nett i uken.

Har vært gjennom nedgang før

Redaktør Roger Rein forteller at de hadde en samlet kostnadsbase på 35 millioner kroner, som de tok ned til 30.

Det gjorde de gjennom å fjerne dobbeltkostnader ved å være to. De kuttet utgifter på teknisk side, trykking, distribusjon og lokaler, for å nevne noe.

Til tross for gode tall, er Rein nøktern i sin beskrivelse av situasjonen:

– Vi er forholdsvis forsiktige nå, for vi skjønner at når vi jubler på dette bildet, så vet vi at ting snur fort i denne bransjen. Men jeg tror vi har lagt et godt grunnlag for fremtidig drift. Denne avisa har røtter tilbake til 1848, så det er en lang tradisjon som skal videreføres, sier han.

Nye kuttprosjekter

Redaktøren er stolt over at de klarte transformasjonen uten å si opp noen.

Det var 1,8 redaksjonelle årsverk som forsvant etter folk sluttet. Men Polaris Media er nå p vei inn i et omfattende prosjekt for å øke inntekter og kutte utgifter frem til 2020. Også Innherred blir befattet av prosjektet.

– Vi har allerede tatt noen kostnadsreduksjoner. Men det går ut sluttpakker til alle i konsernet, så det kan jo skje noe hos oss også, det vet vi ikke, sier han.

– Også ligger det i kortene at noe vil skje på kundesentersiden i hele konsernet, skyter Sandnes inn.

Avisen ser for seg å vokse mer fremover. De dekker kommunene Verdal og Levanger som har til sammen rundt 35.000 innbyggere, så potensialet er stort for videre vekst, mener de.

– Vi ser jo at det ligger et uforløst potensiale her, både på abonnementssiden og i annonsemarkedet, så vi må bare jobbe smartere for å klare å hente ut mer av markedet vårt. Og det har jeg troen på at vi skal klare, sier Sandnes.

PS! Regnskapet i faktaboksen gjelder ikke for hele 2015. Avisene fusjonerte ikke selskapene, men etablerte et nytt, felles driftsselskap. 

Powered by Labrador CMS