19 enkle grafer som forklarer hvordan medievanene våre endrer seg

MEDIETRENDER2015: Vi oppsummerer TNS Gallups statusrapport for medieutviklingen i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Forrige uke inviterte TNS Gallup til konferansen Medietrender 2016.

Det startet med «høydepunktet» for alle som ikke kan få nok av statistikk og kvalifiserte analyser av medieutviklingen i Norge og resten av verden.

Og de store trendene er ikke uventet som følger:

  • Papiravisene faller fortsatt.
  • Vi bruker stadig mer internett, og stadig mer på mobilen.
  • TV og radio står fortsatt sterkt, men OBS!, her faller det fort blant de yngste brukerne.
  • De yngste er mobile, bruker nett-TV, smarttelefon, Snapchat og Youtube.

Marketingdirektør og avdelingsleder Ingvar Sandvik i TNS Gallup holdt foredraget, og har du god tid kan du høre alt han sier i video-embeden under.

På TNS-gallup.no kan du også laste ned hele presentasjonen med over 50 slides om medieutviklingen.

Medietrender-2016, TNS Gallup from Terje Borud Foto on Vimeo.

Men vi har også trukket ut de 19 viktigste - som oppsummerer ganske godt:

1. Internett er vår desidert viktigste nyhetskilde

2. Og på 10 år er antall papiraviser vi leser, blitt halvert

Men nordmenn leser fortsatt ganske mye papir, sammenlignet med de fleste andre!

4. Mediehusene holder totalt sett relativt godt stand, men nettavisen har nå passert papiravisen i dekning

- Og det vil ikke forundre meg om mobilavisene passerer nettaviser snart, spår Ingar Sandvik. 

5. Radio holder seg fortsatt godt.

6. Podkast vokser, men det er fortsatt ikke noe «alle» hører på

7. TV-en har ennå ikke dødd ut...

8. ...men ungdommen ser stadig mindre på (lineært) TV

9. Og vi bruker TV-en til stadig mye annet enn «TV»

10. «Alle» har smart-telefon

11. «Alle» er fortsatt på Facebook, men litt mindre aktivitet

12. Snapchat stort blant de unge. Twitter tar aldri helt av

13. Ingenting klarer å ta livet av kinoen

14. En overordnet graf som forteller ganske mye om utviklingen de siste 50+ årene

15. Alle barn i alderen 3-11 år (!) har tilgang til (ikke nødvendigvis egen) smarttelefon og brett

16. ...og for dem under 11 år, er YouTube den største TV-kanalen

17. Ungdommens mediebruk har endret seg stort på ti år - papiravisen er mer enn halvert

18. Smartklokker er i vekst, men tar ikke helt av ennå

19. Adblock? Har ikke tatt helt av ennå. Men de yngste er langt mer ivrig også her