JOBBER FOR DE UNGE: Denne redaksjonen i NRK Nyheter jobber blant annet med Snapchat-utgaven. Fra venstre Bahare Viken, Ole N. Olsen, Alexander Slotten, Markus Hamletsen, Ole Andreas Laache Klevan, Stina Haugen, Fanny Klokkerud Odden, Sagal Guleid og Ingunn Andersen. OBS: Eirik Tufteland Kroken var i Bergen da bildet ble tatt.

Snapchat-utgaven av NRK Nyheter har nådd 100 000 abonnenter

– Det er helt fantastisk, men vi vil aldri bli ferdig, sier prosjektlederne.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– At vi har nådd 100 000 abonnenter viser at vi leverer og blir lagt merke til, sier vaktsjef og prosjektleder for NRK Nyheter på Snapchat, Ole N. Olsen, til Medier24.

Medier24 er kjent med at tallene ble presentert av nyhetsdirektør Helje Solberg under et fellesmøte i nyhetsavdelingen på fredag.

Redaksjonssjef og prosjektleder for ung-satsingen i NRK Nyheter, Ingunn Andersen, forteller at hun er stolt etter å ha nådd milepælen, da Snapchat har et stort segment av unge mennesker.

– Vi har jobbet systematisk med å nå yngre nyhetsleser i snart tre år. Mange norske tenåringer bruker Snapchat og vi vet hva VG har oppnådd. Vi ønsker selvfølgelig at alle norske ungdommer også skal bruke NRK, sier Andersen til Medier24.

Demokratisk problem

Etter å ha startet forsiktig, publiserer nå Snapchat-utgaven av NRK Nyheter saker gjennom hele uken. 

Andersen er klar på at det er viktig at NRK Nyheter lykkes med noe de har slitt med i lang tid, å treffe de unge.

– Jeg mener at man kan si at det er et demokratisk problem om NRK ikke når de unge. Vi er opptatt av å formidle tyngre nyhetsstoff, og bruker mye tid på å forklare det på en enkel måte, sier hun. 

Andersen mener at dette er blant de viktigste og vanskeligste oppgaven i NRK Nyheter. Hun vil derfor berømme dem som jobber i redaksjonen.

– De har jobbet knallhardt med Snapchat i seks måneder. Det er en fantastisk gjeng som brenner for å levere nyheter. De er en liten gjeng, men lager nyheter hele døgnet for unge mennesker.

Ingunn Andersen, redaksjonssjef og prosjektleder for NRK Nyheters ung-satsing.

Må fortsette å tenke nytt

Mange av nyhetene som blir presentert på Snapchat-utgaven er hentet fra NRK sin nyhetsavdeling. Samtidig sier vaktsjef og prosjektleder, Ole N. Olsen, at redaksjonen kommer med egne saker.

– Det skal være ordentlige nyheter som tar unge på alvor. Samtidig så ønsker vi å utvide nyhetsbegrepet og omtaler nyheter som vanligvis ikke ville øverst på listen etter morgenmøtet, forteller Olsen til Medier24.

Han påpeker at sakene som blir produsert av Snapchat-gruppen også kan bli brukt i Dagsrevyen, nyhetssendingene på dagtid og på NRK.no. Han tror ikke at måten Snapchat-utgaven formidler nyheter kun settes pris på av tenåringer.

– Det er ikke alle voksne som leser så mange aviser hver dag. Hvis du lager godt forklarte saker, så leses det av mange, sier han.

Til tross for milepælen er Olsen er klar på at de ikke vil hvile på laurbærene, selv om de har fått tak i den gjeveste målgruppen.

Ole N. Olsen, vaktsjef og prosjektleder for NRK Nyheter på Snapchat.

– Vi er ikke ferdig, og kommer aldri til å bli ferdig. Om tre år kan medietilbudet se helt annerledes ut. Man må hele tiden tenke nytt, sier han.

  • For ordens skyld: Journalisten Endre Simonsen jobbet som vikar for NRK Østfold sommeren 2020.
Powered by Labrador CMS