Disse spørsmålene bør norske medier få svar på hos Facebook, mener Ingeborg Volan: – Vi kan ikke sitte på hver vår tue og si: «Mark, du er dum»
Oppfordrer norske redaktører til å utfordre teknologigiganten til å lage egne etiske kjøreregler for algoritmene sine. – Vi har 250 års erfaring på publisering og har dermed noe å lære dem.
Utviklingsredaktør Ingeborg Volan i Adresseavisen, leder i NONA og tidligere sosiale medier-rådgiver i NRK, mener norske medier bør ta til orde for en større åpenhet og etisk ryddighet fra nettgiganten.
Hun lister opp flere sentrale spørsmål som:
Kan vi stole på at dere ikke påvirker folks dagsorden i bestemte retninger med hensikt?
Kan vi forvente forståelse for at vi som profesjonelle publisister kan få lov til å ta ansvar for hvilket innhold som egner seg for folk?
Hvordan kan vi samarbeide for å sikre best mulig informasjonsflyt i en tid hvor algoritmene vil styre mer og mer av folks informasjonshverdag, som former dem som samfunnsborgere?
Åpenhet om spilleregler
– På samme måte som mediene praktiserer åpenhet om våre vurderingsmekanismer gjennom Vær Varsom-plakaten, burde Facebook fortelle oss hva som er minstestandarden deres - nemlig hva vi kan stole på at de gjør og ikke gjør.
– Det er enklere for oss å svelge at de holder selve algoritmene sine hemmelige av forretningsårsaker, dersom vi vet hvilke spilleregler de forholder seg til. De bør gå lenger enn dagens standardformuleringer om hva slags innhold de tillater og ikke.
Til tross for at det kun er Facebook som nå kommer, mener Volan at man skal be om en åpenhet i hva de største teknologiselskapene vektlegger av åpenhet. Hun mener det er like viktig å vite om Google skrur på søkealgoritmene sine, om Apple vrir på rangeringsalgoritmene i sine nyhetstjenester og lignende.
Volan legger til grunn at teknologiselskapet har noe å lære - blant annet av norske medier:
– Vi bør si at «vi har jobbet med publisering i 250 år og dette er hva vi forventer av dere som en ny aktør».
– Facebook kommer til å ha kontroll på en veldig stor grad av folks informasjonskonsum og det kan ha betydning for demokratiet. Da kan vi ikke sitte på hver vår tue og si: «Mark, du er dum» - som vi delvis gjør i dag. Vi kan heller si at vi kan fint leve med at dere formidler denne informasjonen, så lenge dere forholder dere til noen minstestandarder for fri informasjonsformidling.
For kort tid siden, valgte Facebook å snu etter at Aftenposten utfordret nettgiganten.
Presset fungerer
Forfatter Tom Egeland postet Nick Úts bilde av Kim Phuc, som flykter fra napalmbombene under Vietnamkrigen i 1972.
Bildet ble fjernet fra Egelands Facebook-konto fordi det brøt med Facebooks regler for nakenhet. Flere som delte bildet opplevde at bildet ble fjernet eller at de ble utestengt fra Facebook, blant annet ble bildet fjernet fra statsminister Erna Solbergs konto.
– Det er et tegn på at det virker å samarbeide og mobilisere for å legge press på dem. Det er det jeg mener vi skal fortsette med. Dette er første indikasjonen på at det virker å påvirke dem. Dermed bør vi si: Vet dere hva, her finnes det problemstillinger dere som teknologibedrift sannsynligvis aldri har tenkt på, men vi har erfaring med å tenke på det - så kanskje vi skal snakke sammen? sier hun.
Volan mener man bør forvente at selskapet går foran og utfordrer seg selv på etikken. For hvis ikke bør det internasjonale samfunnet ta ansvar:
– Teknologien har gått langt foran politikken og reguleringen. Folks bruksmønster er internasjonalt, men lovgivningen er nasjonal. Det er en utfordring. Kan man begynne å diskutere en internasjonal avtale for fri informasjonsformidling? spør hun seg.
Til tross for at Facebook nå både har gitt norske redaktører håp og at de kommer for å diskutere, tror ikke Ingeborg Volan at man bør forvente for mye av selskapet på mandag. Hun har selv hørt representanter fra Facebook si at det er viktig for dem å samarbeide med mediebransjen, men at de ikke ønsker å være publisist eller redaktør selv.
– Jeg har ikke all verdens tro på at det kommer masse nytt og forpliktende ut av dette møtet. Det jeg tror er interessant, er hva som kommer etterpå - hvordan medieorganisasjonene kan gå sammen og kanskje sammen med Facebook hjelpe til å definere en standard for åpenhet på internett.