Ingeborg Volan er sosiale medier-rådgiver i NRK, og en hyppig brukt rådgiver til å snakke om sånt.
Torsdag var hun tidlig ute på årets Mediekonferanse på Norefjell, med en status-sjekk og noen tanker om den kommende «krigen om sosiale medier» og internett framover.
Men til det første: Hva er egentlig status for sosiale medier i Norge? Det er egentlig ikke så vanskelig å konkludere, slår Volan fast:
- Sosiale medier er overraskende stort, overraskende stabilt - og det vokser overraskende nok fortsatt.
Og Volan bidrar til å slå fast at Facebooks død er langt unna:
- Mark Zuckerberg er nok både kongen, dronningen og knekten når det kommer til hvem som er størst på sosiale medier, sier hun.
Twitter taper, Snapchat vinner
7 av 10 bruker Facebook hver dag i Norge, 8 av 10 bruker det hver uke. Ingen er i nærheten. Og nå skjer 75 prosent av Facebook-bruken på mobil, ifølge Volan.
- Men til forskjell fra mange andre, så tjener Facebook også penger på mobil, slår hun fast.
Men bak teten skjer det noe: For en tid siden ble Twitter dyttet ned på andre plass av Instagram. Nå har Snapchat dyttet Instagram ned fra samme plass.
Eller, det vil si:
- Vi bør ikke glemme Youtube når vi snakker om sosiale medier. Tar vi med dem, så er de på andre plass, legger Volan til.
Men Twitter, da? Nei, alle er ikke der. Og nå er bruken i Norge fallende.
Den store sosiale medier-krigen
Hvordan ser framtida ut da? Ingeborg Volan ser for seg fire områder «krigen» vil stå på framover.
- Utviklingen som skjer på de sosiale medie-plattformene nå, skyldes en krig der Facebook, YouTube, Snapchat og de andre prøver å slå hverandre på fire arenaer, mener hun.
Og forklarer:
Fart (og mobil)
- Den store utfordringen for alle framover er å bli raskere - og å fungere - på mobil. Funker det ikke på mobil, så funker det ikke. Og skal du gjøre en ting overfor dine kunder, så er det å sjekke kundene dines sider på mobil framover, råder Volan.
Hun nevner også det vi ser av løsninger fra for eksempel Facebook Instant Articles og Googles nye «automatiske raske sider» på mobil.
Innholdet
Kamp nummer to handler om innholdet, mener Volan. Der Youtube blir stadig større med stadig flere talenter, gjør også Facebook sitt for å få de beste «talentene» til å produsere og publisere der - med for eksempel Mentions. Nye «Notes» som en light bloggplattform.
Og ikke minst: Stadig nye måter å presentere video på. I disse tider tester Facebook ut en egen «videofeed».
- Det tipper jeg Youtube kommer til å like skikkelig dårlig. Den virkelige kampen handler om video. Og der Youtube har vært gode på håndtering av rettigheter, kommer Facebook nå etter.
Hvem har de beste løsningene for å tjene penger
Til syvende og sist er det viktig: Hvordan tjener man som innholdsprodusent penger?
Og hvordan tjener nettgigantene selv penger? Hvorfor all denne videoen?
- Fordi alle vil inn og ta kakebiter fra de store TV-budsjettene, og ikke bare de små annonsepengene.
Kampen om verdensherredømme
Til syvende og sist ønsker alle de store gigantene å «holde deg fast».
Det merkes, mener Volan:
- Før kunne en Twitter-melding og en Youtube-video gå viralt ved å dele den på Facebook. Nå får du ikke lenger spilt av Youtube-videoer på Facebook. Fordi FB vil ha deg til å laste videoer direkte, slår hun fast.
Og hva skjer framover?
De fleste nyhetene vil handle om videoene. Og videoer som funker på mobilen, der folk her.
- Da snakker vi video uten lyd, video som funker på høykant - og noe som kommer sterkt framover: Video i 360 og med 3D-briller. Det kommer vi til å se mer av, spår Volan.
Din egenart + å treffe sjangeren = sant
Til slutt må vi innom klisjeene: Godt innhold fungerer fortsatt. I rett kanal.
- Din egenart pluss å treffe sjangeren er lik sant. God Facebook er ikke god Snapchat. Eller motsatt. Men når du treffer, så vinner du.