Leder for Institutt for Journalistikk, Siri Skaalmo.

Slik skal Siri Skaalmo løfte IJ: – Vil bidra til å ta journalistikken et steg videre

– Jeg tror bransjen tradisjonelt sett har vært dårlige på å synliggjøre sin egen rolle på en måte som resonnerer hos folk flest.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Skaalmo startet i lederjobben i forrige uke, og forteller at hun har store planer for instituttet.

– Vi er inne i en veldig spennende tid nå, der ting går fort unna i verden rundt oss. Noe av motivasjonen min for å ta denne jobben, er å kunne hjelpe mediebransjen, sier hun til Medier24.

Så går hun nærmere inn på hvordan de håper å tilby denne hjelpen: 

– Vi håper å kunne bistå journalister og hele bransjen med kompetanseutvikling, og bidra til at flere kontinuerlig lærer seg nye ting, som vil ta journalistikken et steg videre.

 

Ser frem til flytting 

IJ skal også flytte til Pressens hus, som er planlagt å skulle åpne dørene vinteren 2021. 

Det er noe den nye IJ-lederen gleder seg stort til - og som hun tror vil gi IJ helt nye muligheter.

– Det å flytte til Pressens hus sammen med flere medieorganisasjoner, er en interessant og god mulighet for IJ.  Der får vi en større plattform for debatt og diskusjon. Gjennom det vil bransjen også kunne lære mer av hverandre og forhåpentligvis også av miljøer utenfor vår egen navle, sier Skaalmo.

Hun understreker også at hun håper at pressen selv har lyst til å jobbe sammen med instituttet i tiden som kommer. 

– Jeg har mange tanker om hva vi kan gjøre i de nye lokalene, i samarbeid med pressen. Blant annet vil vi jobbe for å synliggjøre pressens rolle i samfunnet overfor folk flest, sier hun.

– Hva tror du blir den største utfordringen for IJ i fremtiden? 

– Det er et hav av muligheter til å drive personlig utvikling og kompetanseheving når alt er tilgjengelig på internett. For oss blir noe av utfordringen å sørge for å ha høy nok kvalitet på kursene vi tilbyr, å gå nok i dybden på temaene, og sørge for at det blir lært bort ting som folk kan ta med seg rett ut i arbeidslivet, svarer Skaalmo.

Så legger IJ-lederen til: 

Slik skal logoen til det nye Pressens Hus se ut. 

 – Jeg tenker også at det må være en ambisjon for oss å være i forkant av den teknologiske utviklingen, og å tilby kurs som eksempelvis gjør deg til en bedre reporter i takt med utviklingen. 

 

Vil åpne Pressens hus for folk flest

Skaalmo ønsker altså å vise frem pressens rolle for samfunnet utenfor den berømte andedammen i mediebransjen.

På spørsmål om hva grunnen til at denne rollen har vært lite synlig for folk flest frem til nå, svarer hun:

– Jeg tror bransjen tradisjonelt sett har vært dårlige på å synliggjøre sin egen rolle på en måte som resonnerer hos folk flest. Vi er ikke glade i å skryte for mye av oss selv, eller kanskje skryter vi av feil ting? Det er iallfall knapt et viktigere tidspunkt å vise verdien av redaktørstyrte medier, men vi må klare å gjøre det uten å bli for pretensiøse.   

IJ-leder Siri Skaalmo. Her avbildet på scenen under tiden da hun var leder for DNX.

Nå håper Skaalmo å kunne bidra til en endring.  

– Vi håper nå at vi kan åpne opp Pressens hus, og la folk få lov til å komme inn og delta , for eksempel i presseetiske diskusjoner. Det er masse man kan gjøre, sier hun. 

 

– Har hatt en spennende digital utvikling

Skaalmo forteller at koronapandemien, som i samfunnet for øvrig, også påvirket IJ.

Likevel mener hun at organisasjonen kom seg godt gjennom den verste perioden, mye takket være arbeidet som ble gjort av forgjengerne hennes. 

– Da koronapandemien kom, var IJ offensive og utviklet nettkurs og webinarer, fremfor å vente og se an hva som ville skje. Gjennom det har vi hatt en spennende, digital utvikling, og det er veldig bra.

I disse dager har instituttet også begynt å fylle undervisningslokalene sine med folk igjen.  

– Vi har nå holdt våre første fysiske kurs igjen, etter en periode uten dem. Det har gått kjempefint. og jeg tror gjengen synes det er godt å være i gang igjen, og at vi prøver å finne ut av hvordan vi skal gjøre ting fremover, sier Skaalmo.

Samtidig oppfordrer IJ-lederen også mediebedriften til å tilrettelegge mulighetene for videreutdanning for sine ansatte.

– Jeg tror det er helt essensielt at de gjør det.  Mange arbeidstakere er opptatt av å utvikle seg, og at arbeidsgiveren da legger til rette for det, vil gi dem et konkurransefortrinn i kampen om å rekruttere de beste folkene, sier hun og legger til:

– Strukturelt sett håper jeg at alle mediehusene er opptatt av dette, og det er noe vi gjerne setter på agendaen, sier hun.

Powered by Labrador CMS