IJ med nylansering – vil bruke eksterne rådgivere for å heve kompetansen i mediebransjen

Institutt for Journalistikk tenker nytt med opprettelsen av IJ Råd.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Onsdag formiddag lanserte leder ved Institutt for Journalistikk (IJ), Siri Skaalmo nysatsingen IJ Råd. 

Lanseringen skjedde under Norsk Redaktørforenings høstmøte i Trondheim, og innebærer at IJ også vil tilby mediebransjen bistand fra eksterne rådgivere, i tillegg til sine egne fagfolk.

– I stedet for å kun være den faste IJ-staben, knytter vi til oss rådgivere med kompetanse på ulike områder som det er etterspørsel etter, og som mediehusene trenger når de driver organisasjonsutvikling, sier Skaalmo til Medier24.

IJ-lederen sier at tilbudet ikke bare henvender seg til redaksjonelt ansatte, men også til avdelinger med ansvar for utvikling og det kommersielle, i tillegg til ledergrupper.

På spørsmål fra Medier24 tegner Skaalmo også opp et eksempel på hvordan et samarbeid med IJ gjennom IJ Råd kan se ut i praksis.

– IJ Råd kan for eksempel gå inn og se på hva en redaksjon ønsker seg, og hva de trenger å styrke seg på. Så kan det legges opp et løp for kompetanseheving, som kan inneholde alt fra kurs, coaching en-til-en på tekster, eller utvikling av en videoredaksjon.

Pilotprosjektene er i gang

Instituttets mål er at IJ Råd skal kunne tilby kompetanseheving til en gruppe over lengre tid, på områder som gruppen selv ønsker seg.

– Vi har da et kobbel av rådgivere som kan sette sammen et kompetanseløp på for eksempel ett år. Dette løpet vil bestå av flere hendelser gjennom året, med ulike folk fra fagstaben i IJ og rådgiverstaben i IJ Råd, sier Skaalmo.

– Når kan tilbudet være helt klart til bruk? 

– Vi har noen pilotprosjekter i gang, og jobber allerede med noen mediehus, så sånn sett er det bare å ta kontakt. Avtalene med alle rådgiverne våre er nok ikke klare før på nyåret, svarer Skaalmo.

IJ-lederen tok over sjefsstillingen i midten av august, og forteller at de tre første månedene i jobben har vært gode.

– Det har vært kjempebra. Det er en merkelig tid å starte opp i, midt i en koronaepidemi, men det har gått veldig fint. Vi har jobbet med en rekke nye utfordringer, og jeg synes vi har fått utretter mye over denne høsten, sier Skaalmo,

Samtidig skryter hun av kollegene sine.

– Det har vært store omveltninger, og de plutselige nedstengingene stoppet mange av kursene våre. Jeg er imponert over gjengen, som snur seg fort, og setter opp og tester ut helt nye læringsformer. Det har vært kjempegøy å se.

 

Siri Skaalmo under Redaktørforeningens høstmøte i november

Nye muligheter internasjonalt

Selv om koronapandemien har endret mye av måten IJ jobber på, har den også gitt instituttet andre muligheter enn de hadde tidligere.

– Som alle andre har vi måttet hoppe ut i ting mye raskere enn vi hadde trodd, og vi har virkelig fått fart på den digitale utviklingen. Verden har også åpnet seg mer for oss. Når folk ikke reiser så mye, har de plutselig tid til å holde kurs for IJ, sier Skaalmo.

Blant annet viser hun til at den anerkjente journalisten John Sawatsky skal holde et webinar ved instituttet senere i november. 

Donald Trumps tidligere kommunikasjonssjef Anthony Scaramucci har også deltatt digitalt på en IJ-samling, slik Medier24 skrev om tidligere i år.

Powered by Labrador CMS