iFinnmarks første videobil, som ble tatt i bruk sommeren 2017. Her er Lars Kristian Andersen, Stian Eliassen, Erlend Hykkerud og Ole Gunnar Onsøien på plass i Piteå i Sverige, for å direktesende en aldersbestemt fotballturnering.iFinnmark.no
iFinnmark fyller fem år: – Det har vært en fantastisk reise
– Jeg er veldig stolt av gjengen. De er en utrolig inspirerende gjeng å jobbe med, sier konstituert redaktør Geir Håkonsund.
Tirsdag fyller nettsatsingen iFinnmark fem år - og konstituert redaktør Geir Håkonsund forteller til Medier24 at han er stolt av det gjengen i nord får til - til tross for at han bare har vært på plass i redaksjonen siden nyttår.
– Høydepunktene for meg er jo 2020, sier han og ler.
iFinnmark ble i 2015 etablert som en felles nettportal for flere Finnmark-aviser som hører til i Amedia-konsernet.
– Utrolig artig
Håkonsund har bodd i Oslo de siste årene, men har vendt nesa nordover igjen for å være redaktør i iFinnmark en periode. Han mener nettstedet har hatt en imponerende utvikling de siste fem årene.
– Jeg har bodd borte og fulgt med på iFinnmark på nett og vært en trofast leser i disse fem årene. Det har vært en rivende utvikling i de årene som har vært og det har vært morsomt å følge med på utviklingen.
Og utviklingen stopper ikke etter de første fem, lover Håkonsund.
– Det er utrolig artig å være redaktør nå, særlig når det nå kommer så mange satsinger: Vi har nytt studio, vi kjører masse live og det er mye spennende i vente utover våren, sier han og legger til:
– Folk er så dedikerte og innstilt på at dette skal bli en varig suksess.
Inviterer på åpent hus
Tirsdag inviteres folk på åpent hus i alle iFinnmark-redaksjonene over hele regionen.
– Vi har direktesending fra Arktisk kultursenter - i tillegg har vi kaffe, kake og åpent hus i alle redaksjonene i Finnmark på tirsdag. Da kan folk komme på besøk for å feire, sier han.
– Jeg er veldig stolt av gjengen. De er en utrolig inspirerende gjeng å jobbe med, sier han.
– Kan ikke hvile på laubærene
Arne Reginiussen har vært med på å bygge opp iFinnmark - men har for tiden permisjon for å være redaktør i den nye Amedia-satsingen Nidaros.
Han omtaler det som en fantastisk reise.
– Det har vært en fantastisk reise fra vi startet prosjektet i 2015. Da var vi ille ute, med røde tall, tunge papirposisjoner og to trykkerier. Gradvis har de økonomiske resultatene bedret seg, og i 2019 leverer Finnmark Dagblad en EBITDA på over 4 millioner, mens Finnmarken også leverer over 2,5 millioner. Samtidig har vi klart å gjøre tunge investeringer innen blant annet video, slik at vi er ekstremt godt rustet for fremtida, sier han til Medier24.
Nå har imidlertid trenden snudd, ifølge Reginiussen.
– Opplagstallene har økt markant de siste årene, og vi er helt i toppen i Amedia på digital andel av abonnentene. Jeg er utrolig stolt over hvordan vi har klart den digitale omstillingen i et marginalt mediemarked. Vi har en fantastisk gjeng oppe i Finnmark som står på og leverer og virkelig blør for drakten. Da skaper man også resultater og verdier. Vi har klart å være innovative og engasjere leserne våre, men det er en kontinuerlig jobb, så vi kan på ingen måte hvile på laurbærene.
Som redaktør har det vært flere høydepunkter, men å stikke av med seieren som årets mediehus i Amedia-konsernet i 2018 tror han var det største i hans iFinnmark-karriere.
– Høydepunktet tror jeg må være da vi ble kåret til årets mediehus i Amedia, fordi jeg vet hvor mye hardt arbeid som lå bak. Det var et år der vi klarte stor vekst, og flere tunge løft. De avisene som hadde vunnet i årene før oss, var store aviser med langt mer ressurser. At vi klarte å markere oss såpass at vi ble trukket frem som best blant alle Amedia-avisene, det var veldig stort for oss alle sammen.