Under følger et sammendrag av de viktigste anbefalingene fungerende Facebook Norge-sjef Nina K. Hareide-Larsen la frem under tirsdagens “Facebook-annonsering - beste praksis, tips og triks”, et event i samarbeid med Medier24.
Fungerende sjef for Facebook Norge, Nina K. Hareide-Larsen, adresserte ulike utfordringer knyttet til å treffe forhåndsdefinerte målgrupper med annonsering.
Det er ifølge Hareide-Larsen helt grunnleggende at annonsører må tenke mobil først ved annonsering. Eksempelvis er 3,4 millioner av norske Facebook-brukere (totalt 3,6 millioner) månedlig pålogget plattformen via sine mobiler.
At siktemålet med enhver kampanje er å treffe brukerne i kanalene de ferdes er innlysende, og det er derfor innhold primært må produseres for mobil.
The brilliant basics
Store mengder datafangst og brukeranalyser gjør at Facebook besitter enorme mengder kunnskap om hvilken type annonsering som fungerer og hvordan.
Den evidensbaserte læringen omtales av Hareide-Larsen som «the brilliant basics» og tar utgangspunkt i to områder som bør inngå i enhver markedsføringsstrategi for å lykkes, nemlig kreativitet og media excellence.
Facebook anbefaler for eksempel brukerne å adaptere en oppbygging av reklame som følger modellen «heartbeat-frequency». Med denne modellen pumpes ny informasjon ut til sluttbruker i et jevnt tempo, noe som skiller denne typen annonsering fra oppbyggingen i tradisjonelle TV-reklamer.
Innhold anbefales også å produseres for å kunne stå uten lyd ettersom vi 90% av tiden ser på innhold uten lyd.
Opplevelsen skal kunne forsterkes ytterligere ved å skru på lyd, men ideen bak «the sound of silence», som er ett av flere grunnleggende elementer for å lykkes med annonsering, er at innhold blir like tydelig med, som uten lyd.
Glem klikk
Hareide-Larsen forteller noe overraskende at det er liten, eller ingen korrelasjon mellom det å klikke på produkter, og å faktisk kjøpe det.
Av den grunn anbefaler ikke Facebook å optimalisere annonser for klikk, men heller å fokusere på rekkevidde. For å nå ut til flest mulig kan det være lurt å la plattformens algoritme hjelpe til med optimaliseringen. Dette fordi koden vet bedre enn deg hvor din målgruppe vanligvis ser av reklame.
Bruk derfor funksjonaliteten “Placement optimization” slik at algoritmen selv finner brukerne der de er.
Den samme algoritmen kan også brukes i forbindelse med å budsjettere kampanjer og for å styre budsjetter bedre. For å få tilgang til nyttig informasjon om hvordan du bruker budsjettet ditt på en best mulig måte, kan du benytte funksjonaliteten «Budget optimization».
Både «Placement optimization» og «Budget optimization» har du tilgang til via Facebook Ads Manager.
Eventet hvor disse anbefalingene og tipsene er hentet fra, er det første av i alt fire frokostseminarer Medier24 og Facebook samarbeider om denne høsten.