Rune Endresen i avisen Nordlys har mange ubesvarte spørsmål som han mener Hurtigrutens kommunikasjonsavdeling bør svare på.Ole Åsheim / NTB scanpix, Rune Stoltz Bertinussen
Avisen er oppgitt over Hurtigrutens manglende svar: – Det burde vært enkelt
– Vi oppfatter dette som elementære spørsmål, sier Nordlys-redaktør.
Mediehuset er oppgitt over at selskapets manglende respons på en rekke spørsmål som de krever svar på. Nordlys-journalist Amund Trellevik skrev onsdag på Facebook at det «i flere dager har det vært nærmest full stillhet fra Hurtigrutens kommunikasjonsavdeling».
Se alle spørsmålene til Nordlys lenger ned i saken!
– Burde være enkelt å besvare
Økonomiredaktør Rune Endresen i Nordlys forteller til Medier24 hvorfor de valgte å publisere saken om de ubesvarte spørsmålene.
– Vi følte at det tok lang tid å få svar og tenkte at det var greit at folket kunne få vite hva det er vi har forsøkt å få svar på, sier han, og legger til:
– Vi oppfatter dette som elementære spørsmål, så nå kan folk gjøre opp sin mening angående de manglende svarene.
– Hva tenker du om at Hurtigruten har en kommunikasjonsavdeling som ikke svarer på spørsmål fra journalister?
– Jeg har forståelse for at de får mange henvendelser, men håper at de vil leve opp til sitt nye motto om å være åpen og transparente i fortsettelsen, sier Endresen.
På en pressekonferanse mandag ettermiddag sa Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam at «selskapet skal være åpne og transparente».
På samme pressekonferanse uttalte Skjeldam også at de skal være «grenseløst ærlige» i sine svar til pressen og befolkningen.
– Burde være enkelt å besvare
Nordlys opplyser om at de i løpet av de siste fire dagene har oversendt en rekke spørsmål til kommunikasjonsavdelingen. Men at «de fleste av disse er ikke besvart onsdag ettermiddag» skriver de i saken.
Endresen har liten forståelse for svarene foreløpig er forblitt ubesvarte.
– Jeg vet selvsagt ikke hvorfor de ikke besvarer våre spørsmål, men vi tenker at det burde vært enkelt å besvare de spørsmålene vi kommer med. Det er stort sett rene faktaspørsmål som ikke burde ta altfor lang tid, sier han.
Medier24 forela kritikken overfor Hurtigrutens kommunikasjonsavdeling allerede onsdag ettermiddag, men har per torsdag formiddag foreløpig heller ikke fått et svar tilbake.
Tirsdag skrev Medier24 en sak der det ble rettet kritikk mot konsernsjefens intervju på Dagsrevyen. Kritikken gikk ut på flere opplevde at sjef Daniel Skjeldam ikke svarte på det som ble spurt om.
Her er spørsmålene Nordlys mener de ikke har fått svar på:
Hvem i Hurtigruten besluttet at de syke mannskapene, som skulle fraktes fra MS Roald Amundsen til UNN fredag morgen, ble transportert i drosje?
Når ble toppledelsen i Hurtigruten informert om det første smittetilfellet?
Når ble Hurtigrutens toppledelse informert om at mannskap ombord på skipet var mistenkt å være smittet?
Når informerte Hurtigruten lokale myndigheter i Tromsø om at mannskap ombord på skipet var sendt til UNN for sjekk om mulig koronasmitte?
Ifølge Hurtigrutens eget skjema, helseerklæring for påstigende gjester og mannskap, heter det at «gjester eller mannskap som har besøkt eller reist i transitt via land utenfor Norge i løpet av de 10 siste dager, uansett nasjonalitet, får ikke lov til å gå om bord på skipet». Ble dette skjemaet fylt ut av mannskapet fra Filippinene?
Dersom nei, hvorfor ikke?
Dersom ja, hvem tok avgjørelsen om å likevel slippe mannskapet ombord?
Onsdag kveld legger Hurtigrutens skip MS Spitsbergen til kai i Tromsø. Har skipet mannskap fra Filippinene og/eller andre land utenfor Norge?
Har disse vært i ti dagers karantene før mønstring på jobb ombord på skipet?
Hvor lenge har MS Spitsbergen vært på tokt? Hvor mange passasjerer og mannskaper er ombord?
Er Hurtigrutens ledelse varslet om sykdomstilfeller ombord?
Hvorfor velger Hurtigruten å bemanne MS Roald Amundsen med utenlandsk personell når selskapet har en rekke norske sjøfolk som går hjemme permitterte på grunn av koronasituasjonen?
MS Fridtjof Nansen går nå langs norskekysten. Har også dette skipet utenlandsk mannskap?
Vi ser meldinger fra bekymret lokalbefolkning. Er det fare for at det kan være smitte ombord på MS Fridtjof Nansen også?
Hvilke forholdsregler har dere tatt?
Hvorfor ble det ikke tenkt et worst case scenario da folk ble syke?
Epostkorrespondanse mellom kommunen FHI og Hurtigruten viser at Hurtigruten prøver å unngå at offentligheten blir kjent med at mulig smitte stammer fra Hurtigruten. Hvorfor det? Har dere vært nok åpne overfor befolkningen?
Hva er den økonomiske stillingen til Hurtigruten gitt ti mrd i gjeld og liten aktivitet i markedet?
Hva koster dette Hurtigruten økonomisk? Og har dere forsikring som dekker covid-kanselleringer?
Dere har henvist til at dere er innenfor internasjonale regler, men Helsedirektoratet sier at Hurtigruten har brutt koronareglene. Konkret - hvilke internasjonale regler er det som dere henviser til?
Hva tenker dere om at fylkeslegen har iverksatt granskning og at politiet har opprettet undersøkelsessak?
UNN sier at de var forberedt på korona allerede torsdag - hva forteller det om Hurtigrutens vurderinger?
Hvorfor alarmerte ikke Hurtigruten befolkningen, media og passasjerer straks svaret på smittestesten var klart slik at man kunne hindre at potensielt smittede passasjerer tok fly eller bevegde seg ute i samfunnet?
UNN-direktøren sier det var kontakt mellom vakthavende lege på UNN og skipslege allerede torsdag klokka 19.50. I samtalen ble det gjort klart at det ikke kunne utelukkes at det var snakk om covidsmitte. Hva er årsaken til at Daniel Skjeldam da kan si at det var ingen som helst indikasjoner på at det kunne dreie seg om smitte på de fire syke på isolasjon?
Hva er årsaken til at dere ønsket å arrangere privat transport fra kaia i Tromsø og videre til UNN?
Kilde: Nordlys
Da svarte kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege blant annet følgende på en e-post:
– Vi vil gjerne hjelpe, vi vil gjerne svare, men vi klarer rett og slett ikke ta unna den enorme mengden som kommer inn.