- Når vi lanserer Huffington Post i Frankrike, skal vi ikke lage en Huffington Post på fransk. Men vi vil lage en fransk Huffington Post.
Slik beskriver internasjonal redaktør Nicholas Sabloff ekspansjonen som Huffington Post, i kort kjent som HuffPost, har gjennomført de seneste åra.
Tirsdag var han «key note» speaker på Netthode-konferansen NONA15 i Oslo, og fortalte litt om hvordan Ariana Huffingtons gründerprosjket har fått millioner av lesere - og blitt verdt milliarder av kroner.
For ti år siden ble avisa etablert som en ren digital nettavis, og i fjor passerte de 100 millioner brukere.
I dag kommer halvparten av brukerne fra land utenfor USA. HuffPost finnes i tretten versjoner på ni språk. Og selv om de ikke skal kopiere originalen, har kopiene åpenbart mye av det samme innholdet:
- Alt ligger selvsagt på samme systemet og mye av det er relevant for hele verden. Så når vi har et intervju med Obama, redigerer vi det ferdig til et tre minutters klipp som er tekstet på alle språket og lanseres samtidig på alle sidene, sa Sabloff.
«Alltid under utvikling»
Sabloff beskriver en nettavis i symbiosen mellom teknologi og innhold. Teknologien må være like god som innholdet. Distribusjonen må være god for å få ut journalistikken. Og «arbeidet starter når du har publisert saken», som er blitt en klisjé i norsk nettkretser.
Nettavisen kan heller aldri sove. Huffington Post tar aldri bort skiltet med «nettsiden er under utvikling»:
- Vi er alltid «work in progress». Vi kan aldri stå stille, sa Sabloff.
Som de største norske nettavisene, satser HuffPost i disse tider mye på video. Og mobil.
- Vi skal ha 50/50 mellom video og tekst snart, meddelte Sabloff.
Nylig redesignet avisa mobilversjonen. Mobil først, som vi sier i Norge. Det sier man i USA også. I en tid der «Facebook er den nye forsiden» - i enda sterkere grad enn her i Norge.
- Du må tenke på en hver mobil artikkelside som din nye forside. Det må du ha i bakhodet når det gjelder lengde, related posts og alt annet, mener Sabloff.
Miks av stoff og aktiv deling
Men skal det bli mer video og mye trafikk, betyr det også:
- Da må det også bli noen kattevideoer!
Det var også Nicholas Sabloff ærlig på overfor sine norske nett-kolleger: Miksen på Huffington Post har vært og er viktig.
- Vi har fire mål på HuffPost: Vi skal informere, inspirere, underholde og gi makt. En av nøkkelen til suksess er miksen mellom seriøse og underholdende poster. De færrest av oss vil ha det bare seriøst, eller bare underholdende, sa Sabloff.
Den miksen ser man fort hvis man blar ned Huffington Post. Og det man kanskje legger merke til: Mange av saken går ikke til HuffPosts egne saker. Man får ikke 100 millioner brukere ved å tro at man er best i alt selv, mener Sabloff:
- Vi kan ikke skrive om alt. Selv om vi hadde vært tre tusen journalister, vil det alltid være nyheter som andre gjør bedre enn oss.
- Og i den digitale tidsalderen og lenkeøkonomien, er det viktig for oss å gi folk «det beste på internett». Vi skal gjøre det vi gjør best, og linke til resten. Toppsakene på vår forside kan like gjerne gå rett til Wall Street Journal eller New York Times.