Kommunikasjonssjef Rune Alstadsæter i Høyre foran Stortinget.Erik Waatland
SOMMERPRATEN:
Tidligere NRK-journalist Rune Alstadsæter klar for første stortingsvalgkamp: – Jeg skal innrømme at jeg har en klump i magen
Ved tidligere stortingsvalg var Rune Alstadsæter utspørrer og programleder for NRK. Nå er 43-åringen blitt kommunikasjonssjef og skal sørge for at Høyre vinner valget.
Rune Alstadsæter er et kjent fjes for de som følger norsk politikk.
I over 10 år var han politisk reporter i NRK der han lagde saker for Dagsrevyen, Dagsnytt og NRK.no - samt at han var programleder for Politisk kvarter og utspørrer ved stortingsvalget i 2005.
Etter det ble han redaksjonssjef for politikkog økonomi i statskanalen.
Rune Alstadsæter
Født i Bergen.
Kommunikasjonssjef i Høyre og før det kommunikasjonsrådgiver hos Statsministerens kontor.
Mangeårig NRK-journalist og redaksjonssjef.
Utdannet journalist fra Cardiff University (MA) og HiOA (BA)
I 2014 ble nok mange overrasket over at bergenseren skiftet beite og ble kommunikasjonsrådgiver for ErnaSolberg hos Statsministerenskontor. Der gjorde han seg såpass bemerket at kort tid senere - for ganske nøyaktig ett år siden - fikk jobben som kommunikasjonssjef i Høyre.
– Det er første gangen jeg skal drive valgkamp, så jeg skal innrømme at jeg har en klump i magen for tiden, sier 43-åringen og smiler.
Mye større konsekvenser
Eksjournalisten sier han kjenner på presset. Ved stortingsvalget i 2013 stemte 760.232 nordmenn på partiet han nå skal løfte til nye høyder kommunikasjonsmessig.
Alstadsæter tegner et bilde av hvordan ting har blitt annerledes for ham personlig:
– Hvis vi gjorde en feil i gamledager i NRK, så fikk det veldig lite konsekvenser, for lisenspengene kom inn på konto samme hva. I politikken er dette litt annerledes, for gjør vi et dårlig valg, så går det utover menneskene rundt deg. Det gjør det hele også veldig spennende, sier han offensivt.
For fire år siden satt Alstadsæter og folkene hans og planla NRKs valgdekning. Han var blant annet involvert i å utforme et større journalistisk prosjekt på Høyre som gikk på formuesskatten.
– Det er jo litt funny, for jeg har vært gjennom en dramatisk endring i min arbeidshverdag, for nå handler det om å prøve å sikre Erna fire nye år.
– Har hun forsøkt å gi deg «pes» for det intervjuet?
– Nei, det har hun glemt å nevne, ler han.
– Alle politikerne lyver
Kommunikasjonssjefen forteller entusiastisk om da han endret side - fra den spørrende til den svarende. Og han er veldig tydelig på at da han var journalist, så var det akkurat det han var, og ikke noens lakei:
5 raske sommerspørsmål:
1. Hvordan ser din mediesommer ut?
Jeg er glad i å lese aviser, og gjør det om sommeren også – både på nett og papir. Noe lavere SoMe-forbruk enn vanlig. Da jeg jobbet i NRK pleide jeg å unngå alle NRK-produkter i feriene (sier vel seg selv hvorfor), og jeg legger merke til at fortsatt dropper NRK i feriene.
2. Når kjøpte du sist en papiravis i løssalg?
I dag.
3. Hvilke strømmetjenester abonnerer du på?
Netflix, Tidal og TV2 Sumo.
4. Er det riktig å bruke 135 millioner kroner på en kommersiell allmennkringkaster?
Ja. Vi trenger et mangfold av nyhetsmedier i hele landet, og en reell konkurrent til NRK.
5. NRK får snart 6 milliarder kroner. Bør noe av dette fordeles på resten av mediebransjen?
Vanskelig spørsmål. Det vil være synd om «snille» politikere hindrer omstilling i medie-Norge med nye subsidier. Samtidig ser vi en mer fragmentert presse, og det virker gammeldags at et mediehus, NRK, skal ha monopol på lisensen. Jeg synes derfor det er naturlig at vi etterhvert åpner en diskusjon om at flere mediehus bør nyte godt av lisensen for å sikre norsk språk og et allsidig nyhetstilbud.
– I journalistikken er det litt svart-hvitt der du har din rolle og det er den du dyrker og går sjelden ut av den. Man var kritisk journalist fra man sto opp om morgenen og tenkte at alle politikerne lyver og at det var vår oppgave å avsløre dem.
– Har du fått høre hva politikerne egentlig mente om deg etter at du skiftet side?
– Jeg har ikke fått noen sinte tilbakemeldinger i internt i Høyre for ting jeg gjorde som journalist. Og godt er det, smiler han.
– Når ble du egentlig høyremann?
– Mange politiske journalister er veldig opptatt av både norsk- og internasjonal politikk. Jeg merket det kanskje først ved at jeg heiet på konservative partier ute i Europa og gradvis kjente at jeg identifiserte meg mer med den siden.
Før Alstadsæter gikk inn i politikken var han folkevalgt for Venstre i fylkestinget i Hordaland. Og han forteller at han fikk aldri noe stempel for det.
– Var du noen gang fristet til å gi noen politiske partier noen fordeler?
– Nei. Jeg var ganske klassisk journalist der jeg ville ha toppsaken på Dagsrevyen, i Dagsnytt og på NRK.no og jeg var villig til å gjøre det meste for å få det til. Om det skadet Høyre, Arbeiderpartiet, Venstre eller KrF eller noe et annet parti - det spilte ingen rolle, for jeg ville ha det oppslaget. Som journalist styrte det alt og overskygget alt av egne meninger, for vi fikk så utrolig kick av å se sakene våre høyt oppe.
43-åringen sier at det skal mye til for å oppnå det samme kicket som da, men hvis de får en Facebook-post som når to millioner folk - eller har en kampanje som får stort gjennomslag, så kommer gamle følelser frem.
– Jeg bare elsker den følelsen, sier han og hiver innpå en espresso.
– Dette blir åpenbart et Facebook-valg
Som redaksjonssjef sto han opp rundt klokken 06.00 og begynte å høre på radio og lese aviser, før han dro på jobb rundt klokken 08.00 og snakket med deskene om hva som skjedde.
I dag er jobbe ganske lik, der morgenrutinen krones med et «redaksjonsmøte» der Høyre-teamet bestemmer seg for hva de skal satse på i dag, hvilke infografikk de skal lage, hva skal satses på i sosiale medier og hvilke saker de skal prøve å sette dagsorden med.
Den måten å tenke på, har tvunget seg fram i stor grad fra 2013-valget til idag, mener Alstadsæter:
– De siste fire årene har det vært en fragmentering av medievirkeligheten som gir hvert enkelt medie og hver enkelt sak mindre makt. I tillegg har man færre journalister som dekker det politiske spillet og det er tøffe prioriteringer i redaksjonene. Så mye av debatten er flyttet på andre flater, som vi må fylle med eget innhold. Da må vi tenke innholdsproduksjon - litt om pressen gjør i dag.
Høyre og mange andre partier har bemannet opp kraftig i kommunikasjonsavdelingene sine og spesielt på sosiale medier.
– De tradisjonelle mediene er fortsatt viktige, men fragmenteringen av mediebildet og medieutviklingen har gjort at hvert enkelt medium er mindre viktig. Dette blir åpenbart et Facebook-valg. Først og fremst fordi folk har flyttet medieforbruket sitt til digitale og sosiale kanaler.
Inn til frokost, ut til lunsj
Han mener at regionpressen, som Adresseavisen, Fædrelandsvennen, Bergens Tidende og Nordlys blir viktigere enn for eksempel VG og Dagbladet i denne valgkampen, så fortsatt bruker partiet mye tid og krefter på å «selge inn» saker der.
– Regionpressen har en unik posisjon i Norge og samlet sett når de flere og er viktigere enn journalistene som jobber fra Oslo. Og rikspressen har begynt med en kultur der de ikke lenger følger opp hverandres saker. Nå går det også så fort at hvis du får inn en sak til frokost, så er den allerede ute til lunsj, sier han og fortsetter:
– Det bør kanskje pressen ta en intern debatt om, for samlet sett gir det dem mindre makt. Det gjør også at våre utspill blir mindre verdt og skaper en utfordring. Og derfor er sosiale medier viktig, for der kan vi snakke om sakene våre over lengre tid og gjøre ulike konsepter.
– Spent på medievalgkampen
Kommunikasjonssjefen kom nettopp hjem fra ferie på Sardinia i Italia og har fått plenty med tid til å slappe av før hverdagen blir fullstendig snudd på hodet fremover.
Høyre går til valg på fire hovedsaker, som er skole, helse, forsvar og beredskap og arbeid. Han tror at de skal klare å bli gjenvalgt, men ser at det krever en solid innsats:
– Det blir sinnsykt spennende og vi mener selv at vi har gode sjanser. Får vi til en god valgkamp, så er dette innenfor rekkevidde. Det blir også den første valgkampen der politisk reklame er fullt og helt lovlig i Norge, så det blir interessant.
Selv har Høyre rigget seg til på sosiale medier, de har bunkret opp med reklamefilmer og har mye materiell klart. De har også, som alle andre partier, vært i møter med Facebook, for å bli flinkere.
På nettopp Facebook har vi blitt kjent med noen av konseptene deres allerede, som Folkets spørretime med Erna, FacebookBattle og andre direktesendinger.
Høyre har også leid inn tidligere TV 2-journalist Kristian Mykleset, som skal lage følge Ernas valgkamp og legge ut daglige klipp.
Vil ikke ha jobben som Ernas spinndoktor
Det er et stort apparat i Høyre som jobber med valgkamp og kommunikasjon. De har brukt det siste halve året på å spisse budskapet, komme opp med «nye ideer og bedre løsninger» for Norge.
Alstadsæter sier at, til tross for at det er mange kommunikasjonsfolk i partiet, så jobber de godt sammen:
– Hvordan samarbeider du med Sigbjørn Aanes (Erna Solbergs spinndoktor journ.anm)? Blir det mye overlapping?
– Han har en veldig tydelig rolle for regjeringen og jeg jobber mest for partiet, men vi snakker sammen hver dag. Jeg er enorm respekt for den kapasiteten hans.
– Er det en jobb du kunne tenkt deg etter hvert?
– Nei. Jeg trives godt der jeg er. Og jeg ser hvor utrolig mye han jobber, så jeg er fornøyd med tingenes tilstand.
Dette blir 43-åringens første valgkamp fra den andre siden og han gleder seg, men er også usikker på hva som venter ham. Han er i alle fall klar på at det ikke blir mye fritid fremover:
– Jeg har sagt fra til venner og familie at jeg blir mer eller mindre på jobb fra august til midten av september. Det er bare sånn det må bli fremover.
– Hvor mye prestisje har du selv lagt inn i denne valgkampen?
– Jævlig mye. Per Arne Bjerke var en av mine sjefer i NRK og sa at pressens rolle er å til enhver tid forsøke å felle den sittende regjeringen - men nå er rollen min å sørge for at den blir sittende. Det er litt absurd, men også veldig spennende.