Hordaland Folkeblad-redaktør Sigbjørn Linga er ikke fornøyd med et nytt prosjekt som LLA og generalsekretær Tomas Bruvik har lansert..Hordaland Folkeblad / Eira Lie Jor
Redaktør hardt ut mot nytt lokalavis-prosjekt: – De gir kritikerne ammunisjon
– Ingen skal bli pålagt noe som helst, svarer LLAs generalsekretær Tomas Bruvik.
Redaktør i Hordaland Folkeblad, Sigbjørn Linga reagerer kraftig på Landslaget for Lokalavisers (LLA) siste prosjekt, «Lokal handel».
Prosjektet henvender seg delvis til redaksjonene, og delvis til markedsavdelingene.
Målet er ifølge LLAs nettsider å gi redaksjonene inspirasjon og tips til «å lage enda fleire gode, uavhengige og spennande saker om nettopp lokalt næringsliv og varehandel».
På nettsidene, blir markeds- og informasjonssjef Geir K. Hus også sitert på følgende om prosjektet:
– Det er som både Tomas og distriktsministeren seier; vi er alle i samme båt. Det som er bra for næringslivet og for lokale butikkar, er godt for heile lokalsamfunnet. Desto meir liv det er i butikkane, jo meir levande lokalsamfunn kan vi lage gode lokalaviser i, og for.
Linga mener prosjektet er for positivt innstilt til det lokale næringslivet, og at dette vil gjøre det vanskeligere for ham å forsvare kritisk journalistikk overfor misfornøyde lesere.
– Jeg synes det er veldig tungt å argumentere overfor disse, når de blir matet med argumentasjon som strider mot samfunnsoppdraget vårt. Min egen organisasjon gir kritikerne ammunisjon, sier Linga til Medier24.
– På ville veier
Linga er samtidig kritisk til at artikler som genererer salg og trafikk, stadig blir verdsatt mer av mediene, og også av LLA.
– Jeg synes veldig mange aviser, spesielt lokalaviser, er fylt med «tommel-opp-journalistikk». Det finner man ikke i VG. Jeg synes dette er relativt uinteressant journalistikk, samme hvor godt det selger, sier han.
Og fortsetter:
– Skal alt måles etter antall tomler det samler på Facebook, og etter mest treff, innebærer ikke det å følge samfunnsoppdraget.
Samtidig er han til en viss grad enig med innvendinger har fått fra LLA, om at samfunnsoppdraget ikke oppfylles gjennom å skrive om ting folk ikke bryr seg om.
Likevel er han stadig kritisk til det han mener er et for stort fokus på salg.
– Det kommer til et punkt der dette kolliderer med føringene til Vær Varsom-plakaten. Når salget blir viktigere enn journalistikkens innhold, er vi på ville veier, sier han.
– Avisene tar ikke seg selv på alvor
– Norge har vært, og er inne i en vanskelig tid. Kan ikke folk ha godt av å lese litt positive nyheter, da?
– Jo, selvsagt. Jeg mener ikke at vi aldri skal skrive om dette. Det meste vi skriver om er koselige saker, så jeg er ikke det minste bekymret for at det blir for lite positivt næringslivsstoff, svarer Linga.
Så tegner han opp et eksempel:
– Lokalavisene er underlagt de samme etiske retningslinjene som VG, men det ser ofte ikke slik ut. Jeg føler ofte at lokalavisene ikke tar seg selv på alvor. Vi skal i stedet være kjekke og koselige, sier han.
Samtidig stiller Linga også et retorisk spørsmål.
– Forventer noen at VG skal beskytte det norske markedet mot import fordi folk skal handle mer i sitt eget land?
– Ingen skal bli pålagt noe som helst
Generalsekretær i LLA, Tomas Bruvik, er forelagt kritikken fra Linga. Han er uenig med redaktøren.
– Han skal få mene det han vil, men ingen sier at man ikke skal drive kritisk journalistikk, eller at man ikke skal skrive om det som er viktig. Poenget her er at det å skrive om næringsliv og handel er godt innhold, sier Bruvik til Medier24.
Samtidig legger han til:
– Ingen skal bli pålagt noe som helst, men han kan jo spørre Amedia om hva innholdsanalysene deres sier. Både gladsaker og saker om konkurser blir lest masse lest.
– Hvorfor kobles ikke kun opp mot markedsavdelingene, slik Linga foreslår?
– Dette er delt i to. Vi skal ikke legge noen føreinger på hva Linga skal skrive. Han er redaktør i sin avis og skriver akkurat hva han vil. Ingen kan bestemme hva han skal skrive, men vi kan gi råd om hva som er godt innhold for lokalsamfunnet hans, svarer Bruvik.
Bruvik er også uenig med Lingas påstander om det store fokus på salg og antall klikk.
– Salget er ikke viktigst, men vi vil lage saker som leserne vil ha. Man kan skrive saker på mange ulike måter, og det gjelder å gjøre saken interessant, sier han og gir samtidig Linga rett i én ting:
– Vet man at man har en viktig sak og legger den vekk fordi den ikke vil bli lest mye, er vi på ville veier.