Kommunikasjons- og markedssjef Stein-Oddvar Evensen.

Flere av landets journalist­utdanninger sliter med synkende søkertall. På Høyskolen Kristiania ser de motsatt trend

- Vi er veldig fornøyde med at søkertallene har gått opp, sier markeds- og kommunikasjonssjef Stein Oddvar Evensen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Høgskolen Kristiania opplyser i en epost til Medier24 at søkertallene for deres journalistutdanning stiger. Fra i fjor til i år har søkertallet gått opp fra 155 til 182 søkere. 

Det er markeds- og kommunikasjonssjef ved høyskolen svært fornøyd med. 

- Vi er veldig fornøyde med at søkertallene har gått opp, ikke bare for dette studiet, men også for høyskolen totalt sett, sier Stein Oddvar Evensen til Medier24.

Flere utdanninger sliter med søkertallene

Flere av de andre journalistikkutdanningene i landet sliter med søkertallene. Ifølge Khrono har halvparten av søkerne til journalistikk forsvunnet de siste ni årene.

Fra 2017 til 2018 gikk antallet personer med journalistikk som førstevalg ned fra 676 til 644, skriver Khrono og viser til statistikk fra Samordna opptak. 

Evensen tror grunnen til at søkertallene hos dem stiger er at de har et studiemiljø som appellerer til studenter som ønsker å jobbe med journalistikk, medier og kommunikasjon. 

- Jeg tror at med mangfoldet i institusjonen, med så mange ulike studietilbud innenfor blant annet teknologi, helse, markedsføring, kommunikasjon og design, har vi en miks av ulike studieretninger som gjør at alle kan passe inn, sier Evensen. 

Når Medier24 påpeker at det er mange som har en bredde i studietilbudet, sier Evensen at han også tror det har sammenheng med tett oppfølging og små klasser. 

Powered by Labrador CMS