Sommervikar og fotojournalist David Engmo (fra venstre), redaktør Hilde Røsvik, journalist Audun Bårdseth og markedskonsulent Anna Prestsæter i Svalbardposten. Wenche Sørensen (marked) og Siri Åbø Wiersen (journalist) var ikke tilstede da bildet ble tatt.David Engmo
Verdens nordligste avis lå an til plussresultat - så kom korona-krisen: – Dramatisk
Svalbardposten kjenner korona-konsekvensene hardt på kroppen.
Så langt i år er omsetningssvikten på rundt én million kroner.
«Selskapet var på god vei til å få et plussresultat i år da koronapandemien slo inn. Nå skal det mye til for å unngå knallrøde tall på bunnlinja» skriver Svalbardposten.
Kutt i papiravis og økning i nettsaker
Svalbardposten har blant annet kuttet sidene i papiravisen. Papiravisen som vanligvis inneholder 28 til 32 sider på det meste, og 24 på sommertid, er redusert.
Helt siden mars har avisen vært nede i 20 sider.
Redaktør og daglig leder Hilde Kristin Røsvik sier til Medier24 at det er dramatisk, men at de skal klare seg.
– Det er dramatisk for oss. Koronakrisen har i hovedsak ført til svikt i annonseinntekter, som betyr at vi må stramme inn. Blant annet er det kuttet overtid og det er fremdeles én av to i markedsavdelingen som er delvis permittert, sier Røsvik til Medier24
Redaktøren sier at avisen er nødt til å bruke den kanalen som ikke koster så mye.
– Vi har aldri publisert så mange saker på nett og antall lesere på nett har gått kraftig opp. Redaksjonen har ikke hatt et ledig sekund de siste månedene, forteller Røsvik.
Viktig lyttepost
Til tross for en god egenkapital i bunn, vil krisen svekke avisen kraftig økonomisk.
Røsvik håper på en god kompensasjonsordning for avisene slik at de skal kunne holde likviditeten oppe og klare å betale regningene.
Etter at avisen publiserte artikkelen om avisens omsetningssvikt forrige uke, var det blant annet en fra det lokale næringslivet som oppfordret til å annonsere i avisen.
– Men jeg forstår at heller ikke næringslivet har penger nå. Jeg ser alle sider av saken. Det er de statlige og offentlige som har penger som bør bruke oss, sier Røsvik.
På Svalbard er store deler av næringslivet basert på reiseliv, som naturligvis har fått et bråstopp.
Magasinet «Top of the World» , som Svalbardposten lager for turister, har ikke blitt laget i år. I byen er det stille.
– Dette er dramatisk for hele byen. Mange bedrifter er avhengig av reiseliv og det reiselivet genererer. Det er kommet noen norske turister, men mange færre en normalt, forteller Røsvik.
Røsvik er inne i sitt siste år som redaktør for Svalbardposten.
– Vi skal stå på og holde rett kurs. Det er viktig å fokusere på å få inn inntekter og søke de ordningene vi kan for å styrke økonomien i avisen, sier hun.
Røsvik legger vekt på at Svalbardposten er viktig for lokalsamfunnet.
– Det er viktig å ha en lokalavis som kan fortelle. Vi på Svalbard er langt vekk fra andre og Svalbardposten er en viktig lyttepost for politikere og sentrale myndigheter, avslutter Røsvik.