Mediekonferansen vil løfte fram nye stemmer: Gir Sindre og Michael en scene å snakke på om to uker

Er du lei av å høre de samme foredragsholderne på de samme konferansene? Det var Mediaforum også - og har gjort noe med det.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Har du hørt om Sindre Bjørnstad (22) før? Eller Michael Johansen (35)?

Kanskje ikke.

Og du har i hvert fall ikke hørt dem på noen konferanse i mediebransjen.

Men snart kan du gjøre det:

De friske karene er valgt ut til å være de to nye stemmene Mediekonferansen i Tønsberg neste uke, hvor temaet er innovasjon og omstilling.

Det bør også gjenspeile seg på programmet, mener arrangøren, bransjeforeningen Mediaforum:

- Jeg har vært i bransjen i 15 år, har selv stått på scenen, og irritert meg litt over at det er de samme navnene hver gang, sier Tone Helene Angsund, Head of Live i McCann. Og legger til:

- Vi vet hvor mye utrolig bra talent det er i bransjen, som vi ønsker å få fram. Men da må vi kanskje hjelpe dem til å få en plass på scenen, og fortelle sine historier.

- Det er en mye større «andedam» enn man kanskje tror

Ideen stammer fra et lignende prosjekt i byrået PR-operatørene for en tid siden, den gang initert av Aina Lemoen Lunde, nå kreativ leder i DNB.

Marius Thorkildsen jobbet også i PR-operatørene den gang, og er nå digital markedsfører i Schibsted Norges Abonnementsmedia. Da han i år kom inn i Mediaforums styre, foreslo han å starte et lignende prosjekt.

- Det er en mye større andedam enn man kanskje tror. Det er mange flinke folk med kunnskap og formidlingsevne. Men vi må kanskje gjøre en ekstra innsats for å finne de, og løfte dem fram, sier Thorkildsen.

Mediaforum sendte derfor ut en invitasjon i alle kanaler, ba folk søke selv eller nominere andre - og fikk på kort tid hele 30 forslag.

De mest interessante søkerne ble intervjuet, og ifølge Thorkildsen:

- De to beste valgt!

- Men ingen av dem kvinner?

- Nei, ikke denne gang. Det var flinke jenter på lista, og vi vil gjerne ha flere kvinner på scena. Mediaforum er også en bransjeorganisasjon med mange synlige kvinner. Men vi skal ikke velge dem bare for å velge dem, vi ville ha de beste kandidatene, svarer Tone Helene Angsund.

Hvordan bruke Snapchat til reklame?

Disse to ble altså Sindre og Michael.

Sindre Bjørnstad er 22 år, driver i dag byrået Hiki, og har tidligere drevet design- og kommunikasjonsbyrået Mekom.

Nå er det Snapchat for «alle penga», og 22-åringen tror mange penger kommer til å dreie seg mot Snapchat framover:

- Mange tror at dette bare er noe for kidsa, men det er 2 millioner nordmenn som er på Snapchat. Halvparten av alle nordmenn over 18 år!

Og så er det ikke så mange byråer som er gode på Snapchat - derfor har markedet vært godt for Hiki, og mulighetene gode for annonsører som tester plattformen.

Sindre har blant annet jobbet mye for Telenor.

- Hva skal du lære deltakerne på Mediekonferansen?

- Jeg skal snakke litt om forskjellen på for eksempel Facebook og Snapchat, og hva som funker på snap. Så skal jeg konkret fortelle om hvilke muligheter som fins for å bruke annonseproduktene fra Snapchat, som ennå ikke har kommet ordentlig til Norge.

Vil balansere litt om webanalyse

Andremann ut er Michael Johansen, 35-åringen med bakgrunn fra offentlig sektor, nå webanalytiker i Red Performance.

Han skal ikke snakke om at du bør måle alt mulig, hele tida, døgnet rundt.

Michaels mantra er litt motsatt:

- Mitt poeng er at vi skal ikke ha tall bare for tallene sin del. Vi kan begynne med å ta i bruk de dataene vi allerede, og prøve å bruke dem på en enkel og smart måte.

- Du vil snakke litt mot «keiserens nye klær»?

- Jeg tenker at man skal i hvert fall ikke hoppe på alt som er nytt og spennende, før du har gravd i din egen kassalogg for å se hvilke svar du faktisk har der - og hva det kan fortelle deg, sier Johansen.

Får hjelp til å forberede seg

Medier24 møtte denne uka de to «nye stemmene» hos McCann Aker brygge, hvor de fikk hjelp av sine to mentorer, Tone Helene Angsund og Marius Thorkildsen.

- Vi prøver å hjelpe til å spisse litt når det gjelder innhold, hva de skal si - og hvordan de skal presentere det. Det handler både om generelle råd, og konkrete tips til hver enkelt presentasjon, sier Angsund.

- Hvilke råd har dere til folk som har lyst til å «bli en stemme»?

- Si JA! Det er selvsagt det første rådet. Alt for mange tør ikke å rekke opp hånda. Vi hadde også noen i denne runden som ble nominert av andre, men ikke ville selv, sier Angsund.

Men Sindre og Michael ville, og de to får du høre i Tønsberg Mediekonferansen i slutten av neste uke.

Mediaforum forsikrer at de to nye stemmene får en fremhevet plass på hovedprogrammet, og ikke programmeres til fredag rett etter frokost, eller siste før festmiddag.

Ellers byr konferansen som vanlig på et fyldig program, blant annet medietrender fra TNS Gallup, debatter og foredrag om omstilling og innovasjon, som vanlig en rekke konkrete caser og eksempler - og forhåpentlig nye tanker om framtida. Og selvsagt gode fester og en håndfull priser. 

> Sjekk resten av programmet til Mediekonferansen på Mediaforum.no!

Powered by Labrador CMS