Den såkalte «ukepressen», som kommer i mange farger og fasonger, har vært gjennom noen tøffe år:
Mens kjendisblader som Se og Hør har rast i opplag, har tradisjonelle dameblader og livsstilsmagasiner møtt utviklingen med en konsolidering, færre utgivelser og færre titler.
Nå tyder de ferske lesertallene på at mange av bladene har bremset fallet og kanskje møtt grunnfjellet, dersom vi kan snakke om noe sånt.
I dag er det altså lesertallene som er blitt offentliggjort - altså tall for antall personer som leser, basert på den omfattende Forbruker & Media-undersøkelsen utført av Kantar TNS.
Og de tallene viser at magasinmarkedet vokser - lesingen øker med 3,6 prosent, ifølge denne målingen.
– Magasinene har fortsatt en solid kontakt med sine lesere. De leverer innhold som er nyttig og interessant for leseren, og er gode på å treffe samfunnstrendene med sine produkter, sier Randi S. Øgrey, administrerende direktør i Mediebedriftenes Landsforening.
Det er størst fremgang for jakt/friluft og matblader, men også tradisjonelle livsstilsmagasiner gjør det godt.
Ikke minst har tilsynelatende de mer kulørte kjendisbladene nå tilsynelatende «møtt grunnfjellet», for både Se og Hør og konkurrenten Her & Nå får nå flere lesere.