Har ukepressen «møtt grunnfjellet»? Oppløftende lesertall for både magasiner og kjendisblader. Sjekk alle tallene her!

Uventet leservekst for både Se og Hør, Her & Nå og flere av de store damebladene.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Den såkalte «ukepressen», som kommer i mange farger og fasonger, har vært gjennom noen tøffe år:

Mens kjendisblader som Se og Hør har rast i opplag, har tradisjonelle dameblader og livsstilsmagasiner møtt utviklingen med en konsolidering, færre utgivelser og færre titler. 

MØTT GRUNNFJELLET? Sjefredaktør Ulf-André Andersen og utviklingsredaktør Ingeborg Heldal i Se og Hør. Her fra da de to ble ansatt tidligere i år.

Nå tyder de ferske lesertallene på at mange av bladene har bremset fallet og kanskje møtt grunnfjellet, dersom vi kan snakke om noe sånt. 

Det er i så fall den samme trenden vi så gjennom 2016, og som Medier24 konkluderte med da opplagstallene for fjoråret ble kjent

I dag er det altså lesertallene som er blitt offentliggjort - altså tall for antall personer som leser, basert på den omfattende Forbruker & Media-undersøkelsen utført av Kantar TNS. 

Og de tallene viser at magasinmarkedet vokser - lesingen øker med 3,6 prosent, ifølge denne målingen. 

– Magasinene har fortsatt en solid kontakt med sine lesere. De leverer innhold som er nyttig og interessant for leseren, og er gode på å treffe samfunnstrendene med sine produkter, sier Randi S. Øgrey, administrerende direktør i Mediebedriftenes Landsforening.

Det er størst fremgang for jakt/friluft og matblader, men også tradisjonelle livsstilsmagasiner gjør det godt.

Ikke minst har tilsynelatende de mer kulørte kjendisbladene nå tilsynelatende «møtt grunnfjellet», for både Se og Hør og konkurrenten Her & Nå får nå flere lesere. 

Se alle tallene her: 

Powered by Labrador CMS