De fleste redaksjoner kjenner til ham. Han kommer som regel på besøk én gang i året. Men det er ikke som julenissen.
Henry Nilsen er mannen som kommer på besøk for å kontrollere årets opplagstall. Han har vært ombudsmannen for mange, på et veldig vanskelig felt som få forstår.
Men i høst var slutt. Etter 19 år som leder i Norsk Opplagskontroll pensjonerte Nilsen seg.
– Det var litt vemodig å forberede seg på det tidligere i år, men jeg har blitt komfortabel med det nå. Jeg tror uansett at jeg ikke er helt ferdig enda, og jeg kommer til å besøke aviser - for jeg får det ikke helt ut av kroppen, sier Nilsen til Medier24.
– Lure til seg noe i opplag
Som leder for opplagskontrollen var det Nilsen sin oppgave å lage regler og kontrollere at opplagstallene til mediene var korrekte.
I løpet av årene har han besøkt nesten alt som rører seg i det norske mediemangfoldet.
Nilsen kunne bruke mange dager på turene rundt i ulike landsdeler. Han har bare gode ting å si om de ulike redaksjonene.
– Jeg har blitt godt mottatt i alle avisene. Å besøke avisene i Vest-Finnmark, for så å ta Hurtigruten rundt Nordkapp for å besøke Øst-Finnmark, var en opplevelse, sier han.
Nilsen har selv vært i mediebransjen i 35 år. Både som leder og eier av både Porsgrunns Dagblad og Jarlsberg Avis.
Han var derfor en rutinert mann allerede før han begynte i 2001.
– Å være avismann var grunnlaget for å forstå opplagstelling godt. Jeg telte opplag i mine egne aviser. Så det påstås at jeg kunne alle smutthull som kunne brukes til å lure til seg noe i opplag.
Opplagstallene er grunnlaget for hvor mye en avis skal få i pressestøtte. Jo høyere tallet var, jo mer penger vil avisen få i støtte.
– Var det mange som prøvde seg å utnytte enkelte smutthull?
– Ja, men det skjedde oftere før. Det var alltid noen som prøvde seg på ulike varianter når de telte. Derfor var det viktig å holde tungen rett i munnen og gjøre det korrekt. Men av og til så regnet folk feil, og da rettet vi det opp, svarer Nilsen.
Høydepunktet
Men som så mye annet i mediebransjen har også opplagstellingen forandret seg i det digitale skiftet.
Stadig flere lokalaviser er blitt kjøpt opp av de store konsernene, og mye av tellingene foregår nå sentralt i hovedkontorene til Amedia, Schibsted og Polaris.
– Det har blitt mye mindre behov for besøk og direkte kontakt med avisene. Så de siste årene har det opplagstelling vært enkelt. Når jeg sier at opplagskontrollen har kommet, så kikker de opp og sier «Hæ?». For i mange aviser nå så er det bare en redaksjon og en salgsapparat for annonser.
– Det er kanskje et tap sosialt, men korrekt økonomisk når man skal drifte en avis. For det er tross alt journalistikken som er det viktigste, legger Nilsen til.
I løpet av en lang karriere i norsk mediebransje, er ett av høydepunktene da han mottok Landslaget for lokalaviser (LLA) sin hederspris.
– Det var en fin hendelse for meg, sier Nilsen.
Planen om å besøke flere av de mange lokalavisene i landet ble satt på vent på grunn av pandemien. Men Nilsen ser frem til å igjen være innom redaksjoner for en kopp kaffe.