Til venstre: Ei gruppe på fire personar som gjekk til spontan demonstrasjon mot VG si framside med omtale av ei drapssak i Lillestrøm i 1983.I midten: Terje Rød-Larsen vert følgt av ein flokk journalistar og fotografar på veg ut frå Stortinget i 1996. Våren etterpå vart norsk presse si dekning av Rød-Larsen-saka kartlagt av presseforbunda. Til høgre: Dåverande generalsekretær i Norsk Presseforbund Per Edgar Kokkvold, fotografert på sitt kontor i 2003.Knut Nedraas / NTB Scanpix, Gunnar Lier / NTB Scanpix og Bjørn Sigurdsøn / NTB Scanpix
Sjå utviklinga i Ver Varsam-plakaten: – I 1975 kom gjennombrotet for den kritiske journalistikken
Mykje har skjedd med Ver Varsam-plakaten sidan 1936. Mediehistorikar meiner den største endringa kom på 1970-talet.
«Offentliggjør ikke navn på dem som mistenkes eller anmeldes for noe rettsstridig. Det kan godt hende at vedkommende er like uskyldig som De selv.»
Slik var ordlyden i historias aller første Ver Varsam-plakat, som kom i 1936.
No ser den betydeleg annleis ut, etter å ha vore gjennom heile 12 revideringar dei siste 83 åra. Måndag skreiv Medier24 at Norsk Presseforbund vurderer å føreta nye, betydelege, endringar av plakaten.
I snart 100 år har plakaten fungert som den etiske rettesnora i norsk mediebransje. Sidan har den vore revidert i 1956, 1966, 1975, 1987, 1989, 1990, 1994, 2001, 2005, 2007, 2013 og 2015.
Medier24 har fått tilgang til alle Ver Varsam-plakatane gjennom historia, og har fått mediehistorikar Henrik Grue Bastiansen ved Høgskulen i Volda og Mediehistorisk Forening til å kommentere dei største endringane.
TRYKK PÅ ALLE BILETA FOR STØRRE VERSJON.
1936:
– Utgangspunktet for den første plakaten var erfaringane med kriminaljournalistikken på 1920-1930-talet.
– På den tida sette ein mistenkte med namn og bilete på førstesida. Ein velta seg i kriminalitet og mord, og brydde seg verken om personvern eller andre omsyn, seier han.
– VG, Dagbladet og Aftenposten utvikla den moderne avisjournalistikken under 20-30-åra, med meir vekt på nyheiter, aktualitet, med ei førsteside som salsplakat, og sistesida med aller siste nytt.
– Krimstoffet inngjekk i det. Nokre gongar gjekk det over stokk og stein, og då kom Presseforbundet med denne plakaten.
1956:
– Ved 1956-versjonen har det gått 20 år sidan Ver Varsam-plakaten vart skriven. Denne vart laga av Christian A.R. Christensen, sjefredaktør i VG, seier Bastiansen.
– Han var ein stilist, og var veldig elegant i språket. Det var han som kom opp med den famøse setninga «det trykte ord er eit mektig våpen, misbruk det ikkje».
– Plakaten har fått ny form, er veldig gjennomarbeidd og forandra frå 1936-utgåva. Det går igjen at ein skal vere varsam, riddarlege, og at redaktøren skal vere ein slags «gentleman of the press».
– Til dømes skulle ikkje pressa røpe militære hemmelegheiter. Det er derimot godt stoff i dag.
1975:
VVP-utgåva frå 1975 meiner Bastiansen var det store gjennombrotet for den kritiske journalistikken. Her ser ein at plakaten gjekk frå å vere defensiv til offensiv, seier historikaren.
– Punkta om samfunnskritikk og at ein skal avdekkje kritikkverdige forhold er nytt. Plutseleg ser ein at det ikkje berre er «ver varsam»-reglar som gjeld, men ei erklæring om pressa si rett til å informere og avdekkje kritikkverdige forhold.
Bastiansen peiker òg på Watergate-avsløringane frå The Washington Post og slutten på Vietnam-krigen som premissgjevarar.
Revisjonsarbeidet tok eit års tid, og tidlegare VG- og Aftenposten-redaktør Andreas Norland leia arbeidet.
– Det er mykje vidareføring av den tidlegare, men det nye ved forma er at punkta er nummererte. Det har seinare blitt til eigne kapittel, seier Bastiansen.
– Andreas Norland var ein konservativ pressemann som var den som definerte pressa si samfunnsrolle og sette det inn i VVP, og det står seg stadig.
Slik forklarar han medieutviklinga på 1970-talet:
– I 1974 skreiv Osmund Faremo (Ap) eit innlegg i Fædrelandsvennen kor han føreslo å innføre ein kontroll over norske redaksjonar av folkevalde organ. Det vakte enorm oppstandelse, og dette var på eit tidspunkt der partipressa var i oppløysing, og Ap fekk kritikk i eigne aviser.
Han meiner det kan ha vore med på gjennombrotet for «ei kritisk og liberal presse».
– Hans forslag kan ein sjå på som eit forsøk på å demre opp for utviklinga for partipressa. Det vart ein stor debatt, og Norland fanga antakelegvis opp dette innlegget. Plakaten vart som eit svar på slike forslag, seier Bastiansen.
1987:
Her er det få endringar å merke seg, bortsett frå at punkta no er delt inn i ulike kapittel.
1994:
I 1994-utgåva har det kome ei lang rekkje forandringar frå førre revisjon. Plakaten har fått undertittelen som står seg sjølv i dag: «Etiske normer for pressen (trykt presse, radio, fjernsyn og nettpublikasjonar)». I tillegg er det slått saman nokre punkt.
– I kapittel 3 har det kome mange nye formuleringar om forholdet til kjeldene.
– I tillegg kom det inn nokre punkt om dobbeltroller. Det var ein del journalistar som jobba med pr-arbeid på si, og redaksjonelt elles.
– Her kom òg programerklæringar om at mediene var partipolitisk uavhengig. Den nye journalistikken er friare enn før, fordi partipressa er over og NRK-monopolet er brote. Då svarar Presseforbundet at ein må ha eit meir bevisst forhold til kjeldene.
I tillegg er det lagt til at «ord og bilete» òg er eit mektig våpen – og ikkje berre trykte ord. Det var som eit svar på den teknologiske utviklinga.
2001:
Plakaten som kom i 2001 byrja me dei side som forklarar kva presseetikk er. I siste avsnitt stå det i tillegg at det ikkje finst eit fasitsvar, og at diskusjonen aldri kan avsluttast.
– Presseforbundet forsvarar plakaten, og er tydelege på at etikken må justerast etter medie- og samfunnsutviklinga, seier Bastiansen.
Ei anna viktig endring var at punkt 1.4 kom inn, kor det står at mediene har òg i oppgåve å kikke andre medier i korta.
Setninga i punkt 4.4 om å vise til andre medier er òg ny.
– Nettavisen brukte så mykje stoff frå andre medier utan å kreditere dei. Dette var fem år etter at Nettavisen vart etablert, i 1996, seier Bastiansen.
2005:
I 2005 var det få endringar, men likevel eitt viktig punkt som er lagt inn:
– Punkt 4.9 er nytt. Det handlar om sjølvmord, og at ein skal unngå å skrive om det som kan bidra til smitteeffekt.
2013:
I 2013-utgåva er det kome ei rekkje viktige endringar.
– Blant det som er nytt er punkt 3.3 om sitatsjekk, seier Bastiansen.
– I punkt 3.11 er det nye formuleringar om at ein skal vise moderasjon ved honorering i nyheitstips. Her har det utvikla seg forrykande, og då ber Presseforbundet om moderering.
– Plakaten oppmodar òg i punkt 4.3 om at ein skal vere varsam med bruk av stigmatiserande ord. Bruk av ord som «sigøynar» og «neger» måtte unngåast, seier han.
2015:
I siste utgåve, som vart klar i 2015, er Tekstreklameplakaten fjerna, og innlemma i Ver Varsam-plakaten.
– Her kjem det inn fleire punkt om kommersielt, sponsing og forholdet mellom journalistikk og reklame, seier Bastiansen.
– Punktet som seier at ein skal unngå ukritisk vidareformidling av pr-stoff er ny.
– Her ynskjer Presseforbundet å rydde opp i skjult reklame og samanblanding av redaksjonelt og kommersielt stoff, legg han til.