Daglig leder Henning Tunsli i analyseselskapet Penetrace blir juryleder for årets MMM-priser, skriver bransjeforeningen NORDMA i en melding.
Blant mange priser i bransjen er dette en pris for direkte markedsføring, eller datadrevet markedsføring, som det også kan kalles til dag.
Tunsli jobber til daglig i Penetrace, som har spesialisert seg på innsikt, analyse og effektmålinger av reklamekampanjer. Han mener det blir stadig viktigere:
- Med dagens muligheter innen markedsføring har innsikt og effektdokumentasjon blitt et «skulle- bare- mangle-verktøy». I Penetrace er vi opptatt av å finne sammenheng mellom årsak og virkning. Vi vil vite og måle hva konkrete markedstiltak gir.
- Max Marketing Mix har vært en effektkonkurranse siden 1973, og det står det virkelig respekt av. Det faget som konkurransen representerer, er stadig er like aktuelt. Kanskje enda mer i dag enn før. Datadrevet markedsføring er viktigere nå enn noen gang.
Styreleder Ina Svarød i NORDMA - Norsk Direktemarkedsføring - sier det samme, i en tid der CRM er blitt en automatisert del av nye teknologiske løsninger og sosiale medier.
- Vi har fått automatiserte webber der kundene selv segmenterer seg ut fra adferd, vi har realtime data, og CRM databasen består fortsatt – enn så lenge. Sosiale medier og apper gir oss nesten ubegrensede muligheter til å kommunisere med våre kunder. Da trenger vi målinger, hensikten vil jo alltid være effekt og lønnsomhet, sier Svarød.
- Vi er bransjeforeningen for alle markedsførere som ønsker effekt. Og som vil bevise det i tillegg.
Under MMM-prisene vurderes jobbene ut fra tre «enkle» kategorier: Strategi, gjennomføring og resultat, med vekt på den siste.
Juryen samles den 1. februar, og årets Max Marketing Mix-konferanse holdes på Rockefeller i Oslo 16. februar.
- I år handler konferansen om «Den digitale reisen» og fokuserer på hvordan møte den digitale nåtiden – og fremtiden. Vi har invitert noen av Norges og Europas fremste eksperter til å dele sine erfaringer, sier Ina Svarød.