Nå pågår jobben med å bygge opp og ut podkast-satsingen enda noen hakk over sommeren.
– Jeg kan ikke røpe hva de nye konseptene blir. Det skal vi jobbe med nå fremover. Men i takt med at brukernes forventninger stadig endres, så tror jeg også det blir en stor endring i hvordan man lager podkast, sier Skjervold til Medier24.
– Jeg ser for meg mye ekspertimentering fremover. Det som fungerer i dag, er jeg sikker på ikke vil fungere like bra om to år, sier hun.
Den tidligere nyhetslederen, journalisten og Storbritannia-korrespondenten i Aftenposten er sjeleglad for comebacket i Akersgata.
– Jeg har klødd etter å komme inn i et redaksjonslokale igjen. Det var noe av det jeg savnet i min forrige jobb, sier Skjervold.
– Hvordan er det å forlate kommunikasjonsbransjen og vende tilbake til journalistikken igjen?
– Det føles utrolig bra. Jeg tror jeg har smilt hver eneste dag siden jeg kom meg tilbake til Akersgata, sier Skjervold - selvsagt med et smil.
Men hun påpeker samtidig at Google-tiden har vært både lærerik og ikke minst nyttig.
– Jeg har alltid synes det er lurt for journalister å skaffe seg erfaring og innsikt fra andre bransjer. For meg var det utrolig spennende å jobbe i et teknologiselskap og oppleve det fra innsiden. Det er fantastisk å ta med seg den erfaringen tilbake til journalistikken, sier Skjervold.
– Sterkere brukerfokus
– Hva tar du med deg fra Google-tiden som du vil dra nytte av i VG?
– Det viktigste er helt klart et enda sterkere brukerfokus, som jeg mener det er like viktig å ha når man utvikler journalistikk som tekprodukter. Har du godt og viktig innhold, men ikke treffer brukerenes behov er bare halve jobben gjort i mine øyne, sier Skjervold.
– Pluss at jeg har fått en enda større forståelse for og tro på lyd og stemmeteknologi, og her var VG allerede kraftig på ballen før jeg kom inn døra, så det passer meg helt ypperlig, sier hun.
Skjervolds nye VG-karriere startet midt i korona-krisen med hjemmekontor og uten umiddelbar kontakt med sine nye kollegaer.
Det gjorde at overgangen fra kommunikasjonsbransjen ikke ble like stor som den kunne blitt.
– Den største forskjellen på arbeidshverdagen i Google og VG er egentlig mindre nå enn den vanligvis er. For i Google jobber man veldig fleksibelt, mye hjemmefra og ekstremt mye samarbeid med kollegaer og produksjonen skjer digitalt, forteller Skjervold.
– Jeg trodde overgangen til redaksjonslokalet og 9-4-jobbing på kontor ville bli oppleves veldig brått, men på grunn av koronaen har jo VG-arbeidsdagen vært ganske så «googley» for både meg og alle andre, sier hun.
Men hun merker likevel en klar bedring på det sosiale feltet.
– Det å jobbe i en redaksjon, tett med mange ulike avdelinger og flinke folk på kryss og tvers i huset, er noe ganske annet her i VG enn livet som eneste kommunikasjonsansatte i Google i Norge. Så det er helt klart den største forskjellen, og helt topp for meg som er såpass glad i kollegaer som jeg er, sier Skjervold.
– Gått strategisk til verks
VGs utviklingsredaktør, Øyvind Brenne, er glad for at mediehuset sikret seg Skjervolds tjenester tidligere i år.
Han er krystallklar på at hun har imponert.
– Hun har gått strategisk til verks, har involvert avdelingen sin og har en befriende evne til å få ting til å skje rundt seg. Hun er sterk journalistisk, kommersielt og har et hjerte for podkast som slår 24 timer i døgnet. Alle grepene hun foreslo i den nye strategien ble vedtatt av en samstemt ledergruppe, forteller Brenne til Medier24.
– Helles gode poeng fra dag én har vært «podder VG har best forutsetninger for å lykkes med». Nå er jeg glad for at alle de nødvendige erfaringene den lille, herlige podgjengen vår har gjort det siste halvåret skal omsettes i nye konsepter vi alle har tro på at er verdt å teste, sier Brenne.