Noen av de 70 ansatte i VGTV - her fra et besøk for snart tre år siden.

VGTV tapte 192 millioner kroner på tre år. I fjor manglet det bare noen hundre tusen per måned for å gå i pluss

- Skal VG beholde posisjonen som Norges største nyhetsnettsted, er det helt essensielt at vi lykkes med online video, mener Helje Solberg.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

- VG med egen mikrofon, uttalte en overrasket Rosenborg-trener Nils Arne Eggen i 1999. Allerede da var video viktig for det voksende VG Nett.

15 år senere satset mediehuset enda hardere, ved å etablere datterselskapet VGTV AS, rekruttere stort og etablere en lineær TV-kanal.

Men det har kostet: 192 millioner kroner i samlet negativt driftsresultat på tre år, viser de offisielle regnskapstallene.

I fjor kom likevel tegnene på at det begynte å lysne. Våren 2017 meldte VGTV-sjef Helje Solberg at selskapet hadde vært gjennom sin første lønnsomme måned.

  

Ikke langt fra pluss

Og etter at Schibsted i går la fram 2017-tallene, kan en fornøyd redaktør og direktør melde om fasiten:

Et negativt driftsresultat (EBITDA) på «bare» 7,5 millioner kroner.

- Vi har hatt en betydelig resultatfremgang. Det skyldes en kombinasjn av økte inntekter og stram kostnadskontroll, sier en tilfreds Helje Solberg til Medier24.

VGTV-sjef Helje Solberg og strategidirektør Thomas Manus Hønningstad.

For eksempel var kostnadene i 2017 omtrent på samme nivå som 2016. Kostnadsnivået ble tatt noe ned etter et rådyrt 2015, men fortsatt nok til å satse, understreker hun:

Jeg er svært fornøyd med at vi har vært nyskapende og  utviklet hvordan vi formidler historier på online video, særlig på mobil. Vi har nå en stab på rundt 70 personer, og jeg tror det er bred enighet om at muligheten vi har hatt til å utvide staben og satse på levende bilder har skutt en vitalitet inn i hele VG. Det er rett og slett en enestående gjeng!

 

 

- Online video er helt essensielt

Solberg står fortsatt ved det som har vært mantraet hele veien: VGTV har vært og er viktig for noe «større enn seg selv». På samme måte som mediehuset i sin tid satte ut VG Mobil til et eget selskap - for det som i dag er den viktigste plattformen for nyheter på nett.

Noe av den samme spådommen for video ligger bak VGTV-satsingen, understreker Solberg:

- Hvis VG skal beholde og styrke sin nummer en posisjon som Norges største nyhetsnettsted, er det helt essensielt at vi lykkes med  online video.

- Vi sier at særlig i forbindelse med store uforutsette nyhetshendelser, er det en forventning om at vi leverer på levende bilder. Dette er ikke så overraskende, fordi breaking news ofte er svært visuelt, sier hun.

Og det bekrefter bruksmønsteret. Allerede våren 2015 meldte Medier24 at VG var «større enn New York Times», da med 20 millioner videostarter i måneden.

 

- Fortsatt ikke lønnsomme

Samtidig har omsetningen sakte, men sikkert, nesten doblet seg fra 2014 til 2017. Naturlig nok takket være egen innsats, men ikke minst også utsolgte TV-kanaler - noe som har sendt mange kunder til online video.

- Hovedkilden er annonser, men også distribusjon og ekstern produksjon gir viktige bidrag. Det er viktig for oss å ha flere inntektskilder, sier Helje Solberg.

Og hvordan går 2018? Det er fortsatt ingen dans på roser, understreker VGTV-sjefen:

- Det gjør oss mer robuste hvis eller når en eller flere av inntektstrømmene svikter. For selv om vi er på rett vei, er markedet og konkurransen svært krevende. Vi er fortsatt ikke lønnsomme.

Jens Barland, NTNU.

 

- Har vært annerledes

En av dem som har fulgt både VG og VGTVs innovasjon de seneste åra er medieforsker Jens Barland ved NTNU.

Han har blant annet skrevet en doktograds­avhandling om innovasjon i årene 1995-2010, og en studie av VG+.

Siden har han fulgt etableringen av VGTV med interesse, og sier mediehuset har vært flinke til å være annerledes:

Jens Barland minnes dette bildet godt når han skal forklare VGTVs modell: Det handler om å gjøre ting litt enklere og billigere enn konkurrentene.

- De har vært «VG på TV», og ikke forsøkt å være et nytt TV 2 eller noe sånt. Og så lyktes de godt ved å lansere kanalen opp mot sjakk-VM. De må få ta æren for å ha gjort denne nerdesporten til underholdning for folket.

- Den klassiske VG-koden er «nyheter, sport og underholdning», og det kan vi kjenne igjen på TV-satsingen, sier Barland.

 

 

- Ser ut som de får rett

Medieforskeren peker vider på det som har vært den store utfordringen for VGTV: Til tross for store underskudd, er de fortsatt en mygg når det kommer til ressurser for å lage TV.

For eksempel holder fjorårets inntekter bare til cirka en og en halv serie av kaliberet «Nobel» eller «Grenseland». Og da hører det med til historien at de nevnte seriene er småpenger når vi snakker om Netflix eller HBO.

- I tillegg til den digitale operasjonen har de en lineær kanal gående, og det koster selvsagt penger. Seerne tenker kanskje ikke på dette. Men som ordtaket sier: «Nød lærer naken kvinne og spinne» - VGTV har vært flinke til å lage god kvalitet med mye mindre penger. Det har skapt en dynamikk i bransjen, ikke ulikt da TV 2 i sin tid ble etablert, sier Barland.

Han er også imponert over bredden i tilbudet: VGTV er synlig på alt fra Snapchat til nyhetssendinger på den store skjermen.

- Og nå nærmer det seg lønnsomhet. Det viser at noen ganger må man tape noen hundre millioner kroner for å lykkes?

- VG har kultur for å arbeide systematisk og være utholdende. Utholdenhet kan også være en farlig egenskap, at man ikke stopper med noe tidsnok. Men i dette tilfellet ser det ut til at det er det som skal til - og dette det koster - å lykkes, sier Barland.

 

SE OGSÅ: Her spares penger! Medier24 besøkte VGTV under Arendalsuka på sensommeren 2017:

 

SE OGSÅ - noen flere bilder fra VGTVs historie: 

Powered by Labrador CMS