Helje Solberg om å søke lederjobber: – Hvorfor måtte jeg bli 51 år før jeg selv tok initiativ?

Solberg måtte selv bli 51 år før hun selv tok initiativ til å få en ny stilling. Det skjedde da hun byttet jobb fra sjef i VGTV til stillingen som nyhetsdirektør i NRK.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Helje Solberg, nyhetsdirektør i VG, og tidligere administrerende direktør i VGTV var i 2017 kåret til årets medieleder av Medienettverket, Forum for kvinner i ledelse. Hun holdt torsdag foredrag om sin ledergjerning. 

Hun innledet med å fortelle om viktigheten av å være endringsvillig i en mediehverdag som har endra seg mer de siste årene enn de siste hundre årene. 

– Det er fristende å kaste seg på siste hype. Ingen vet hvordan verden ser ut og vi må tillate oss å være litt forvirra. Det har ikke mangla på feilslåtte strategier og satsinger, som da Murdoch kjøpte MySpace for latterlig mye, eller de mange som snakka om at en ikke kunne ta betalt for digitalt innhold, sa Solberg. 

– Ofte vil vi for mye, og sprer oss ut, kanskje for tyng. Det er vanskelig å prioritere, og vi står i spagat. Mange gjør sannsynligvis for mange ting. 

– Staben er ofte ikke imponert

Solberg mener mediene må bli flinkere på å forstå leserne. For å få de til trengs det endring. For å håndtere endring er det imidlertid viktig å være flink til å kommunisere endringene med sine ansatte. 

– Staben er ofte ikke imponert. Det er viktig å ta medarbeidernes ønsker og behov for å være orientert på alvor, slik at de vet va vi som ledere tenker om veien videre

– Dypest sett handler ledelse om å gjøre det vi kan for at medarbeiderne skal gjøre en god jobb. 

Hun fortalte at da VGTV ble etablert som eget selskap i 2014, ansatte de 30 mennesker. 

– Jeg gjorde ingen ting annet enn dette i tre måneder. Da gjorde vi 250 jobbintervjuer. Vi var ekstremt systematisk, særlig med hvilke oppgaver søkerne fikk. Under sommerfesten i juni sa jeg at vi ikke hadde gjort en eneste feilansettelser. 

Rekkrutering handler for Solberg om å finne de rette folkene til de rette stillingene. 

– Og å gjøre folk kompetente i jobben og i teamet sitt. 

Det gjelder også når stillinger skal besettes internt. 

– Forskjeller på kjønnene

Gjennom 20 år som leder har Solberg opplevd flere ganger at menn har kommet og sagt at de vil bli ledere. 

– Langt færre kvinner har gjort det samme. Her er det forskjeller på kjønnene. Det er mulig det er annerledes blant dem som er yngre, men hovedbildet består, sa hun. 

Solberg måtte selv bli 51 år før hun selv tok initiativ til å få en ny stilling. Det skjedde da hun byttet jobb fra sjef i VGTV til stillingen som nyhetsdirektør i NRK. Da var det hun som sendte SMS til kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen. 

– Hvorfor måtte jeg bli 51 år før jeg selv tok initiativ? Skal vi bryte ut av dette, må vi handle aktivt. VI må se og forstå, og tvinge oss ut av komfortsonen. Slik er det med all endring, eller så velger vi det vante og trygge, og mer av det samme. Det som har null risiko, sa Solberg. 

Dette er ikke noe som er særegent for ledere, eller for mediebransjen, men heller noe strukturelt i samfunnet, mener Solberg.

– Å sørge for mangfold er simpelthen det rette å gjøre. I en videre forstand enn bare kjønn. VI må evaluere og så måle det, ellers vet vi ikke hva det er. Vi må ha tydelige ambisjoner for å promotere mangfold når det gjelder kjønn, sa hun og fortsatte: 

– Vi må anerkjenne at kvinner og menn er forskjellige. Insisterer vi på at alle er like, taper kvinnene, sa hun. 

For selv om mangfold er nøkkel for innovasjon, skjer det ingen ting dersom alle er like, sa hun. 

– Menn bedre på promo

– Menn er langt bedre på å promotere seg selv. Dermed må ledere jobbe annerledes for å motivere kvinner til ledelse. Et premiss for innovasjon er at vi evner å endre oss mens vi beveger oss framover, sa hun. 

Som eksempel på viktigheten av å endre seg, trakk Solberg fram VGTV, som i 2014, lanserte sin lineære nyhetskanal. I dag er kanalen fylt med dokumentarer i stedet for løpende nyhetsdekning som den startet med den gang. 

Den gang hadde hver ansatt forskjellige roller, som videofotografer, programledere og journalister. I dag gjøre alle alt. 

– Ingen ting av dette var mulig å forutsi i 2014. Ingen ting hadde blitt noe av uten denne kronglete veien fram, sa hun. 

I 2016 foreslo en medarbeider å forsøke å ha Magnus Carlsen-dokumentaren til VGTV kun for VG+ sine abonnenter. 

– Det var så vellykket at vi la over 300 dokumentarer inn i VG+ noen måneder senere. Det var ikke mulig å vite på forhånd om ideen var gode eller ikke. 

Under foredraget dro Solberg fram viktigheten for henne av å ha en god mentor gjennom flere år: Psykolog Sissel Gran. 

– Jeg gikk til henne hver femte-sjette uke med et forberedt notat om hva jeg skulle snakke om. Sissel lot seg ikke bruke som søppelbøtte, men spurte heller hva jeg hadde tenkt til å gjøre for å løse problemene mine. På magisk vis gikk jeg alltid inspirert ut av hennes dør. Gode mentorer har jeg tro på, men også gode venner, kolleger og familie hvor man kan prate uten filter. Naken og ærlig, sa hun. 

Powered by Labrador CMS