Denne høsten tok Vegard K. Drogseth over spakene som toppsjef i NENT – selskapet som eier blant annet TV 3, Viaplay og P4.
Han tok over jobben etter at Morten Aas gikk over til en annen stilling internt i selskapet – og ser på seg selv som en utfordrer, en flygeek og en slags fotballtrener for alle som jobber i selskapet.
– Jeg tenker ofte som en fotballtrener og en manager: Jeg skal sørge for at vi som lag – TV 3, Viasat, Viaplay og P4 – spiller sammen og jobber opp mot en stor, felles målsetting, sier han.
Vegard Klubbenes Drogseth (41)
Toppsjef i NENT i Norge (tidligere MTG), selskapet bak merkevarer som TV 3, Viasat, Viaplay og P4.
Tok over roret høsten 2018, kom fra stillingen som toppsjef for Viasat i Norge.
– Hvilke strømmetjenester abonnerer du på?
– Viaplay, og jeg ser på Viafree, har HBO, Netflix, Amazon Prime, YouTube premium, TV 2 Sumo, Dplay og Spotify. Jeg bruker alle også.
– Når er sist du kjøpte en papiravis i løssalg?
– Det tror jeg var i 2017 en gang. Jeg husker ikke.
– Hvis du var kulturminister, hva er det første du ville ha gjort?
– Norge har så utrolig mye å by på, så jeg hadde tatt av i Cessnaen (småflyet journ.anm) og kost meg med å fly rundt over hele Norge på bokbad, forestillinger og konserter. Jeg skulle gjerne åpnet flere nye biblioteker også, bøker gjør at man kan oppdage verden samme hvor man bor og hvilken bakgrunn man har.
– Høytid for oss
De neste ukene er det én ting som er viktig at selskapet lykkes med: Sendingene fra årets håndball EM for kvinner.
På lørdag kaster de norske håndballkvinnene første ball i årets EM, og Drogseth forteller at han er spent på om de klarer å samle det norske folk foran TV-skjermene til håndballfest, på tross av stadig færre ser på lineær TV.
– Jeg er kjempeklar! Dette er høytid for oss, og det er veldig gøy å få formidle håndball til det norske folk, forteller han.
– Er du sportsnerd selv?
– Kanskje ikke sportsnerd, men jeg er veldig glad i sport og følger gjerne store mesterskap i mange ulike idretter.
Han trekker fram fotball og friidrett, men forteller at håndball likevel har en litt spesiell plass i hjertet hans. I 2008 vant han en Aftenposten-konkurranse, hvor premien var en tur for to til Beijing-OL.
De norske håndball-kvinnene stakk av med OL-gullet til slutt, og på sett og vis gjorde også Drogseth det: Han inviterte med hun som senere skulle bli hans kone på turen til Beijing.
– Hektisk
– Hvordan har de første månedene som toppsjef vært?
– De har vært veldig hektiske og varierte. Det har vært spennende å få innblikk i hele virksomheten på en ny måte og få bli kjent med mange nye folk.
Å gå fra å lede rundt 40 personer i Viasat, til å lede rundt 200 personer i hele NENT, har vært utfordrende, forteller han.
– Det er kanskje en av de overgangene som jeg har måttet vende meg mest til, det å kommunisere godt med hele mediehuset, ikke bare en del av det.
– Hvordan har du taklet det?
– Det har gått stort sett bra, og så får jeg gode råd innimellom og lærer så fort som jeg kan.
Balansen mellom familieliv og jobb har også være krevende – og det har vært knallharde prioriteringer på tid.
– Jeg prøver å komme meg hjem til middag med kona mi og de to sønnene våre hver dag, før jeg eventuelt jobber videre etter at de to har lagt seg, sier han og legger til at han mener det er utrolig viktig å fikse balansen mellom jobb og familie.
– Hvis du ikke fungerer privat og på hjemmebane, så fungerer du ikke på jobb heller. Det går begge veier. Det er viktig å finne balansen.
Flygeek med abstinenser
Drogseth er halvt amerikaner, og har i oppveksten brukt mye tid i Seattle, der faren kommer fra. I Seattle ligger også flyfabrikken til Boeing, som Dragseth kan fortelle at startet en mangeårig kjærlighet til fly.
– Jeg er litt flygeek. Og tror det begynte der, med et besøk på fabrikken da jeg var liten, sier han.
Etter det har interessen fortsatt å blomstre. Først gjennom en periode i militæret som ung, hvor han blant annet var på flere utenlandsoppdrag for Norge.
Etter det gikk turen videre til studier i alt fra arbeidslivspsykologi til IT-ledelse og videre til en trainee-stilling i MTG, tilbake i 2004. Etter en tur innom «høyt og lavt» i RiksTV, vendte han nesa «hjem igjen» til Viasat i 2012.
– Jeg føler at en stor del av meg er knyttet til MTG og er glad forat de ga meg en sjanse den gangen. Nå får jeg muligheten til å løfte hele MTG inn i framtida og bygge noe nytt. Jeg føler et veldig stort ansvar for det.
For fire-fem år siden tok han ytterligere grep rundt fly-nerdingen: Han tok flylappen og ble deleier av et småfly – en Cessna.
– Nå har jeg skikkelig flyabstinenser. Jeg vil helst opp i lufta ukentlig, men nå er det fire uker siden sist, er svaret når Medier24 spør om hvor lenge siden det er han sist var oppe i lufta.
Inne på kontoret har han tatt grep for å bøte på abstinensene: Der står det en modell av et gammelt jagerfly fra andre verdenskrig utstilt i vinduet. Og det oppsummerer i grunn kontor-pynten til Drogseth.
– Å være en utfordrer er en del av oss
Den lineære TV-tittingen faller jevnt og trutt, krigen om DAB fortsetter og annonsekronene fortsetter å forsvinne til de globale gigantene.
– Hva er den største utfordringen deres og for bransjen de neste fem årene?
– Nei, det er nok å ta av, svarer Drogseth, ler og tar seg en tenkepause.
– Godt innhold koster. Det vi har sett de siste årene er at det er et betydelig prispress i markedet. De forretningsmodellene som har vært med på å finansiere innholdet du ser i dag – de har fungert fram til nå, men bransjen er i en gradvis endring og en kritisk fase, hvor vi må utvikle oss for å fortsette å investere tungt når det kommer til sport, underholdning eller nyheter, svarer han og fortsetter:
– Det å omstille oss også når det kommer til forretningsmodeller og ny teknologi er kanskje den største utfordringen for oss, men det er også den største muligheten. Hele bransjen er under press når det kommer til å finansiere godt innhold.
I tillegg peker han på at både sportsrettigheter og dramaproduksjoner blir stadig dyrere, samtidig som inntektsgrunnlaget blir stadig mer usikkert.
– Hvordan kan man løse disse utfordringene?
– Det handler om å våge å tenke nytt. Vi må våge å tenke nytt og tenke litt annerledes. Hvis du ikke gjør noe nytt eller annerledes, så fortsetter ting som før. Hvis du vil ha forandring, skape et trendskifte, så må du ha mot, sier han.
– Så hva skal dere gjøre annerledes?
– Selskapet MTG, som nå er NENT, er jo født og oppvokst som utfordrer – og var med på å knuse TV-monopolet i Norge i sin tid. Før vi kom på banen var det jo bare NRK. Det ligger i DNAet vårt at vi skal tenke nytt – og det har vi gjort: Vi har bygget to strømmetjenester og vært i forkant når det kommer til å tenke nytt rundt teknologi, sier han.
Det trenger ikke bare handle om å ta i bruk ny teknologi, men også om å tørre å utfordre på innholdssiden.
– Hvis du er en utfordrer, så må du vise det også, ved å gjøre noe annerledes enn alle andre.
– Ser du på deg selv om en utfordrer?
– Ja. Jeg utfordrer gjerne det etablerte. Vi er jo ikke størst og da må man tenke litt annerledes.
Må sørge for rettferdig konkurranse
Bransjen står overfor en rekke utfordringer, og et av virkemidlene som finnes i mediepolitikken er statsstøtte.
Han tror mediepolitikerne vil få seg noen utfordringer framover rundt hvordan man kan sikre rettferdig konkurranse i markedet.
– Myndighetene må sørge for gode og riktige støtteordninger og forhold som legger til rette for rettferdig konkurranse i det norske markedet, sier han.
– Dere har ikke vært like høylytte som Discovery når det kommer til den nye TV 2-avtalen?
– Nei, men vi er enige med Discovery i sak. Det er underlig at en satsing på nyheter, som åpenbart er lønnsom for TV 2, skal få statsstøtte, sier han.
I høst signerte TV 2 og Kulturdepartementet en avtale om kommersiell allmennkringkasting, som sikrer TV 2 totalt 135 millioner kroner i året de neste fem årene i statsstøtte.
Han mener det er problematisk på flere nivåer.
– Hvis vi har en mediepolitikk som ikke sørger for et mediemangfold totalt sett, men hovedsakelig fokuserer på nyheter og støtte til to av fire TV-aktører, så mener jeg det er problematisk for det framtidige mediemangfoldet. Faktisk mener jeg at TV-innhold i større grad bør løftes inn i debatten om mediemangfold.
– Mener du at man burde gjøre noe med avtalen?
– Jeg er glad for at Discovery har tatt saken til ESA, og at vi får en grundig gjennomgang som ser på om det er de riktige prinsippene som ligger til grunn.
Hei Google! Snakk med P4
Det er ikke bare på TV-siden de jobber med utviklingen. Også på radio jobber de med en rekke ulike tilbud – fra årets julekanaler på radio: Jul og Retrojul til å få P4-kanalene integrert som en del av Google Home og Amazon Alexa.
– Jeg har testet Google Home selv, og den er ikke helt ferdig utlært, sier han og smiler.
I tillegg til en Google Home har han også en Amazon Alexa stående hjemme.
– Du er ikke redd for å bli overvåket?
– Vi mennesker kalkulerer risiko, men vurderer den ofte til å være ganske lav når det gjelder deling av data. Så aksepterer vi at de store selskapene vet mye om oss, men at det er en ganske lav risiko. Jeg er nok et av dem.
– Så du er ikke bekymret?
– Som privatperson er jeg ikke spesielt bekymret, men som leder i et medieselskap er det klart at jeg tar personvern på alvor. Det er ekstremt viktig at vi håndterer kundedata på riktig måte.