Olav Terjeson Sandnes, adm. direktør og sjefredaktør i TV2

HELGEPRATEN

Med kaptein Olav (46) bak roret, har TV 2 fått vind i seilene. Og en storm eller to

I snart fire år som toppsjef i TV 2 har 46-åringen klart å holde hodet over vannet: Enten det er nedbemanning, omstilling, TV-svikt eller #MeToo-skandale. - Nå er skuta på rett kjøl, smiler Sandnes.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Han har holdt pusten lenge og kunne endelig slippe jubelen løs denne uka.

Olav T. Sandnes og TV 2 fikk de kjærkomne 135 millioner kronene fra regjeringen. Og kan dermed kalle seg kommersiell allmennkringkaster fra 1. januar 2019.

- En gledens dag, smiler 46-åringen.

- Det har vært tøft

Sandnes tok over jobben som TV 2-sjef etter Alf Hildrum og har sittet i stolen i snart fire år. Det har vært svært krevende år, innrømmer han til Medier24.

- Det har til tider vært tøft, det er klart, sier han ydmykt og fortsetter:

Kulturminister Trine Skei Grande (V) og Olav T. Sandnes i TV 2 signerer avtalen om kommersiell allmennkringkaster.

- Jeg forventet at det kom til å bli tøffe år - og gikk inn i dette med en forståelse for at de første årene kom til å bli litt «snømåking». Men det er ikke så interessant om det har vært tøft for meg, for da må du heller snakke med dem som virkelig har kjent omstilling, nedbemanning og slike ting på kroppen. Det er ganske tøft å få beskjed om at man mister jobben og at man er overtallig.

Sandnes smiler nesten hele tiden - og hilser på folk som går forbi. Oslogutten er jovial, positiv og ambisiøs.

Men smilet erstattes av en bekymringsrynke når vi løfter fram noe av innholdet de siste tre årene:

  • #MeToo-skandale
  • Lineært fall
  • Nedbemanning
  • Allmennkringkasteravtale
  • Digitalisering, flytting og omstilling
  • Underslagssak i Bergen

Kilder sier at Sandnes kom til et TV 2 som nesten ikke hadde innsett at de måtte endre seg. Folk var «fat and happy», sier en tidligere ansatt, som har sett med både skepsis og beundring på hva Sandnes har gjort de siste årene.

For er det én ting det ikke bør herske noen som helst tvil om, så er det at TV 2 er viktig for folk. Og ikke minst for ansatte - og tidligere ansatte. Og derfor er det mange som følger med når det går dårlig. Som det gjorde en stund.

- Trenger ikke være rakettforsker for å se det

Olav Terjeson Sandnes, adm direktør og sjefredaktør i TV 2.

Der avisene sliter med svikt i papir - og utfordringer med å hente inn inntektene digitalt, så sliter TV 2 med et lineært TV-fall - som foreløpig ikke er kompensert for med inntekter digitalt.

Det er mye fokus på svikende seertall lineært, men Sandnes er opptatt av å få fram:

- Sannsynligvis er det å se på TV Norges største hobby fremdeles.

- Har TV-bransjen skjønt hvor hardt det lineære fallet er?

- Ja, du trenger ikke være rakettforsker for å se det. Det er ganske tydelig. Samtidig ser du at konsumet av levende lyd og bilde øker. Det er en enorm endring som skjer, men etterspørselen etter norske programmer og journalistikk er ikke lavere enn før. Men det som har markant endret seg for oss er hvordan vi skal finansiere det. Vi bærer med oss noen tunge kostnadsstrukturer fra før i tiden, så det har vært store endringer for å gjøre oss mer levedyktig.

- Blir du noen ganger skremt av de tallene som kommer lineært?

- Skremt er nok ikke riktig å si, men vi må følge med hele tiden. Samtidig ser vi en betydelig vekst i strømmetjenester, som vi er med på. Uavhengig av plattform, så må vi være der folk er. Men jeg tenker at endringene skjer så raskt i TV-bransjen nå at hvis vi ikke tar det innover oss, så vil vi slite med å lykkes.

- TV 2 var «late to the party»

- Hvordan jobber TV 2 med å øke inntektene?

- Kuttet gjøres fordi vi skal ha muskler til å satse på nye flater, som vi gjør med Sumo og TV2.no. Bare i sommer ansatte vi 30 nye folk med en helt annen kompetanse (utviklere, UX). Dette er noe vi har veldig troen på, som vi ønsker å leve av i fremtiden.

- Var dere sent ute?

Toppmøtet under Nordiske mediedager i 2018, bestående av Tine Austvoll Jensen, Olav T. Sandnes, Thor Gjermund Eriksen, Gard Steiro, Jan Grønbech og Morten Aass. Programledere Fredrik Solvang og Sigrid Sollund.

- TV 2 var «late to the party» når det kom til dette, men det taktskiftet måtte vi også ta. Og det opplever jeg at vi virkelig har gjort med en stor Sumo-organisasjon og hos TV 2.no.

- Hvordan ser du på «trusselen» fra Facebook og Google, der førstnevnte nå kjøper sportsrettigheter - og der teknologigiganter leier egne regissører for å lage det beste innholdet?

- Jeg ser ikke på det som en trussel. Det er ikke så altfor lenge siden vi i TV 2 kalte oss «Norges seriemester» - fordi det var vi som plukket de beste utenlandske seriene. Men det finner du også på Netflix. Det er et mesterskap vi ikke er så interessert i lenger, så vi må satse mye mer på det norske. Det er vanskelig for de store internasjonale å lykkes med det norske. Vi må forstå nordmenn flest og der har vi et fortrinn opp mot Google og Facebook og Netflix.

Sandnes sier at de fortsatt er tungt inne på sport og denne høsten har de Premier League, Champions League, Europa League, landslagsfotball, Nations League, for å nevne noe.

- Med det, så ser vi at vi fortsatt kan bite fra oss i møte med de store. Nå har vi nesten for mye av det gode, ler han og fortsetter:

- For oss var det tungt å miste eliteserien, men vi lever etter regelen at sportsrettigheter er noe vi har til leie - og ikke til odel og eie.

- Paradoks at de kalles riksmedier

Olav T. Sandnes ombord i TV 2-skuta under Arendalsuka.

 TV 2-sjefen følger med på debatten om NRKs rolle.

Kanalene har i mange år vært i knivskarp konkurranse om innhold, kompetanse, seertall og slike ting.

Men der Schibsted har gjort NRK til en syndebukk for å hindre avisenes vekst, så er ikke Sandnes med på notene. Ja, NRK programmerer kommersielt ved å legge sendeflater til fem minutter før reklamepausene deres - og ja - NRK konkurrerer digitalt.

Men:

- Skal vi sende NRK tilbake til 90-tallet ved å hindre dem i å følge med i timen? Jeg tror ikke det. Det er en slags gjennomgangstone der man tror at ved å svekke NRK, så styrker man automatisk TV 2. Sånn er det ikke lenger. Jeg tror at hvis vi løfter blikket litt i Norge, og ser de globale plattformenes stadig mer dominerende rolle i Norge, har vi kanskje mer å hente på samarbeide på tvers av gamle konkurranseflater, enn å slå hverandre i hodet i vår lille andedam, for det er ikke en lite andedam lenger.

- Er det viktig for deg å ha lokalkontorer?

- Ja, det er det. Fordi vi skal speile hele Norge. Jeg synes det er et paradoks at de andre kalles riksmedier, men så speiler de egentlig landet fra kun ett sted. Når vi har Asbjørn som sender fra innlandet og har journalister i hele Norge, er det en viktig del av merkevaren TV 2. Mange av de innslagene vi får best respons på, er de som kommer utenfra Oslo.

46-åringen er stolt over lokalkontorene sine. Og at TV 2 har løftet stemmer fra Bergen; akademia og næringsliv - inn i riksflater.

- Men hvorfor trenger du egentlig 135 millioner kroner?

- Dette er ikke en gavepakke, men en dekning av reelle merkostnader, som en følge av at man tar på seg forpliktelser. Dette er ikke nytt, for det har vart siden 1992.

- Hvis dere ikke fikk avtalen, ville dere flyttet til Oslo?

- Vi har hele tiden planlagt at vi skal ha hovedsete i Bergen og har aldri hatt noen plan B. Den har aldri ligget i noen skuff - enten hos meg, hos styret eller hos eierne.

For få kvinner i ledergruppa

I ledergruppa til Olav T. Sandnes sitter det i alt 8 menn og 2 kvinner. I dag har han én redaktørgruppe - og én kommersiell ledergruppe.

- Èn ansatt i TV 2 har uttalt til Medier24 at du har skjøvet det publistiske ut av toppen, ved at redaktørene kun er med på annen hvert møte. Har du skjøvet dem ut?

- Det er feil. Redaktørene rapporterer direkte til meg.

- Men før hadde du Jan Ove Årsæther som satt direkte i toppgruppa di?

- Ja, og nå sitter Karianne, Jarle og Vegard i den øverste ledelsen i TV 2. Det finnes ikke noe organ over redaktørgruppa.

- Så den kritikken biter ikke på?

- Nei. Når vi har diskusjoner som omhandler nyheter, sport og underholdning, så sitter redaktørene rundt bordet. En reporter i TV 2 siterte en gang at «if you're not at the table you're on the menu». Og våre redaktører er «at the table».

- Hvor mange kvinner har du i den gruppa?

Olav T. Sandnes med organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand i TV 2.

- Jeg har to kvinner i min ledergruppe, Karianne Solbrække og Sarah Willand, og det er for dårlig. Jeg har for få kvinner i min ledergruppe.

- Hvorfor har du det da?

- Tidlig i mitt virke har jeg ikke vært bevisst nok på det å komponere et mangfold i ledergruppa mi. Det tar jeg selvkritikk på og ønsker å forbedre.

- Hvordan skal du gjøre det?

- Det er ikke slik at jeg ønsker at mine ledere skal sitte og se seg over skulderen og si at «nå blir jeg byttet ut, fordi jeg har feil kjønn», men jeg har sagt at vi skal jobbe langsiktig med å forbedre kjønnsbalansen. Ikke bare i toppgruppa, men på alle ledernivåer.

- Noe av det vi kan gjøre er å sikre at eksterne rekrutteringer i første rekke er kvinner - også tror jeg at det er et feil signal å sende internt at det kun er kvinner som skal ha opprykk, men at det skal være en god balanse - det er et viktig signal å sende.

- Hvorfor er det viktig?

- Jeg tror når vi skal speile Norge, så må vi også kunne speile et mangfold og det er noen åpenbare parametere: Alder, kjønn, etnisitet, kulturell bakgrunn og slike ting. Det er enkelt å måle. Men vi ønsker oss også et mangfold i det som er vanskeligere å måle, som politisk overbevisning, legning osv.

Dette har TV 2-sjefen lært av #MeToo

Sandnes innså akkurat at ved å ta med Medier24 på ei skute, så blir det masse ordspill i tittel og ingress. Det kan vi bekrefte.

TV 2 gikk foran absolutt alle mediene i Norge og tok et generaloppgjør mot interne holdninger. Kampanjen fikk konsekvenser for ansattes arbeidsforhold - og noen måtte gå. 

Sandnes mener at #MeToo-kampanjen var ekstremt viktig for det norske samfunnet og i andre land, ved at det økte bevisstheten rundt seksuell trakassering som et samfunnsproblem.

- Det var viktig at vi gikk foran og tok vårt eget oppgjør. Det kampanjen gjorde i realiteten var å tvinge sånne som meg til å ikke ha distribusjonsforhandlinger, rettighetsforhandlinger osv. over dette på agendaen. Det ble løftet øverst på agendaen og det var det viktigste. Vi har jo hatt, i varierende grad, regelverk på den type temaer, men jeg tror ikke det har vært høy bevissthet rundt det.

- Har det fått konsekvenser for personer i TV 2?

- Jeg ønsker ikke å gå innpå enkeltsaker, men det har fått konsekvenser for enkeltpersoner. Vi kalte det et generaloppgjør, men det er ikke sikkert at vi har gjort alt rett. Men jeg tror og håper at vi kan se oss tilbake og se at vi kan stå for det i ettertid.

Skuta på rett kjøl

- Går det mot lysere tider nå?

- I TV 2 erkjenner vi at vi ikke er en liten paradisøy midt i stormen, for endringene påvirker også oss. Vi har nå tre år på baken med store omstillinger, som gjør at vi vet at vi kan klare oss. Er vi modige og tørr å gjøre endringer - og kanskje til og med litt mer enn det vi kjenner på i magen, tror jeg vi har en lys fremtid foran oss i TV 2.

- Er skuta på rett kjøl?

- Vi kan alltid gjøre ting bedre i TV 2. Og i det øyeblikket jeg slutter å si det, bør jeg finne meg noe annet å gjøre ganske fort. Men skuta er på rett kjøl, ler han.

- Hvor lenge er du ved roret?

- Så lenge jeg får lov. Jeg kan ikke utelukke at noen er bedre egnet enn meg på ett tidspunkt, men jeg kunne ikke tenkt meg en mer spennende organisasjon å jobbe med. De ansatte står på i jobben sin fordi de ønsker å være viktige og underholde og bidra i det norske samfunnet-  og det er en gave å jobbe med slike folk. Det er ikke en festtale, jeg mener det.

Powered by Labrador CMS