NTBs Sarah Sørheim og Resett-redaktør Helge Lurås.NTB Scanpix / montasje
NTB tar grep overfor Resett: Nekter dem å ha kommentarfelt på en rekke saker
Det alternative nyhetsnettstedet må skru av kommentarfelt på NTB-saker om krim- og hendelsesnyheter. – Vi skulle ønske NTB så verdien av åpne kommentarfelt på alle saker, men har valgt å komme dem i møte, sier Resett-Lurås.
Nå tar nyhetsbyrået grep – og har bedt Resett om å fjerne kommentarfelt på enkelte av NTB-sakene de bruker, ettersom Resett ikke er medlem i en presseorganisasjon, og derfor ikke kan klages inn til Pressens Faglige Utvalg (PFU).
– I dialog med Resett har vi bedt dem om å fjerne kommentarfelt på en del av NTB-sakene, som for eksempel krim- og hendelsesnyheter, sier NTB-sjef Mads Yngve Storvik til Medier24.
– Krysspress
Resett-redaktør Helge Lurås sier til Medier24 at de har valgt å komme NTB i møte på deres ønske.
– I de fleste NTB-saker vil det fortsatt være kommentarfelt. Vi skulle ønske NTB så verdien av åpne kommentarfelt på alle saker, men har valgt å komme dem i møte. Det er ikke realistisk for Resett og kunne dekke alle saker selv, og NTB har en monopolsituasjon, sier Lurås til Medier24.
Lurås legger til at dette er en løsning de lever fint med.
– Jeg forstår at ledelsen i NTB har vært under krysspress, også fra egne ansatte. NTB-ledelsen har behandlet oss redelig fram til nå og vi har forsøkt å gjengjelde velviljen. Løsningen er et kompromiss vi kan leve med, sier han.
– Har tillit til at Resett følger opp
Nyhetsredaktør i NTB, Sarah Sørheim, forteller at denne avtalen er et resultat av en lengre dialog.
– Det er et resultat av en dialog vi har hatt med Resett den siste tiden, og jeg tror dette er en god løsning for begge parter. Det som er viktig for oss i NTB er at bruken av vårt stoff foregår på en måte som ikke påvirker vårt omdømme negativt, sier hun og legger til:
– Når det gjelder kommentarfeltene på Resett, så anerkjenner vi at vi ikke har noen myndighet over det, men vi tok initiativ til dette fordi det har vært en del eksempel på ytringer i kommentarfeltene der som vi mener bryter med Vær varsom-plakaten, sier hun.
Sørheim har tillit til at Resett kommer til å overholde avtalen, men at de ikke har detaljstyrt hvilke saker som skal omfattes av avtalen og ikke.
– Jeg har tillit til at Resett kommer til å følge opp dette på en god måte. Vi har blitt enige om at dette gjelder i løpende krim- og hendelsesnyheter, og i andre saker der det erfaringsmessig blir høy temperatur i kommentarfeltet. Det er vanskelig å si generelt hva slags type saker det er, og det løser vi gjennom en løpende dialog.
Ikke aktuelt å si opp avtalen
– Er det aktuelt å si opp kundeforholdet med Resett?
– Det er ikke aktuelt å si opp det kundeforholdet per nå, svarer Sørheim.
– Kan det bli aktuelt i framtiden?
– På et generelt grunnlag: Selvsagt kan det det, for vi har strenge krav til våre kunder. Det handler for eksempel om hvordan man bruker vårt stoff. Vi stiller blant annet krav om at stoffet vårt ikke skal redigeres på en måte som gjør at meningsinnholdet endres, sier hun og legger til:
– Vi følger med på hvordan stoffet vårt brukes, og per nå er det ingenting med Resett sin bruk av NTB-stoffet som tilsier at vi skal si opp avtalen vår med dem.
Hun peker på at dette er en krevende sak for NTB – og at prinsippet om likebehandling av kunder veier svært tungt i denne saken.
– NTB, som nyhetsbyrå, skal ikke ta stilling til våre kunder basert på hva vi mener om innholdet på de ulike plattformene hos de ulike kundene. Det er viktig for oss å være prinsipielle i dialogen med våre kunder, men akkurat Resett er krevende for oss. Det er sterke meninger om Resett og sterke følelser knyttet til Resett – på begge sider av bordet. Alt vi gjør opp mot dem skal være prinsipielt begrunnet – og bunne i prinsippet om at man ikke behandler kundene ulikt.
– En god start
Klubbleder i NTB, Grethe Brandsø, sa tidligere i år at de ansatte blant annet har reagert på hvordan kommentarfeltene inne på Resett.no under NTB-saker ser ut, og sa til Medier24 i april. Da var status at Resett hadde brukt over 22.000 NTB-saker.
– Når kommentarfeltene genererer så mye hets og trakassering, er det ubehagelig å vite at det er din sak som har startet det hele. De låner presseetikkens troverdighet med å bruke NTB-stoff, for da framstår nettstedet som veldig skikkelig, sa klubblederen til Medier24 tidligere i år.
Hun kaller dagens annonsering «en god start» – og er fornøyd med at ledelsen har lyttet til klubbens bekymringsmelding om ikke-redaksjonelle kunder, som de sendte tidligere i år.
– Jeg synes dette er en god start. Resett er ikke en avis, det er et nettsted, som ikke er underlagt pressens selvdømmeordning. Da er de ikke pålagt å følge reglene for redigering av kommentarfelt, slik aviser må. Da tenker jeg det er bra å ha ulike regler for redaksjonelle og ikke-redaksjonelle kunder, slik vi har etterlyst tidligere, sier hun til Medier24.
– Vi har en del igjen
Samtidig understreker hun at alle problemene ikke er løst, ved å stramme inn rundt bruk av kommentarfelt.
– Vi har en del igjen. De bruker vår journalistikk for å legitimere sine saker på et nettsted som ikke er redaksjonelt. Det problemet gjenstår, og det håper jeg ledelsen hos oss fortsatt jobber med. Det har de også sagt at de ser på en måte å differensiere kontrakter, sier hun.
– Opplever du at ledelsen her har lyttet til klubben?
– De har begynt, og det er jeg glad for. Vi tok jo opp dette ved flere anledninger, og sendte en lang bekymringsmelding til ledelsen i mai – som handler om bruk av stoffet vårt hos kunder som er ikke-redaksjonelle.
Hun peker blant annet på det hun mener er et behov for å ha ulike kontrakter for kunder som er redaksjonelle – og dermed underlagt presseetikken – og kunder som ikke er redaksjonelle.
– Jeg håper vi får på plass en ordning, slik at ikke journalistikken misbrukes, og at vi låner bort presseetikkens ham, på en måte vi opplever at flere ikke-redaksjonelle kunder kan gjøre, så lenge kontraktene er likelydende. Og det ønsker vi ikke, sier hun og legger til:
– Ledelsen har snakket mye om at NTB har tilnærmet monopol, og at man derfor må være varsom på hvem som kan være kunder og ikke. Men med det følger også et stort ansvar med andre veien, sier hun.