Fra neste uke må Resett stenge kommentarfeltet på NTB-saker

Nye NTB-regler strammer inn overfor kunder som Resett. – Jeg synes dette er synd, sier Resetts Helge Lurås.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

NTB-sjef Mads Yngve Storvik varslet i februar at nyhetsbyrået kommer til å stramme inn regelverket for bruk av NTB-saker. De nye reglene gjelder for kunder som ikke er underlagt pressens selvdømmeordning, PFU.

Blant NTBs kunder som faller innunder det nye regelverket er nettstedet Resett. 

Nå bekrefter nyhetsredaktør Sarah Sørheim at kontraktene er klare og at det nye regelverket trer i kraft fra neste uke, det vil si fra 1. juni eller «så snart det er teknisk og praktisk mulig å gjennomføre».

– Vi innfører noen endringer som i større grad regulerer hvordan vårt stoff kan brukes av disse kundene, sier Sørheim til Medier24. 

Tydelig merking

Endringene blir blant annet stenging av kommentarfelt på alle NTBs saker. I tillegg skal skillet mellom NTB-saker og andre saker merkes tydeligere. 

Kulturredaktør Sarah Sørheim i Aftenposten

– Det er nå uttalt i våre avtalevilkår at journalistisk innhold fra NTB skal merkes tydelig på kundens sider og at vårt innhold ikke skal publiseres sammen med kommersielt innhold, sier hun. 

Eksempelet hun bruker er at NTB-saker nå skal merkes tydelig både på front og inne i selve saken. I tillegg kan man ikke legge inn såkalt «salgsfremmende lenker». 

– Salgsutløsende lenker kan ikke blandes i vårt redaksjonelle stoff. Målet med dette er at leserne aldri skal være i tvil om hvorvidt de leser fri og uavhengig journalistikk, eller om de leser kommersielt innhold. Det er en viktig for grunnpilar for bransjen og viktig for oss. 

– Et redaktøransvar

Når det gjelder stenging av kommentarfelt under NTB-saker er Sørheim klar: 

– Det er et redaktøransvar å redigere kommentarfelt. Vi stoler på at det ansvaret ivaretas av de kundene som er en del av PFU-ordningen. Hos de kundene som ikke er pålagt av presseetikken å redigere kommentarfelt, vil de som utsettes for påstander av faktisk art i kommentarfeltet, som bryter med presseetikken, ikke ha mulighet til å klage nettstedet inn til PFU, sier hun og legger til: 

– Med det i bakhodet har vi kommet fram til at det ryddigste er at man dropper kommentarfelt under alle NTB-saker. 

– Hvordan skal dere sikre at avtalen følges?

– Poenget er at disse reglene skal være så enkle at det ikke skal være noen skjønnsvurderinger inne i bildet, sier hun og understreker at hun legger til grunn at de nye kontraktene følges, slik også de gamle kontraktene ble fulgt. 

 Det er NTBs kommersielle avdeling som har det formelle ansvaret for å følge opp avtalen.

– Synd

Redaktør for Resett, Helge Lurås, sier til Medier24 at han mener det er synd at stadig flere medier går bort fra ordningen med kommentarfelt og at NTB strammer inn på kommentarfeltbruken hos seg. 

– Jeg synes dette er synd. Jeg mener det er viktig at leserne får kommentere på saker vi skriver. De blir ofte bedre av at man får korrigerende kritikk i kommentarfeltet. Det mener jeg prinsipielt, både om sakene vi har laget selv og om NTB-saker, sier han. 

Helge Lurås, redaktør i nettstedet Resett.

Han mener også at det er konkurransevridende. Det handler blant annet om at Document-redaktør Hans Rustad er medlem i Norsk Redaktørforening, og dermed kan også Documents journalistikk klages inn til PFU. Lurås selv har søkt om medlemskap i redaktørforeningen to ganger – og fått nei begge gangene.

– Hadde det vært et alternativ til NTB i Norge, så kunne vi sagt opp avtalen. Men de har nærmest monopol. Det er det som gjør disse kravene ekstra problematiske. Vi har ikke noe annet sted å gå. Det mener jeg NTB burde tatt med i betraktningen – når det gjelder å stille oss i den situasjonen vi står i nå, sier han. 

Lurås har selv kommentert saken på eget nettsted, hvor han sier han mener at stengingen av kommentarfelt handler om å skjerme seg fra kritikk fra leserne og at det er dobbeltmoralsk, så lenge man fortsatt tillater deling av sakene i sosiale medier. 

– At de må gjøre dette på grunn av PFU og presseetikken er etter min mening et konstruert argument. Dette har oppstått fordi klubben i NTB har reagert spesifikt på Resett. Det er helt åpenbart at dette er en Resett-spesifikk ordning, selv om NTB sier noe annet. 

Medier24 har tidligere skrevet om brevet fra NTB-klubben, hvor de blant annet tar opp utfordringer knyttet til Resetts kommentarfelt. Da Medier24 skrev om dette i april 2019 hadde Resett publisert over 22.000 NTB-saker. Et enkelt søk viser at tallet per 27. mai 2020 er 40.724 NTB-saker. 

– Forstår kritikken

Sørheim forstår at Lurås og Resett ikke liker endringene. 

– Jeg forstår at Resett er misfornøyd med dette. En viktig del av Resett sin leserkontakt handler om å kunne diskutere ting i kommentarfeltet. Resett sier til oss at de opplever denne stengingen som uheldig og at det svekker deres produkt. Jeg skjønner det, men for oss ble det et spørsmål om ryddighet rundt det som må være førsteprioritet for vår del – de etiske retningslinjene våre, sier hun. 

Sørheim er også klar på at dette gjelder alle kundene som ikke er med i PFU-ordningen, ikke bare Resett. 

– De nye avtalene er ikke laget med utgangspunkt i Resett. De er prinsipielle og gjelder for alle kunder i denne kategorien. Vi har valgt et mest mulig nøytralt utgangspunkt for å plassere kunder i de ulike gruppene, sier hun og legger til: 

– Det betyr også at den dagen Resett blir medlem i Redaktørforeningen, så bytter de kategori. 

 Sørheim er klar på at hun mener dette ikke handler om å skjerme seg fra kritikk. s

– Det er ingen hemmelighet at NTB får mye kritikk i Resetts kommentarfelt. Jeg må be dem om å ta meg på ordet: Dette handler ikke om ytringsfriheten til verken oss eller dem – eller muligheten til å unngå kritikk. Dette handler om NTBs mulighet til å sikre vår uavhengige posisjon. Det er det som nettopp er forsvarsverket mot en svekkelse av ytringsfriheten, sier hun.

Powered by Labrador CMS