– Det er ikkje så hakkande gale 4G der, men det er for langt til straum. Då må me ha ein 3-400 lang straumleidning, og det fungerer sjeldan godt ute i skogen, med flo, fjære, og geiter som tygg på kablane våre. Det har me ikkje vågd å prøve enno. Om me hadde hatt aggregat måtte me gått ut dagleg for å fylle på, seier Åge Taule til Medier24 når me møter dei i lokala til NRK på Media City Bergen.
– For å setje opp ein stream, som me gjer stadig vekk, er det gjerne i område kor ein har Wi-Fi og straum tilgjengeleg. Hovudproblemet der ute var at det var stor avstand til der båten ligg, fordi dei har laga ei sikringssone rundt. For å få god sikt, må ein på denne avstanden, som følgje av ei bukt som ligg mellom, legg han til.
Kreativitet
Og løysinga for å få straum og signal til å, ubemanna, streame direkte frå det havarerte skipet?
Brenselcelle som gir straum til batteri, Sony A7s II, 600mm objektiv, ein Blackmagic, LiveU – alt i ein noko lunde vêrtett metallkasse.
– I maritime miljø er det ikkje uvanleg å bruke brenselcelle som straumkjelde. Det er ein straumgenerator som gir akkurat nok straum til vårt bruk. Alt er kjent teknologi, men brukt på ein ny måte, seier han.
Ei kanne brenselcelle gir straum for ei veke. Med to kanner på staden må dei bytte ut og fylle på annankvar veke.
Teknikar Erling Johnsen skyt inn:
– Etter det me kjenner til er ikkje brenselcelle blitt brukt til tv-produksjon før. Det gir ikkje nok straum. LiveU-teknikken er heller ikkje laga for å halda på så lenge, og me køyrer den til det ytste, seier han.
Saka held fram under biletet.
Og nettopp LiveU-en har gjort at sendinga går ned rett så det er. Då må dei rykke ut og få streamen opp og gå igjen.
– Med denne pakken gjekk det akkurat for oss, men LiveU-en er det svake leddet for oss no, då den ikkje er laga for å streame meir enn nokre timar om gangen. No har me halde på i fleire månadar, og det likar den ikkje, så den går ned med ujamne mellomrom, seier Taule.
Svoltne geiter
Kollega Rune Endre Larsen utdjupar:
– For å få god nok dekning hadde me LiveU-en oppi ein plastboks, og då gjorde me slik at kablane kunne gå ut av den og inn i metallkassa, kor kamera og resten av utstyret står. Me mista forbindelsen ein gong, fordi ei geit hadde vore og ete opp alle kablane. Etter at me plasserte den inni metallkassa fekk me dårlegare dekning. Det kan vere det som er årsaka til at dekninga går opp og ned. Når det vert så dårleg at me mistar forbindelsen kjem den ikkje tilbake, så då må me fysisk ut og restarte, seier han.
Ein av hjernane bak metallkassa som rommar utstyret er teknikar Sindre Skrede.
– Me har laga ein del slike kassar før. Me har hatt ein tanke om å lage ein som står utan straum. Teorien og teikningane har vore der, men me har mangla pengane. Då dette skjedde, kom pengane. Eg var langt borte, i Skjervøy, men konsulterte via telefon, seier han.
Det er langt frå første gang gjengen hos NRK Hordaland må innovere for å få sendt direkte. Teknikarane på Media City Bergen har nemleg sjangeransvar for statskanalen sine minutt-for-minutt-sendingar.
– Det gjer at me er nøydd til å gjere mykje rart, seier Taule.
– Det er ikkje mange kontor som har ein miks av teknikarar med den kompetansen me har. Det er mange smarte folk rundt om i heile NRK, men me er heldige som kanskje har fleire – og med ein god miks, legg han til.
Taule har laga ein presentasjon av løysinga ute i Øygarden, og deler villig med andre i bransjen.
– Det er mange kollegaer som er nyfikne. Det er stadig krav om å sende direkte på vanskelege stader, seier han.
Ros frå redaktøren
Distriktsredaktør i NRK Hordaland, Dyveke Buanes, er nøgd med teknikarane på huset.
– Det er heilt fantastisk å ha ein slik gjeng her, seier ho.
No har NRK streame direkte frå fregatten sidan november, og dei har delt villig med konkurrentane. Både TV 2, Bergens Tidende og VG har drege god nytte av kompetansen til rikskringkastaren.
– Me har fått mykje god respons hos Bergens Tidende og TV 2 som er her på Media City, seier Buanes.
– Me gir streamen til dei som spør, seier ho vidare.