Helene Husvik mistet jobben i TV 2 - nå vil hun lære bedrifter hvordan de kan håndtere vanskelige omstillingsprosesser.

Helene Husvik (29) lærte mye da hun fikk sparken i TV 2. Nå vil hun hjelpe ledere med nedbemanning

– Det å få sparken er ganske tabubelagt, sier hun.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Helene Husvik (29) mistet jobben i TV 2, hvor hun var programleder i «FotballExtra», og saken holdt på å ende i retten.

Partene kom imidlertid til enighet før de havnet der. 

Nå har hun bestemt seg for å bruke erfaringen fra nedbemanningsprosessen til noe konstruktivt, og skal holde foredrag for ledere og mellomledere med tips og råd til hvordan man best mulig kan håndtere vanskelige situasjoner på jobb. 

– Det å få sparken er ganske tabubelagt. Det er på ingen måte kult å si at du har fått sparken, og det er kanskje derfor det ikke finnes så mange synspunkter fra vår side heller, sier hun. 

Hennes erfaring er at mange savner perspektivene til de ansatte i diskusjonen om omstilling, oppsigelser og hvordan man kan håndtere vanskelige samtaler mellom sjef og ansatt. 

– Mitt inntrykk er at det er veldig mange tips og råd fra jurister, HR-folk, arbeidsgivere, og få fra arbeidstakersiden. Jeg mener det bør komme en stemme fra den andre siden også. Etter min erfaring er det mye å lære av å høre våre synspunkter også, sier hun. 

Når Excel-arket skal gjennomføres i praksis

Husvik oppsummerer prosessen for sin egen del i TV 2 omtrent slik: 

– Jeg fikk beskjed om at jeg var overtallig, og fikk etterhvert en oppsigelse. Så bestred jeg oppsigelsen, og havnet i en prosess som varte i over syv måneder, sier hun. 

Hun mener det er synd om de syv månedene ikke kan brukes til noe konstruktivt. 

– Å gå gjennom noe så kjipt. Det hadde vært synd om den erfaringen ikke skulle brukes til noe, sier hun. 

Hun råder alle ledere som skal inn i krevende prosesser med de ansatte om å ikke glemme at man er medmenneske - også når ting blir vanskelig. 

– Dette er vanskelig også for ledere og sjefer. Mange har aldri gjort dette før og er redde for å gjøre feil og ender derfor opp med å ikke gjøre noe. Det er ikke matte, hvor det finnes et fasitsvar. Når det som står i Ecxel-arket skal gjennomføres i praksis, har man ofte glemt å huske på å snakke om hvordan det skal gjøres. 

Hun er opptatt av at det må være gjensidig respekt og forståelse på plass, for at man skal kunne fortsette å fungere i en arbeidssituasjon selv om man kanskje står midt i en vanskelig prosess. 

– Overskriften er at det handler om å være et medmenneske, med respekt og forståelse - og huske på at det er vanskelig for alle parter, sier hun. 

– Ikke fordi jeg er bitter

Oppsigelsen hos TV 2 endte nesten i retten for Husvik sin del, men hun understreker at hun ikke lager foredraget nå fordi hun er bitter, men fordi hun vil bruke opplevelsen til å hjelpe andre. 

– Det er ikke fordi jeg er bitter, eller ønsker å ta TV2 for noe. Dette var noe som skjedde, og det kommer jeg til å leve med. Og da har jeg lyst til å bruke det til noe positivt, heller enn å gjemme det bort i en skuff. 

Hun sier at det medmenneskelige perspektivet var noe hun savnet i prosessen rundt oppsigelsen - og at begge parter kunne snakke om at det var vanskelig. 

– De forberedte seg godt og lenge, for de gjorde en omfattende endring og nedbemanning. Men det ligger i kortene at jeg savnet å bli tatt vare på, ettersom jeg har laget dette foredraget, sier hun.  

Selv sier hun at selvtilliten er tilbake, og understreker at hun fikk ny jobb kort tid etter at hun var ferdig i TV 2. Men det er mange som sliter med å håndtere en oppsigelse i ettertid. 

– Men det er mange som sliter i mange år etterpå fordi de ble tråkka på, eller mistet selvtilliten etter den prosessen de måtte gå gjennom, sier hun. 

Mener bedrifter kan spare tid og penger

Husvik mener gode prosesser kan spare bedriften både for tid og penger, både gjennom at ansatte som ikke er innplassert i en ny organisasjon er effektive arbeidstakere mens prosessen pågår. 

Hun mener også at godt gjennomførte prosesser vil føre til at man beholder respekten som leder. 

– Du kan spare tid, penger og energi på det. I tillegg er det slik at de som er igjen ser hvordan du som leder håndterer en slik sak, og hvis du håndterer det dårlig kan det påvirke hvordan de ansatte seg på deg som leder, sier hun. 

Powered by Labrador CMS