De vil forandre streaming-hverdagen din: «ParrotPlay» skal samle alt på ett sted

Stig Eide Sivertsen og Hein Espen Hattestad med nytt prosjekt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Mandag denne uka var det en celeber og lukket presentasjon på Ullevål Stadion i forkant av landskampen mellom Norge og Sverige.

Der viste Stig Eide Sivertsen og Hein Espen Hattestad fram hvor langt de er kommet med tjenesten «ParrotPlay», til blant andre TV-sjefer og andre personer relatert til bransjen og eget nettverk.

Begge har en lang karriere bak seg i medier, TV og teknologi, og er i dag blant annet engasjert sammen i selskapet Cstick Media AS.

Forretningsideen til det neste prosjektet ParrotPlay er såre enkel:

Samle flest mulig streaming-tjenester på ett sted. Slik at du får én felles pålogging til både Viaplay, TV2Sumo, Dplay, med mer. Og kan søke opp innhold og spille av fra alle i én portal.

- ParrotPlay is working towards offering your own personal place for entertainment and all your favourite content, just the way you like it, skriver selskapet om sin visjon på ParrotPlay.tv. Hvor man allerede kan skrive seg på en såkalt «alpha-test» av tjenesten.

Bakgrunnen for tjenesten handler om å gjøre det enklest mulig for brukeren. I stedet for å logge på mange forskjellige steder for å streame TV, film og serier, skal du kunne gjøre det ett sted. Og derfra søke opp det du leter etter - i alle tjenestene samtidig.

Målet er å samle flere tjenester «bak» en felles pålogging. Men ParrotPlay skiller seg fra lignende tjenester på at selve innholdet ikke skal flyttes eller lisensieres til andre enn utgiveren - ParrotPlay ligger bare som et «skall» oppå TV2Sumo, Viaplay eller NRK for den del. Og fasiliterer innholdet ut til brukerne.

Portalen skal etter planen også ha en personaliserings- og anbefalingstjeneste, på tvers av de forskjellige plattformene.

Slik at den for eksempel kan anbefale en serie på Viaplay, fordi du har likt en annen serie på Dplay.

Den kommersielle forretningsmodellen er dog foreløpig ikke helt klar. Tanken er i utgangspunktet ikke å ta en cut av innholdsleverandørenes abonnement.

Lanseringsdato er heller ikke offentliggjort, men i disse tider jobber grúnderne opp mot innholdsleverandørene. Noe mandagens lansering var en del av.

Medier24 kommer tilbake til mer om ParrotPlay ved en senere anledning.

Powered by Labrador CMS