Heidi Wiggen er hodejeger i Visindi, og har rekruttert ledere til mediebransjen i en årrekke. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix

Hvordan kan vi få større mangfold i mediebransjen? Noen av dagens toppledere må rett og slett byttes ut, mener hodejeger

- Det handler om en kultur som sitter så fast at man ikke får gjort noe med det uten å bytte ut de som bærer kulturen videre, sier Heidi Wiggen. Her er hennes tre beste tips til kvinner som vil opp og fram.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Hodejeger Heidi Wiggen i Visindi har jobbet med lederrekruttering i mediebransjen lenge. Tirsdag møtte hun Medienettverket for kvinner i ledelse, for å snakke på vårkonferansen om hvordan bransjen jobber med å få på plass en mer mangfoldig ledelse. 

- Hvordan ser en standard topplederbestilling ut, spurte Veslemøy Østrem. 

- Jeg tror det er lenge siden kjønn ikke var et tema, og hvis oppdragsgiver ikke tar det opp, så tar jeg det opp, sa Wiggen. 

- Det er blendahvitt i mediebransjen

Wiggen sa at kjønnsbalanse i ledelsen har blitt viktigere for mange toppledere:

- De fleste innser at det er noe som skaper bredde og mangfold, og dermed bedre ledelse. Ingen kan lede alene i et vakuum, og det å få en bredde i holdninger, referanserammer og erfaringer er viktig, 

- Er alle like flinke? , spurte Østrem.

Hodejeger Heidi Wiggen stod på scenen under Medienettverkets vårkonferanse sammen med Veslemøy Østrem, eventansvarlig i Aftenposten. Foto: Eira Lie Jor 

- Nei, svarte en smilende Wiggen. 

- Vil du utdype det, fortsatte Østrem. 

- Nei, svarte Wiggen og mottok latter fra salen. 

Hun valgte likevel å utdype hvorfor hun tror noen mediebedrifter er flinkere enn andre når det kommer til mangfold i ledelsen. 

- Det handler om lav bevissthet. Det man er bevisst, det kan man gjøre noe med. Det man ikke er bevisst er vanskeligere å gjøre noe med, sier Wiggen. 

Selv om dagens diskusjon i all hovedsak dreide seg om kjønn, er Wiggen opptatt av at mangfold ikke bare handler om det, men også bakgrunn. 

- Det er blendahvitt i mediebransjen. Det er en stor bekymring. Jeg har en ambisjon - jeg skal være kjønns-, alders- og etnisitetsblind i enhver rekrutteringsprosess, sa Wiggen. 

- Jeg tror noen toppledere burde byttes ut

Wiggen har ved flere anledninger vært i møter med toppledere som allerede har en kandidat i tankene i det personen går inn i møtet. 

- Da er det min jobb å bruke en analytisk tilnærming for bort den tankegangen. Man ser noen som likner på deg selv, eller som man kjenner godt til. Og om man alltid velger den personen, så får man ikke mer mangfold, sa Wiggen. 

På spørsmål om hvordan hun tror man kan skape en kulturendring hos de selskapene som ikke er like flinke på mangfold.

Da prøvde hun seg på det hun kalte en «ekte nordnorsk spissformulering». 

- Jeg tror noen toppledere burde byttes ut for at vi skal få større mangfold. Det handler om en kultur som sitter så fast, at man får ikke gjort noe med det uten å bytte ut av de som er bærere og utviklere av kultur. 

- Det er grøfter på hver side av veien

Hun sa også at mange ledere i en rekrutteringsprosess leter etter noen som likner på seg selv, noe som henger sammen med at det er trygt å velge noen som likner på seg selv. 

- Vi leter ofte etter det som er trygt. Ledere sitter med mange utfordringer, og bransjen snur seg kanskje fortere enn det man klarer selv. Da leter man etter noe som er trygt, sa Wiggen. 

Samtidig er Wiggen klar på at det er flere feller det er mulig å gå i. 

- Det er grøfter på hver side av veien her. Det kan ikke være slik at enhver mann som har passert 50 er helt uaktuelt til alle stillinger, sa hun. 

Tre råd til deg som vil opp og fram i mediebransjen

Wiggens første råd er klassisk, og vil kanskje grense til kjedelig, ifølge hodejegeren. 

- Kan begynne med det som er kjedelig, men typisk for vår bransje. Vær sikker på at du passer til den stillingen du aspirerer til, sa Wiggen. 

Det andre rådet er å være tryggere på egen kompetanse. 

-Vær bevisst på det du er god på. Slutt med å begynne med å si hva dere ikke kan. Ok, hvis du ikke har kompetanse på økonomistyring, så er det sikkert noen andre som har god kompetanse på dette og har fine excelark du kan få, sa hun. 

Det siste rådet er å være bevisst på at du kan tape. 

- I en sånn prosess må du være bevisst på at du er en av flere, og at du kan tape. Ikke gi opp, det er alltid sånn at man konkurrerer med noen. Jeg møter kandidater langs min vei som har fått nei en, to, tre og fire ganger. Så sitter det plutselig. 

- Er kvinner flinkere til å gå i «bitter-fella»? 

- Ja. Det er kvinner flinkere til. Man må ha litt fighter-vilje og ikke gi opp, sa Wiggen. 

Powered by Labrador CMS