Tete Lidbom og Sven Bisgaard Sundet i podkasten Heia Fotball!Jonas Jeremiassen Tomter
Tete og Sven gjør podkast på dugnad: Tre NRK-ansatte har suksess med «Heia Fotball», mens de deler på en halvstilling
Programlederne i «Heia Fotball» fikk til nøds starte podkasten, hvis de gjorde det ved siden av de ekte jobbene sine i P3. Nå har de fått 25.000 følgere i sosiale medier og eget radioprogram på lørdager.
7. februar 2014 kom den første utgaven av podkasten «Heia Fotball» med rapperen Jaa9 som gjest i studio. Siden den gang har det gått slag i slag for programmet som egentlig bare var et hobbyprosjekt.
– Vi satte i timesvis på kontoret og snakka om fotball uansett, så da kom jeg på ideen om å starte podkast. Dette var jo lenge før hele mediebransjen våknet på de greiene her, sier Tete Lidbom.
– Det var jeg som kom på ideen og du kom på navnet. Men ok, vi kan godt si at det var Tete, men det var egentlig meg, svarer Sven Bisgaard Sundet.
For slik er dialogen mellom de to kompisene og nettsjefen Lars H. Andersen, som én gang i uka slipper en podkast og som nå nylig fikk sitt eget radioprogram på P3.
Mye dugnad
– Det er en nerdepodkast som er veldig portrettstyrt der vi intervjuer en gjest om fotballopplevelser, vi ser på høydepunkter, prater om aktuelle hendelser i fotball-Norge og hører på bra musikk, fortsetter han.
Heia fotball! Podkasten for deg som er opptatt av fine drakter, kjekke trenere, nidoble overstegsfinter, kung fu-sparkende franske poeter og sorte copa mundials. Hver fredag på P3.no. Med Sven Bisgaard Sundet og Tete Lidbom. Og Nettsjef Lars.
Programmets beskrivelse av seg selv.
Men veien fra kontorpreik til podkast og nå eget radioprogram har vært rimelig bratt. Det meste er gjort på dugnad og mellom slagene, noe som var kravet fra sjefen i starten. Lidbom jobber nemlig til daglig som musikkprodusent i Urørt og som programleder i eget rockeprogram, mens Sundet er reporter i aktualitetsprogrammet Verdens rikeste land.
– Vi spurte hva sjefen syntes om prosjektet og han sa kjør på, så lenge det ikke tar for mye tid og krefter, så fikk vi bruke en 20-prosentstilling på det, sier Sundet.
– Hvordan er stillingsprosenten nå da?
– Vi har fått en halvstilling, men nå er vi tre personer som deler på den, så lisensbetalerne kan trygt si at de får valuta for pengene, ler Lidom, som også understreker at han får noen arbeidstimer til å bli med på innspillingen.
– Dette er jo hobbyen vår i tillegg, men noen ganger føles det som om jeg skulker fra den egentlige jobben min, for å gjøre dette, repliserer Sundet og ler.
P3-gutta har en SMS-dialog gående på jobb hvor det sendes flere titalls meldinger hver dag, så nettsjefen får tilgang på materiale han kan produsere til bruk i blant annet sosiale medier.
25.000 følgere i sosiale medier
Siden oppstarten har de sakte, men sikkert bygd opp en fanskare som har blitt større og større. De vet ikke helt lyttertallene, men merker det på innboksen, som signaliserer at det er svært mange som hører på. Begge understreker at de digger jobbene sine og at nettopp det at det gjøres på hobbybasis, faktisk er med på å gjøre programmet bedre.
– Vi har ikke tid eller ressurser til å bruke ekte fotografer og klippere på ting vi gjør i sosiale medier for eksempel. Vi gjorde et stunt der vi gikk til Steinkjer fra Trondheim og da filmet vi det på Snapchat. Hadde vi gjort det samme med en profesjonell kameramann, hadde avstanden blitt for stor til lytterne våre, sier Lidbom og viser til at de doblet antallet følgere på det sosiale mediet under stuntet.
Heia Fotball har blitt løftet fram av folk i bransjen, nettopp fordi de er gode på sosiale medier. Selv estimerer de at programmet har rundt 25.000 følgere på Snapchat, Instagram, Twitter og Facebook. Og nesten 4500 åpner storyen deres hver dag i snitt.
Ingen av dem har journalistutdanning og Lidom sier det ville vært en fornærmelse mot norske journalister om han fikk den yrkestittelen, til tross for at det står i stillingsbeskrivelsen hans.
Sundet, som har 10 års erfaring som vaktsjef, reporter og programleder, er derimot uenig og sier han bruker mye tid på research og de tunge løftene, mens Lidbom «bare hopper inn og preiker når det passer».
– Dere fikk nettopp tillit fra P3 ved at de ga dere en slot på radio på lørdager. Hvordan har det gått?
– Vi spiller inn sendingen på fredager, så vi kan bruke mye mer tid på aktuelle tema, som kampene som blir spilt i helgene. Den største forskjellen er vel at vi nå kan spille mer musikk, noe som passer meg bra, sier musikkprodusenten Lidbom.
Skal gjøre mye mer livestunt
Selv om de var først ute med fotballpodkast i Norge, har det kommet 7-8 andre etter. P3-gutta sier at lytterne deres er ultranerder i fotball og sannsynligvis så hører de på alle podkastene hver uke - akkurat som dem selv.
– Hvordan skal dere utvikle programmet videre?
– Vi kan vel avsløre allerede nå at vi kommer til å gjøre en del kule liveopptredener. Blant annet skal vi under P3-aksjonen ha en livesending der vi sender Rosenborg sin legendariske seier over AC Milan. Det er 20 år siden nå og da skal vi intervjue gamle spillere og mye annet på en pub, sier Lidbom.
Heia fotball går på NRK P3 lørdager klokken 12 og er tilgjengelig på podkast.